{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.621 visninger | Oprettet:

CV
CV
Tilmeldt:
23. apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 68 Svar: 668

Jura, moral og etik {{forumTopicSubject}}

Hey BB
Sidder og læser til eksamen i erhvervsret i morgen og der er noget jeg er kommet i tvivl om ang. overskriften.
Etik kan man kalde for ''indre'' adfærd da det jo har med meninger og holdninger at gøre.
Og jura har noget med ''ydre'' adfærd at gøre.

Mit spørgsmål er så.
Moral har jo noget med ens handlinger at gøre, og kan man så sætte det i ''bås'' med jura, altså også kalde det for ''ydre'' adfærd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jura, moral og etik
  • #2   18. jun 2012 Den er jeg ikke helt sikker på jeg kan følge.

  • #3   18. jun 2012 Vil du prøve at forklare den? smiley

  • HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.034
    #4   18. jun 2012 Jeg vil også mene at det har noget med det indre at gøre. Moral har jo forskellige størrelser.

  • #6   18. jun 2012 Cover til iPhone 4/4S!
    Enig i at moral har forskellige størrelser, men eftersom etik jo er meninger er det indre adfærd.
    Derfor mener jeg at moral, da det er vores handlinger, er ydre adfærd.

    Allan A
    Tror godt jeg kan følge dig i det du mener nu (:


  • Mr. B
    Mr. B Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 487
    #7   18. jun 2012 - Nej jeg ville ikke mene at man kan sætte moral i samme bås med jura.

    Du har sikkert hørt udtrykket "ret og retfærdighed", det er jo lige som "jura og moral".

    Det kan være du har ret til én given ting, men hvor det ikke er "retfærdigt" at du har denne ret.

    - Din moral kan sagtens være ad skoven til, mens du ikke kan ændre på juraen som sådan.


  • Mr. B
    Mr. B Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 487
    #8   18. jun 2012 @ Allan,

    Du kan sagtens respektere loven uden at have moral.

    Fx kan en politibetjent give dig en bøde for et eller andet hvis han virkeligt gerne vil, hans skal nok fx på dit køretøj finde et eller andet som ikke er efter loven - det ville gøre hans adfærd umoralsk - men lovlig.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #9   18. jun 2012 Vi har hver vores egen moral.
    Kører man konsekvent for stærkt, eller går overfor rødt, så skyldes det manglende moral hos en selv.
    Etik er samfundets moral. Du kan bla huske det på, at vi har noget der hedder etisk råd. De opgave er at fortælle os hvad der er det rigtige at gøre indenfor lovens rammer. Og så er det op til din egen moral om du vil følge etikken.
    Jura behøver jeg ikke at fortælle dig hvad er.


Kommentér på:
Jura, moral og etik

Annonce