{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.686 visninger | Oprettet:

Fætter K
Fætter K
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 10

OSO arkitekt {{forumTopicSubject}}

hey, jeg sidder og skal til at lave min 10. klasses oso opgave, og skal skrive om arkitekt. men jeg er lidt på bar grund med hvad mit produkt skal være, og så ville jeg lige høre om der sad nogen med et godt forslag, det ville da være super lækkert smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  OSO arkitekt
  • #1   24. jan 2008 et hus af ispinde?

• #2   24. jan 2008 Jeg tilstøtter også et projekt der ender ud i en model.

Det kan jo både være balsatræ, plastskum eller hvad ved jeg. Evt. kunne du jo få det tegnet i noget 3D?

Det sidste kan jeg måske være lidt behjælpelig med, hvis tiden er til det.

• #3   24. jan 2008 laver du rapport eller synopsis?

• #4   24. jan 2008 OSO er vel en hel rapport?
    Det var det ihvertfald i min tid.. ^^

• #5   25. jan 2008 man kan vælge rapport eller synopsis. spørger jo ikke for sjovt;)

• #6   25. jan 2008 Det er da klart mere seriøst at lave nogle cad tegninger - istedet for et eller andet fysik hus af klodser..

• #7   26. jan 2008 Daniel M => De 2 ting er da et stykke af samme alen hvis man snakker arkitektur :).

Men CAD tegning ligger jo gerne før en model.

• #8   26. jan 2008 ja - men hvad er nemmest at lave, nogle 100% korrekte cad tegninger eller et hus af ispinde ?

• #9   26. jan 2008 Lav noget som er håndlavet ! Har lige haft afgangsprojekt og der lavede jeg også det kreative produkt i hånden ! - og fik 12 ! Weee smiley smiley

• #10   26. jan 2008 Daniel M => Det kommer an på hvem du spørger.. For mig en CAD tegning, for en alm. skoleelev nok et ispindehus. Men OSO skal jo handle om uddannelsen, og der er begge dele vel lige relevant.

Marion P => Det skal man jo kun hvis det er relevant :). Et ispindehus kunne dog sagtens være relevant, men man må ikke lade det hele komme an på det. Det er bare en ekstra-ting.

• #11   27. jan 2008 Dennis J <-> hvis det skal handle om udannelsen og arbejdet derefter så har cad tegningerne da meget mere med det man ender at lave end at sidde med sekundtlim og ispinde.. hvis du får en arktitekt til at sku lave noget til dit hus så er du da monster ligeglad med om han kan lave det i ispinde... så er det da federe at have nogle perfekte f.eks automis tegninger og så suplere dem med nogle 3d tegninger... og evt med nogle håndskitser.. men det er jo bare min holdning..

• #12   27. jan 2008 Daniel M => Ja altså ispinde er ikke ligefrem det rigtige materiale, men der er da mange arkitekter der bygger modeller, af enten plast/skum, balsatræ eller lignende, og det er da lige så aktuelt som 3D tegninger/2D tegninger/skitser :).
    Så altså jeg tænker ikke lige på materialet ispinde, men på projektet "at bygge en model".

• #13   27. jan 2008 Dennis j - forstår din pointe, men det kræver at modellen er 100% gennemført så det ikke ligner noget man har klappet sammen.. og det er fandme ik særlig nemt.. så er det sku nemmere lige at klappe nogle tegninger frem.. hvilket jeg stadig synes er bedst smiley men hver sin samg smiley

• #14   27. jan 2008 Daniel M => Det er rigtigt! Det SKAL være gennemført, ikke sådan noget lallefærdigt noget. Men til gengæld skal tegningerne også være præcise, og overholde DS samt diverse andre standarder. Jeg ville personligt nok også lave tegninger, men en model er vel nemmere at vise frem :).

• #15   27. jan 2008 Dennis J - det er et spørgsmål om hvor ambitiøs man er... (staveplade) - hellere lade være med at lave en model hvis man ikke har evnerne til at lave den perfekt..

ang. tegningerne, så har det ikke " bare sådan lige " smiley men det ser godt ud bagefter hehe smiley

• #16   27. jan 2008 Anders J => Inventor ville være skod og nærmest overkill for sådan noget. AutoCAD ville være bedre, eller evt. SketchUp fra Google som du nævner (som i øvrigt er gratis). Hvis vi snakker visualisering kan man evt. bruge 3D Studio Max/Viz eller helt alternativt til den lette version, et program ala PhotoShop.

Daniel M => Ja det har du helt ret. Men burde man så ikke også lade være med at tegne hvis man ikke har erfaring med det?

Måske ville det være bedst at opsøge et arkitektfirma og interviewe dem om hvordan/hvorledes, og måske de ville hjælpe en med et lille projekt :).

• #17   27. jan 2008 smiley evt. bare kopiere en af deres tegninger og så skrive " venligst udlånt af ... " smiley

Inventor duer ikke til at bygge "huse" i... det er til maskin tegninger...

• #18   27. jan 2008 Daniel M => Haha ja :D. Hvorfor ikke.

• #19   27. jan 2008 smiley det er sku da den nemmeste løsning smiley :P smiley

• #20   27. jan 2008 Daniel M => Helt sikkeret :D.
    Hvorfra ved du egentlig alt det med CAD og modeller osv?

• #21   27. jan 2008 Har erfaringer med at tegne i :
    SketchUp
    SolidWorks
    Inventor
    Catia
    AutoCad smiley

Lige pt. arbejder jeg et sted hvor mit job er at sidde og tegne i Catia.. skal til at læse til ingeniør så det er rart at lærer det inden jeg starter..

• #22   27. jan 2008 Daniel M => Ahh, ja så er det jo klart :). Hvor kommer al den erfaring fra? Uddannelsesmæssigt (evt. hvad) eller bare privat interesse/ufaglært?

• #23   27. jan 2008 øhh.. er htx student - og på skolen tegnede vi alt i inventor.. men blev også introdukseret til autocad og så legede vi bare rundt i sketchup...

Catia tegner jeg i på arbejde og Solidworks er jeg lige begyndt at lære her hjemme, da det er det man tegner i på ingeniørhøjskolen...

Næste projekt er et tegne program der hedder Pro E... det tegner de også i på ingeniørhøjskolen så det skal jeg også lige have kigget på..

Det er bare vigtigt jeg ik bruger det for meget, for så ender jeg med at jorde for meget rundt i catia, og det er jo ik godt når man for penge for at tegne i det smiley

• #24   27. jan 2008 Det program jeg er bedst til at inventor og Catia.. meeen professor i det blir jeg nok aldrig smiley

• #25   27. jan 2008 Daniel M => Okay, det lyder spændende. Bruger selv Inventor til daglig på arbejdet, og havde aCAD på skolen. Der kommer højest sandsynligt også noget SW senere. Har leget lidt med SketchUp, men gad ikke sætte mig ind i det :D.

• #26   27. jan 2008 Hvad laver du til hverdag ?

sketchUp er bare ja.. 3d svar på paint smiley samme kvalitet hehe

det er samme firma der laver sw og catia.. catia er så bare den dyre udgave.. jeg synes det er meget nemmere end sw. men har heller ik arbejdet meget med sw endnu.. bare lige førstehåndsindtryk..

inventor og catia er næsten same same smiley inventor er meget mere lige til - hvor catia kan de vildeste ting når man engang får det lært smiley

• #27   27. jan 2008 Daniel M => Jeg er ved at uddanne mig til teknisk designer.
    Hehe 3D's svar på paint, det kan jeg godt lide du siger :D. Det rammer vist meget godt.

Vi må hellere tage den videre via beskeder så vi ikke forpester forum. Jeg smutter dog i seng nu, men vi kan da skrives ved :).

• #28   27. jan 2008 Dennis J <_>_<_> dont care smiley overvejede også om det sku være vejen frem for mig smiley har du læreplads/firma du skal arbejde i fremover ?

• #29   27. jan 2008 Daniel M => Ja det er læreplads jeg er på nu :).
    Jeg smutter altså nu, men vi skrives ved i morgen.

Kommentér på:
OSO arkitekt

Annonce