{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

findes der en lignende lov i DK {{forumTopicSubject}}

Har hørt noget om at de i USA har en lov der siger, at hvis du først engang er dømt for en forbrydelse, kan du ikke dømmes for den samme forbrydelse igen, her er lige et eksembel på hvad jeg mener.

Hvis man nu blir dømt for og have slået en person ihjel, selvom de ikke har kunne finde liget, men alle beviser i sagen peger på at personen må være død, og man så ryger i fængsel i nogen år, og når man kommer ud finder ud af personen man skulle have dræbt og har sat i fængsel for drabet på, stadig er i live, skulle man fuldt lovligt kunne gå hen og dræbe personen, uden igen og ryge i fængsel for det, da man jo allerede har sat i fængsel for drabet.

Men er der nogen af jer der ved om den lov virkelig findes i USA og om vi har en lignende lov her i DK ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  findes der en lignende lov i DK
  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.404
    #1   9. jun 2010 Ikke korrekt. Men man kan få erstatning

• Bodie B
    Bodie B Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 68
    #2   9. jun 2010 det er kun i guds eget land at den lov er der, der er en film som hedder "double jeopardy" kanonfilm og den omhandler dette og ja du kan slå den ihjel som du har siddet for da du ikke kan blive dømt to gange for det samme mord

• #3   9. jun 2010 sku nok der fra min ven har historien Bodie B, og ja fuck en stor erstatning man kunne få i en sådan sag, men derfor ville jeg nu nok stadig gerne have lov til og nakke idioten der havde fået mig i fængsel

• #4   9. jun 2010 fandt lige det her på Wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Double_jeopardy

• #5   9. jun 2010 For drab i usa for du livstid sååå.. tvivler på du kommer ud igen, og nej det der ingen lov om ?? Man for erstatning for tabt arbejdestid smiley

• #6   9. jun 2010 Mon der er en der så double jeopardy på tv2 for nylig? smiley

• #7   9. jun 2010 I USA er det sådan som du skriver - men jeg tror ikke det findes herhjemme. Jeg er ikke engang sikker på der har været sådan et tilfælde herhjemme,så måske det findes, når/hvis det bliver en aktuel sag...

• #8   9. jun 2010 Michael B

sådan et tilfælde er faktisk fundet sted i USA, hvor en af ægte parene "dræbte" den anden hvorefter personen dukkede op nogle år efter hvor personen måtte dræbe personen.
    Mvh

• #9   9. jun 2010 Loven siger at du ikke kan førers for retten mere end en gang i samme sag.

Men bliver du dømt for et drab du ikke har begået kan du få erstatning, ikke lov til at dræbe ham. Hverken her hjemme eller i USA, det er jo absurd at tro.

Men hvis vi prøver med et eksempel.

Du har slået en person ihjel og kommer for retten.
    Men Anklageren kan ikke bevise at det er dig der har gjort det. Så du bliver frikendt.

2 dage senere finder anklageren et bevis på at det er dig.

her er hagen så. For han kan som udgangspunkt ikke stille dig for retten igen, for den samme sag.

• #10   9. jun 2010 ronny d var det ikke det der skete for ham der OJ Simpson det du skriver ????

Sasan M har du tilfældigvis et link til en artikel eller noget andet info om den sag?????

• #11   9. jun 2010 Michael B

Jeg ved ikke lige hvad der skete med ham.

Sasan M

Jeg har godt hørt historien, men jeg tror nu mere der er snakke om en vandre skrøne. Hvis det ikke er tilfældet drejer det sig igen om ikke at kunne føre "parten" til regnskab igen. Sikkert fordi beviserne har været for små, eller der har været nogle formildene omstændigheder e.l.

Parten har ikke "lov/ret" til at slå personen ihjel. da civile mord altid er ulovligt, og iøvrigt straffes med livstid/dødsdom i USA

• #12   10. jun 2010 Prøv nu at undersøge tingene inden I kommenterer...lidt viden skader ikke :o)

http://www.lectlaw.com/def/d075.htm

Her er lige det første af afsnittet:
    DOUBLE JEOPARDY

Being tried twice for the same offense; prohibited by the 5th Amendment to the U.S. Constitution.

'[T]he Double Jeopardy Clause protects against three distinct abuses: [1] a second prosecution for the same offense after acquittal; [2] a second prosecution for the same offense after conviction; and [3] multiple punishments for the same offense.' U.S. v. Halper, 490 U.S. 435, 440 (1989).

Oversat:
    DOUBLE JEUPARDY

At blive retsforfulgt 2 gange for samme forseelse; beskyttet af §5 i US' forfatning.

Double Jeopardy klausulen beskytter mod 3 specifikke misbrug. [1] Rettergang nr 2 for samme forbrydelse efter frikendelse. [2] Rettergang nr 2 for samme forbrydelse efter domfældelse [3] Flere strafudmålinger for samme forbrydelse. eks. U.S. v. Halper, 490 U.S. 435, 440 (1989).

Så jo - der findes en klausul der siger at man ikke kan blive dømt for samme forbrydelse 2 gange. 1 der har afsonet straf for en forbrydelse, vedkommende ikke har begået har mulighed for netop at begå den forbrydelse, da man ikke en gang til kan blive anklaget for den.
    Det er selvfølgelig ikke lovligt at gøre det, men systemet kan ikke gøre noget ved det.

OJ Simpson blev frikendt for de mord, han stod anklaget for pga. tekniske fejl fra anklageren. Han blev så sagsøgt civilt af familien, og blev der erklæret skyldig. Men da han en gang var blevet frikendt, skal han ikke afsone nogen straf. Dog blev han dømt til at betale erstatning.
    Så den sag var et godt eksempel netop på Double Jeopardy klausulen.

• #13   10. jun 2010 mange tak Jette F

• #14   10. jun 2010 Ja ok sådanset let det samme som jeg sagde. bare med flere ord på

• #15   10. jun 2010 Selv tak :o)...og ja, ronny D - det var stort set det du sagde...med mange flere ord :o)

• #16   10. jun 2010 Elsker baboom, når det gælder fakta... Folk skriver bare, som de tror, mener, har hørt, har set osv. Ingen sætter sig ind i noget hahaha

• #17   10. jun 2010 Vi elsker os dig Mr Bing smiley

Kommentér på:
findes der en lignende lov i DK

Annonce