{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Student i 30'erne - ikke for sent? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er en 29 år gammel mand, som gerne vil søge ind på universitetet (optag 2012), og vil gerne høre, om nogen af jer har nogle gode råd til en person i min situation. Og den er følgende:

Min drøm er at komme ind på medicinstudiet i kvote 2 i Århus (jeg har en udenlandsk studentereksamen og kan derfor ikke søge ind i kvote 1), og karaktersnittet af fagene matematik A, fysik B og kemi B ligger på omkring 11,1, altså meget højt.

Jeg er ved at supplere i de overnævnte fag, men i min sidste mundtlige eksamen i matematik fik jeg "kun" 7, selv efter MEGET forberedelse. Fik ikke svar på den skriftlige endnu, men regner med 4 eller 7, som er meget lavere end det forventede, dvs. helst 12.

Jeg vil gerne uddanne mig indenfor sundhedssektoren, og blive læge eller farmaceut. Farmacistudiet har ikke et himmelhøjt snit, men jobmulighederne er desværre ikke de bedste (arbejdsløsheden er lille, rundt 2-3 %), mens lægerne er det mangel på.

I Polen (det land jeg oprindeligt kommer fra), ser arbejdsgiverne ned på på dem som blev færdig med en akademisk uddannelse i alderen af 35 eller mere, hvor de mener, at vedkommede var dovn og har pludselig "vågnet op", da han indså, at livet som uuddannet ikke er så nemt.

Hvordan er det egentlig i Danmark? Bliver "ældre" absolventer også sat sidst i køen til en ansættelse, eller bliver de behandlet på lignende måde som de unge?

Da jeg ikke er dansk statsborger, får jeg heller ikke SU, dermed er jeg x-tra forsigtig med hvad jeg foretager mig, da jeg selv skal investere i min uddannelse.

Jeg står nemlig i en situation, hvor jeg overvejer enten at gå matematikken om og satse på at få 12-tal på alle de 3 fag,

lave en kompromis (farmaceutuddannelsen),
eller
at give studiedrømmen totalt op.

Hvis nogen af jer kan give mig nogle råd, vil jeg gerne høre dem. Vil også gerne høre et ærlig svar på hvordan ansættelsesmuligheder er for dem, som studerede i en høj alder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Student i 30'erne - ikke for sent?
  • #1   14. dec 2010 altså min faster tog en hg da hun var 50... jeg har selv gået på vuc med en der var 42 og 85... så det er aldrig for sent

  • #2   14. dec 2010 Jeg synes du skal gøre det du har lyst til, i DK er meget normalt at endda 50årige vil prøve noget nyt og starter på en uddannelse smiley Så nej, ingen vil se ned på dig smiley

  • #4   14. dec 2010 du har faktisk flere fordele når du skal have en udd. fordi du har mere livserfaring. jeg var den ældste i min klasse på grundforløbet som mekaniker. det hjalp meget at jeg var ældre for jeg vidste mere om livet end de små 16'årige, som kun tænker å at feste

  • #5   14. dec 2010 tak for jeres opmuntrede svar. Dane M: du har misforstået noget, for jeg vil faktisk gerne blive farmaceut, og synes arbejdet f.eks. i lægemiddelindustrien er meget spændende. Det eneste jeg var bange for, var at blive sat "sidst i køen" for job. Men hvis jeg som f.eks. 36-årig nyuddannet farmaceut stadig kan få et job, selv om det er flere ansøgere end stillinger, så vil jeg bare gå for det smiley

  • #6   14. dec 2010 og jeg skal først se på hvad jeg får i kemi og fysik. Får jeg topkarakterer der, så tager jeg bare matematikken om. Skal det gå lige så dårligt som med matematikken, skal jeg søge farmaci-studiet smiley

  • #7   14. dec 2010 hvis jeg kan få job uanset om jeg bliver læge eller farmaceut, så er det lige meget. Begge fag er lige spændende smiley

  • #8   14. dec 2010 Well du er jo Polak så arbejde hårdt det skal du nok, så bare klø på og kæmp for det du gerne vil. smiley

    Gik i skole med mange "gamle" mennesker da jeg tog Grundforløbet Strøm Styring og IT og det er der ingen skam i. Mange mennesker ved ikke hvad de vil lave og prøver mange forskellige uddannelser smiley


Kommentér på:
Student i 30'erne - ikke for sent?

Annonce