{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

Alene i praktik {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg er i mandags startet i praktik via skole praktik, hos en maler i Odense.

I dag har alle været på job indtil kl. 14.00, hvor jeg pludselig sad som den eneste maler i firmaet (trods det jeg først er startet i mandags) og 2 murer lærlinge.

Jeg har nu undersøgt lidt om det overhovedet er lovligt at man i et stort firma lader sine nye praktikanter være helt alene på en arbejdsplads uden hverken en mester eller andre svende, men forvirret som jeg er i forvejen er, kan jeg ikke helt finde ud af om det er lovligt.

De 2 lærlinge sendte mig hjem 14.30, fordi de mente at man ikke måtte være alene på en byggeplads når man kun var praktik, og hvis der ikke er nogle mestre eller svende til at holde øje med en, har man fuld rettighed til at tage hjem.....

Jeg tog hjem, i håbet om at det var rigtigt.

Er der så nogle der kan fortælle mig om det er lovligt eller ulovligt at lade en helt ny praktikant være alene på en byggeplads???? Eller evt. en som har et link, jeg kan printe ud og aflevere til mesteren i morgen hvis han er der??


Kommentarer på:  Alene i praktik
  • #1   26. nov 2014 Spørg din fagforening

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Svar: 5
    #2   26. nov 2014 Mand dig lidt op, hvis du gerne vil have den lærerplads i stedet for skolepraktik, så må man vise man kan arbejde lidt selvstændigt, og ikke bare tage hjem hvis man ikke ved hvad man skal lave. Ring evt til mester og spørg hvad du skal gå i gang med, for svende er taget hjem og du er færdig med din opgave. smiley smiley

  • #3   27. nov 2014 Jeg synes også du skal ringe til din fagforening smiley De ved det helt sikkert!

  • #4   27. nov 2014 lyt efter Anders J det er kloge ord

    hmf ungdommen nu til dags smiley


  • #6   27. nov 2014 Som Porker Thomas siger. det samme skete for mig for et par år siden,

    det er et stort plus at vise interesse for faget og vise du gerne vil være der, og have noget i hænderne hele tiden. men nej det er ikke lovligt at have en praktikant uden en svend er der, lærlinge må ikke have ansvar for praktikanter


  • #7   27. nov 2014 I har jo slet ikke læst hvad jeg har skrevet!
    Fik jeg lov havde jeg skam blevet der, og gjort det jeg havde gang i færdigt, men lærlingene sendte mig hjem kl. 14.30 og det var de fast besluttet på..... så nej der er intet "unge nu til dags" og "mand dig op" i dette spørgsmål.
    Jeg spørger om det er lovligt og ikke om jeg skal vise at jeg er glad for mit job - for selvfølgelig er jeg det.
    Lærlignene fik i dag skæld ud af mesteren - og ros for at have handlet rigtigt med at sende os hjem, så der ikke blev ballade.
    Tak fordi I læste mit spørgsmål ekstremt godt - og tak for svar smiley


  • #8   27. nov 2014 Blev de både skældt ud? OG fik ros?

  • #9   28. nov 2014 Ja smiley de fik skæld ud fordi de stod og snakkede med ham der har lejet den restaurent vi er ved at renovere og ros for at sende os hjem en halv time før vi havde fri.

  • #10   28. nov 2014 Jamen hvad vil du så bruge det til? Du siger at du vil have noget at vise mester, men samtidig bliver du gerne alene, giver i mine øjne ingen mening.

    Mange steder er der rift om lærepladser, så gør dig bemærket, det lønner sig. Har selv stået som praktikant i en restaurant, og en aften hvor der ikke var noget at lave og chefen var gået hjem, stod mig og en elev tilbage. Han sagde til mig at hvis jeg ville kunne jeg bare smutte (1,5 time før fyraften) han gik og hjalp tjenerene med oprydning i restauranten, og jeg gav mig til at gå og bakke op i køkkenet til næste dag. Næste formiddag kom køkkenchefen og tilbød mig fritidsjob, samt læreplads når skolen var afsluttet


  • #11   28. nov 2014 jeg vil da mene man skal være under opsyn både som praktikant og lærling http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdsmiljoemner/unges-arbejde/unges-alenearbejde.aspx

  • #12   28. nov 2014 (link fjernet)

  • #13   28. nov 2014 Ehm altså jeg ved ihvertfald som lærling skal man have de der 37timer om ugen, så når der en dag intet er at lave og alle medarbejderne får fri skal man blive der for at få sine timer. Får man aligevel fri at bossen så får man løn til normaltid selvom man har fri.

  • Christian A
    Christian A Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 280
    #15   30. nov 2014 Det er på ingen måde ok!
    jeg havde gået hjem med det samme,
    de tager dig ind for at lære dig noget ikke for at lade dig arbejde alene!
    dårlig stil af den mester


Kommentér på:
Alene i praktik

Annonce