{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.613 visninger | Oprettet:

Købelov - returret {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.
Jeg leder til dagligt en butik, men er nu kommet i tvivl omkring købeloven, og synes ikke at jeg får uddybende svar ved at læse lovgivningen på nettet. Måske i kan hjælpe.

Jeg havde lige før en kunde som købte et strygejern for nogle måneder siden.
Det virkede ikke mere.
Jeg har stadig den model i butikken, og er i øvrigt ikke en jeg har fået en eneste reklamation på.

Kunden ville ikke have et nyt, men pengene igen. Dette gør vi normalt ikke når 14 dages perioden er overskredet, og vi samtidig kan tilbyde kunden et nyt magen til med fornyet garanti,

Kunden var meget utilfreds og nærmest tilsvinede min måde at håndtere sagen på, og var i det hele taget ubehagelig at høre på, på trods af at jeg ikke sætter reglerne og bare følger de anvisninger der bliver mig givet fra min chef.

Hun fik dog pengene tilbage, fordi jeg ikke skal stå og diskutere med hende.

Nu tænker jeg bare. Må jeg egentlig gerne nægte at udbetale pengene tilbage når jeg kan tilbyde en ny vare, eller et tilgodebevis?
Jeg følger bare de regler vi kører med, men er i tvivl om de gælder?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købelov - returret
  • #1   16. okt 2012 Mener du er i din fulde ret til at nægte det

  • #2   16. okt 2012 du skal ikke tilbagebetale penge efter x mdr det helt godnat, du kunne have givet hende et nyt som en supergod service eller et tilgode bevis, så kunne hun lukke aret

  • #3   16. okt 2012 synes helt du sku have nægtet at snakke med hende hvis hun svinede dig til, nu står jeg godt nok ikke selv i butik, men var der en eller anden spade der svinede mig til så ville jeg nægte at snakke med personen før denne kunne snakke pænt

  • #6   16. okt 2012 Kunder tror bare at de har flere rettigheder end de egentlig har smiley

    I det hele taget handler det bare om hvor serviceminded man gider være som butik, og at holde kunderne glade så de kommer og handler igen - så bestemmer man jo selv hvad prisen er.


  • MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

    Emner: 4 Svar: 853
    #7   16. okt 2012 I denne sag har intet med returret at gøre,
    Det er en reklamationssag og der kan man godt få pengene retur, men det er op til butikken, eller de vil ombytte eller sende det til rep

    (link fjernet)


  • #8   16. okt 2012 Som jeg forstår det kan jeg godt nægte at udbetale pengene hvis jeg kan tilbyde den samme vare til kunden. Kunden kan altså godt vælge at ville have pengene retur, men hvis jeg kan tilbyde hende afhjælp eller en ny vare, så kan jeg godt nægte det, og så har jeg ret.
    Og hun kunne have fået præcis den samme vare!

    Jeg må ikke gøre mig uvenner med kunden, og min tid som bartender har gjort mig meget tolerant.
    Jeg synes bare det er utroligt med kunder som dels skal gøre mig til idioten, og dels skal stå og svine varen og servicen til overfor mine kunder er uacceptabelt, hvad enten jeg havde ret eller ej.

    Thez: Jep, det er en ekstra service at butikken tilbyder returret og penge retur, og det er noget de fleste har. Dog kan man ikke pille ved reklamtionsretten, og den slipper vi ikke for smiley


  • #9   16. okt 2012 MR X
    Tak for linket smiley Jeg printede det ud tidligere og vil tage med hjem og læse det igennem! smiley


  • #10   16. okt 2012 Jeg skal lige tilføje at jeg havde varen sat til for at afprøve, og den virkede ikke.
    Og det skal man, for ikke alle er lige ærlige!

    For nyligt havde jeg en dame som havde købt en OBH invito kaffemaskine. Hun kom ind et stykke tid efter og var rasende, for kaffen var kold! Jeg spørger hende om hun vil definere kold for mig, og hun fortæller mig at kaffen er ligeså kold, som det vand hun hældte i til start.
    Jeg fortæller hende at jeg er nødt til at prøve den, for at se om et varmelegeme er gået. Igen ikke en maskine jeg har prøvet at have reklamtion på.

    Jeg går ud og prøver at køre et par kopper vand igennem, og vandet bliver brændende varmt.
    Jeg går ind til hende og fortæller hende at vandet altså er varmt, imens man kan se dampen kommer op fra den kop jeg har taget med ind.

    Jamen hun ville ikke have den for det var ikke varmt! Jeg spørger hende om hvilken maskine hun havde før, og hun havde haft en melitta. Ja med en melitta, moccamaster osv. er den færdige kaffe en smule varmere end f.eks en obh. Men hun stod hårdnakket og påstod at kaffen var iskold, og hun ville have sine penge retur! Hun var gal - bla. også fordi hun skulle vente på at jeg havde kørt vand igennem.

    Hun fik pengene retur, fordi jeg ikke gad høre mere på hende. Jeg vil jo også gerne vedvare et godt ry om butikken i byen.

    Men puha, hvorfor alle de besværlige kunder??!!!!!


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 129
    #11   16. okt 2012 Hvis det er købt i butikken har du ikke pligt til at betale kunden tilbage.. De virksomheder der retunere varene inden for en given periode (typisk 14 dage) yder en service over for kunden men du er som virksomhed ikke i flg. dansk lovgivning forpligtet til at retunere varen. Kunden har kun 14 dages fuld returret hvis produktet er købt på internettet.
    Hvis en fejl opstår på varen har du 2 gange (efter hvad jeg lige kan huske) til at forsøge at reparere varen inden for en fornuftigt tidsperiode, og efter det har kunden ret til at få ombyttet sin vare eller få pengene igen.


  • #12   16. okt 2012 Hvis det er en fysisk butik, og kunden kommer ti ldig og køber er der INGEN RETURRET.

    Returret er nethandel, og kun noget du skal give, hvis du vil smiley


  • #13   16. okt 2012 Der er dog også regler for returret, og i det første halve år, skal du som butik, kunne bevise at kunden selv er skyld i at hendes vare ikke virker mere, hvilket nærmest er umuligt smiley

    Med venlig hilsen
    Henrik


  • #14   16. okt 2012 kolde facts (link fjernet)

  • MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

    Emner: 4 Svar: 853
    #15   16. okt 2012 STOP NU
    Denne sag handler ikke om returret,

    Det er en reklamationssag, og ikke en returretssag det her.

    Når varen ikke virker efter hensigten, så er det en reklamation.


  • #16   19. okt 2012 Som mr. X siger, så er det ikke returret det drejer sig om. Den har jeg styr på, og vores virksomhed yder 14 dage både på nettet og i de fysiske butikker smiley

    Uanset om man har returret eller ej, skal kunden kunne komme ind og lave en reklamation på en vare, som ikke virker. Jeg var bare i tvivl om hun kunne kræve pengene tilbage selvom jeg kunne tilbyde hende en ny vare. Vi giver normalt ikke penge tilbage efter 14 dagesperioden er overskredet, selvom varen er i stykker. Jeg skulle bare vide om der var et punkt i købeloven der sagde at vi var helt forkert på den, hvilket der så ikke er smiley


  • #17   19. okt 2012 Jeg har måske også lavet en forkert overskrift, men jeg beskriver jo problemet i teksten smiley

Kommentér på:
Købelov - returret

Annonce