{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

debat su :) {{forumTopicSubject}}

jeg har lige set denne gruppe på fjæsbogen http://www.facebook.com/group.php?gid=32733082982&ref=nf

det kan da ikke passe at folk mener de får for lidt su. Danmark er i forvejen det land der giver mest til studerende, der er ingen andre lande der nærmer sig det beløb vi giver. bare tag f.eks Norge og USA, i usa skal man selv betale sin uddanelse. jeg kender en amerikansk kok, han gik på den bedste skole derovre og han skulle af med næsten 400.000,- dkrfor sin uddannelse. i Norge mener jeg man kan få lige omkring 600,- dkr. og det kan man self ikke overleve for, så mange ender jo med en enorm studiegæld. jeg ville bare lige ud med dette og så se hvad andre mennesker siger til det her. det er da helt vildt så forkælede vi er her i DK smiley


Kommentarer på:  debat su :)
  • #1   22. okt 2008 det er fordi nogle ønsker at leve på SU'en, og det kan de godt glemme, for så er der for mange der bare får SU som rene lommepenge og så er der overforbrug og inflation.

    Sådanne grupper er for uvidende abekneppere der burde sætte sig ind i landets økonomi før de råber op.



  • #2   22. okt 2008 jeg har aldrig drukket så mange øl eller festet så meget som da jeg var udeboende på SU.

    Det siger ikke så lidt!


  • #3   22. okt 2008 Jeg synes også vi på SU har det fint nok.

    Folk skal bar elære at forstå at byture, at holde bil, gå i byen, spise ude osv. osv. ikke ligefrem har førstepriorietet. Man skal have så man kan klare sig - samfundet skal ikke betale for alt muligt andet.
    Mange af dem jeg kender som siger de ikke får nok i SU, er udelukkende pga. deres forbrug eller luxus. De overvejer end ikke at droppe at holde bil, finde en billigere lejlighed osv.

    - Og så kan jeg skrive med venlig hilsen en 23-årig SU modtager på 5. år, som bor i egen lejlighed. Der slår pengene til.


  • #5   22. okt 2008 musk musk
    det er jo ikke alle der er håndværkere eller tømre så vi arbejder fra 7-15 smiley

    men det lyder sgu godt det i siger ellers smiley


  • #6   22. okt 2008 Enemys of the civiliced world . > Hvorfor skulle man dog ændre på det? Der er jo ingen grund til at få SU hvis man kan klare sig uden.

  • #7   22. okt 2008 jeg synes det er noget pjat at jeg ikke kan få udeboende SU selvom jeg er udeboende .. det er ikke rart

  • #8   22. okt 2008 SU må aldrig virke hæmmende på læselysten. Det ødelægger samfundet.

    Hvorfor blive færdig på 3 år, hvis du kan få SU i 6 år og feste, drikke, køre bil og mc osv.

    Debatten er jo den samme omkring bistand. Der skal jo være en lyst til at arbejde og tjene samfundet, så de virkeligt svage (handicappede, gamle og syge og børnene) kan få deres omsorg og skolegang og vi voskne vores veje, broer, sygesikring mm.


  • #10   22. okt 2008 Er en mobil et must for et menneske? Nej.

    har man tjent for meget og brugt dem forkert er det vel ikke mine skattekroners problem. Ingen hjælper mig når jeg skal betale restskat ...

    Det er ikke altid lige skide nemt på SU.

    Jeg var da på dybt vand da jeg skulle beatle stuidebøger og tandlægeregning på en gang 12.000 kr. Men det var sku nok min egen skyld. jeg havde drukket for mindst 10.000 i de 8 måneder forinden ...


  • Amazing D
    Amazing D Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 154
    #11   22. okt 2008 Enig med Kim S. SU'en bør hæves for dem der bor ude og sænkes for der bor hjemme . Og ja, der bør også kigges på om vedkommende har særlige udgifter til f.eks. medicin.
    Omkring kontaktlinser/briller så bør SU ikke blandes ind i det. Det er staten der bør give et særskilt tilskud der ligesom de gør til høreapparater.


  • #12   22. okt 2008 Bowiie > Du har ret i mange af de ting du skriver, men man vil altid kunne finde special tilfælde. Jeg mener din omtalte veninde: 1) kan søge det offentlige om hjælp til medicin, og derfor ikke har noget med SU at gøre. 2) Blot kunne have valgt briller som er en engangsbetaling (jeg har selv briller).

    Det er rigtigt at nogen får i hoved og røv af deres forældre, mens andre ikke gør. Til gengæld har man forsørgerpligt, og holder man bare lidt af sit barn, står man heller ikke tilbage for at hjælpe lidt økonomisk. Det må da også være i forældrenes interesse, at deres barn uddanner sig. Det er dog forældrene der skal opdrages på her.

    At du ikke kunne klare dig for 5007 før skat, synes jeg lyder lidt utroligt. Det er "bare" at finde en tilpas billig lejlighed og sætte forbruget derefter. Diverse udgifter lærebøger kan der søges hjælp til, og slår det hele ikke til er der SU lån som en alternativ løsning, evt. midlertidig.

    Jeg mener og holder fast i, at SU kun lige er til at man skal kunne klare sig, og ikke skal være en gulerod for at studere. Guleroden kommer efter studiet, men den løn man får.

    Nu må du i øvrigt ikke tro jeg har noget imod dig eller noget, jeg brugte bare dine eksempler til at vise mine egne meninger :).


  • #14   22. okt 2008 Bowie:

    Din veninde har tjent for mange penge - hun må have brugt dem forkert eller valgt at bo for dyrt.

    Det er vel ikke ok at leve fornuftigt men bo i en fed lejlighed på SU og så klage?


  • #17   22. okt 2008 Nu skal folk lige tænke på , at det også er staten der vil have folk tage større og længregående uddannelser, og det kan man bare ikke hvis man vil have sit liv til at fungere.....

    så kan godt være folk herhjemme for meget i su i forhold til andre lande, men det er som sagt staten der vil have og opfordre til at man tager længregående uddannelse.....


  • #18   22. okt 2008 Der er jo også studielån.

    Jeg lånte 190.000 (incl. rente) over 7,5 år - skylder kun pt. 100.000 smiley

    Arbejdende skal i de fleste tilfælde leve/bo for lånte penge de første 20-30 år. Hvorfor skal det være anderledes for studerende over 18?

    Det lugter som et luksusproblem.

    PS. Jeg havde endda råd til kontaktlinser, allergimedicin og et par pizza'er om ugen. Men det fede tøj, sko og gavekort til computer/musik måtte jeg ønske mig til jul og fødselsdag. Ferie eller skitur? - nææh det var ned til mama og fader på en campingplads.

    PSS. Jeg studerede også - så jeg havde ikke så meget tid at fise rundt. Det blev til netto og aldi klokken 17.00 og så hjem og læse lektier eller glo tv ....


  • #19   22. okt 2008 Kenneth J

    Problemet er vel at unge i dag vil leve som "voksne" arbejdende mennesker. Med bil, lejlighed, tysklandstur efter øl/sodavand. Ferierejser mm.
    De vil have del i det sjove på forskud.

    Jeg havde det stadig skide skægt uden alle de fede ting i de 10 år efter folkeskolen jeg studerede. Måtte pænt vente - tilgengæld har savner jeg den stressløse og fie tid ...


  • #20   22. okt 2008 * frie tid ....

  • #21   22. okt 2008 Jeg får en su på 3843, som udeboende, men hvis jeg ikke boede med min kæreste ville jeg ikke kunne klare mig rent økonomisk. Jeg har et fritidsjob ved siden af, fordi ellers har jeg da heller ikke penge nok til mig selv. Jeg har udgifter for 3400 om måneden, og det er kun til mad og husleje. Så derfor bliver jeg nød til at have job ved siden af.


  • #22   22. okt 2008 Jeg syntes SU'en er stor nok os. Da jeg gik i skole og folk blev 18 fik nærmest 40% af eleverne jo bil og køre i. Så er man ikke fattig ihvertfald. Samt vi drak og spiste hele tiden, altså købemad.

    At nogle skal arbejde for at få det til og hænge sammen syntes jeg faktisk er fair nok. Sådan er det også mange andre steder. Det er bare fordi vi er så forkælet i bette Danmark at vi forventer alt kommer til os.


  • #23   22. okt 2008 jeg synes i det hele taget det er svært at være ung mht penge. man ahr dem bare ikke. sådan er det. jeg er nået frem til at jeg ikke tager en elevplads men i stedet for et fuldtidsjob for ellers vil der ikke blive råd til at bo for mig selv. og så vil de smarte nok sige "halløj du er kun 18, bo da hjemme". ja det ville også være ganske dejligt MEN mine forældres økonomi gør at jeg ikke kan bo hjemme, da min mor selv kun har hvad der svarer til en SU om måneden..
    tsk ja life is a bitch. Ingen elevplads til mig pga pengemangel..
    ligenu bor jeg midlertidigt ved min kæreste og den eneste udgift jeg har her er at jeg betaler når jeg køber ind.. men her vil jeg ikke blive ved med at bo for vi har ikke været kærester særlig længe. .. jaeh


    jeg synes nu vi er i meget god ret til at sige vi gerne vil have måske LIDT flere penge? hjælp os dog. det kan da ikke passe at man ikke kan gennemføre sin udannelse fordi man ikke har penge til at leve så


  • #26   22. okt 2008 Kan man tjekke et eller andet sted hvad man vil få når man skal have SU???

  • #27   22. okt 2008 ThomasBabe <33 : At snyde sig til en højere SU syntes jeg så er latterligt.

  • Amazing D
    Amazing D Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 154
    #28   22. okt 2008 Morten P, hvordan snyder hun?

  • #29   22. okt 2008 thomas babe man kan vel ikke bo på kollegir når man har elevplads?



  • #30   22. okt 2008 uuuh smart nok . smiley det vil jeg da skynde mig at undersøge

Kommentér på:
debat su :)

Annonce