{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Straffelovens § 264a {{forumTopicSubject}}

"Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer."

Her tænkes på skoler, uddannelsteder og private fester, hjemme i privaten mm.

1)
Hvor mange overvejer egentligt om de udstiller deres venner, klassekammerater eller familie før de smidder hele deres liv op på Facebook, Arto eller Baboom?

2)
Hvor mange har overvejet om sjove billeder i dag - kan være meget ødelæggende for ens videre karriere, forhold eller andre folks opfattelse af en selv i fremtiden?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Straffelovens § 264a
  • #1   20. jan 2009 mit første bud ville være.. meget få...

• #2   20. jan 2009 Ihhhhhhhhhhhh du stiller bare de gode spørgsmål... Du er min helt...Griner

Du har ret, nok ikke mange tænker sig om... Jeg fjerner straks albummet med mine dyr, skal helst ikke ødelægge deres fremtidige modelkarrierer...hehe

• #3   20. jan 2009 Nej , men personligt vil jeg godt selv vide og give tilladelse til folk smidder billeder op af mig. Går jeg forbi på en offentligt gade - så fair nok.

Jeg tror mange har en fejlopfattelse og naiv holdning til internettet som medie.

Personligt googler jeg da folk inden jeg ansætter dem. Nkelte gange har jeg da set de værste drukbilleder fra DKBN og folks racisitiske udtalelser på diverse forum. Nok ikke lige en alkoholisk racist jeg har lyst til at ansætte...

• #4   20. jan 2009 Hva fanden, 6 mdr i hotel tremmerusk

• #5   21. jan 2009 næh smiley

• #6   21. jan 2009 Dr K

At du google'er dine muligvis kommende ansatte viser jo så også du har en naiv holdning til livet... Folk kan ikk forbedre sig, hvis du var min chef og jeg fandt ud af du havde googlede mig inden ansættelse ville jeg dælme være den første til at sige op...

• #7   21. jan 2009 synes også det er en mangel på respekt for dine medarbejders privatliv. og det er ikke noget som behøver ha betydning for deres evne til at udføre deres arbejde.

• #8   21. jan 2009 Hanmissen:

Fair holdning. Skulle du feje gulv i min branche eller være være på et kontor - så betyder det måske ikke så meget.
    Men det er dyrt for et firma at ansætte folk - nogen er gode til at tale sin sag ved en jobsamtale - men mestrer ikke arbejdet og virkeligheden når de er ansat. De koster kassen i opsigelse og spildt jobtræning.

Enkelte jobs giver også bagslag med det samme - hvis personen har en blakket fortid.

Jeg skal jo ikke kun varetage dine interesser, også virksomheden og de andre medarbejderes interesser. En dårlig sag/omtale/rygte har man ikke brug for.

• #9   21. jan 2009 Jeg google heller ikke mine ansatte - dem har jeg på facebook smiley vi er gode venner alle sammen.

Men jeg ansætter ikke folk alene (vi er flere om det) og vi googler gerne folk og tjekker op på deres referencer. Vi er blevet snydt før. Det ramte os økonomisk og alle de faste ansatte skulle arbejde hårdere.

• #10   21. jan 2009 "Det image som de giver sig selv når de smider alle mulige billeder op" hvad med de billeder de ikke selv smider op.. det er vel det der er hele problemet..

At folk kan blive ekstremt fulde til fester, og lave noget fjollet, det kan da på ingen måde være en grund til ikke at ansette folk..?

• #11   21. jan 2009 Det er en sjov holdning - man behøver ikke respektere copyright - men man skal respektere folks privatliv på nettet? Det privatliv er da KUN hvad man selv gør det til.

• #12   21. jan 2009 well.. så igen.. jeg er ikke i en ledende stilling, og har heller ikke lyst til at være det. Så jeg ved ikke hvgordan det foregår, og hvor store tab man kan lide. synes bare det er en smule forkert smiley

• #13   21. jan 2009 S.O.F

Vær nu ikke så bogstavelig for hulan. Det var eksempler for at stille de lidt på hovedet. Det er sku da sundt at feste og have et liv uden for arbejdet. Det var bare eksempler ...

Jeg gidder ikke diskutere enkeltsager om man må drikke lidt, mere eller meget, engang imellem. lidt, meget osv.

• #14   21. jan 2009 Dejligt at komme til et modent indlæg på baboom, hvor alle kan have deres holdning og mening om tingene...
    Tilbage til emnet..

Jeg kan godt følge dig, i og med det hurtigt kan blive en dyr sag med en mindre heldig ansat.. Men fordi manden i kådhed har fyret en knap så heldig bemærkning af burde man jo stadig give ham en chance.. At manden fester hver weekend burde jo heller ikk gå ud over arbejdsmoralen/arbejdsevne(selvom det sagtens kan)... Men kan godt følge dig i at man kan stoppe en mand, som evt har lavet noget kriminelt(Uden at blive taget) i at komme ind i firmaet.. Eller har en hang til stoffer osv..

Men selvom jeg kan følge dig, ville jeg stadig tage det MEGET personligt hvis jeg blev google't... Blandt andet end af grundene til jeg bruger andre navne på forums som dette, min chef behøver ikk kende min mening om alt, jeg vil vudere de fleste normale mennesker har en situations fornemmelse, som siger dem hva der kan siges hvor, hvornår og hvorfor...

• #15   21. jan 2009 underligt at google folk man overvejer at ansætte smiley

• #16   21. jan 2009 Hjernen er smuttet i seng, derfor koster stavefejl intet..

• #17   21. jan 2009 ..jeg tror jeg følger efter din hjerne.. god diskussion. snakkes

• #18   21. jan 2009 Hanmissen:

Så gør du jo netop noget klogt smiley Du har et liv som du ikke udstiller offentligt. Ergo kan jeg ikke finde dig på nettet - så kommer tvivlen dig til gode.Og du bliver ansat.

Det er jo ikke petitesser vi hænger os i og være fuld og have det sjovt er da ikke forkert.

Jeg tror bare der vil komme RIGTIGT mange sager fremover hvor personer finder gamle billeder af hinanden på nettet. Hvor personen troede billedet var glemt/borte og nu bliver man udstillet og vist frem til ens nye kolleger/venner/familie ... Og det skal samfundet spilde en masse penge på i retsager mm.

Tværtimod synes jeg jo det er en force at eksistere på nettet hvis jeg søger en IT-mand. Fedt at sidde og sige man kan alt med en pc, hjemmesider mm. hvis man ikke selv eksisterer der ...

Det er ikke mig som "den ansættende" der skal føle mig utilpas med at søge alm. tilgængelig information. Det er dig, mig, og alle andre som private der skal OVERVEJE hvad vi lægger på nettet og hvad vi kalder os når vi skriver lidt spidse/kontroversielle holdninger.

• #19   21. jan 2009 Wrang

Hvorfor udstiller man sig på nettet (i åbne fotoalbums/forums) hvis folk ikke må se det?

Ville der være forskel om jeg søgte på en person privat eller på mit kontor? Vil min holdning være anderledes - hvis jeg sad derhjemme?

Søger du aldrig på personer, tv-stjerner, forfattere, idrætudsøvere osv.?
    Det er vel så også forkert ifølge dig så. Det at danne sig et billede af en person før man dater ham/hende, ser deres film, læser deres bog mm.

• #20   21. jan 2009 Det er i hvert fald en naiv holdning at have.

Kan godt være den gamle chef, kollega etc ikke benytter nettet.

Jeg tror bare man må indstille sig på at "folk" kigger med og derfor må man lige TÆNKE sig om inden man smidder et billede op eller fyrer noget lort af ...

• #21   21. jan 2009 Morten:

Tak jeg væver tit ud af en tangent.

Men nej - nogen gange er det jo også af personlig interesse. Personen siger han er top idrætsmand indenfor sportsgren X. Så bliver man da nysgerrig og vil vide mere. Det er da skam intet ondt i - bare almindelig sund interesse i hinandens hobbier og aktiviteter. Kunne jo være man selv startede på sportsgren X.

• #22   21. jan 2009 Morten:

Jeg undrede mig såmænd bare om folk overhovedet kendte loven smiley Men da jeg ofte skriver mere end 1 sætning så læser 98% af BB's brugere det ikke. Og dem der gør kan hive mere misforståelse ud af flere sætninger end af 1 sætning.

• #23   21. jan 2009 Haha! Jeg googlede lige mig selv - og fandt en avis artikel som jeg ellers brugte rigtig lang tid på at lede efter for længe siden!
    Cool - men ellers

Dr K - Definér gerne lige uberettiget fotografering? Er det også når folk selv stiller op til billeder?

• #24   21. jan 2009 Men ellers så kan jeg nu godt lide det der dukker op ved en google-søgning af mig :oD

Jeg har åbenbart en BIS-kat pludselig.. Må være en fejl i resultat listen fra en udstilling

• #25   21. jan 2009 Sys som så'n det er fair nok at google folk, vi havde besøg af en fra sydbank der fortalte om ansøgninger, hun sagde også lige ud at de googlede folk...

Kommentér på:
Straffelovens § 264a

Annonce