Inertimoment for cykelhjul SRP hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej folkens, hvis der er nogen der har forstand på dette, vil de så ikke være venlige at hjælpe mig her?
Jeg er gået istå i min forsøgsdel, hvor jeg skal bestemme inertimomentet for et cykelhjul.
Jeg hængte et lod i en snor, som blev sat fast om aksen på hjulet hvor aksens radius = 0.025_m. Snoren blev så spundet op om aksen.
Loddet på 0.10_kg blev så trukket af tyngdekraften, som dermed trak hjulet rundt.
Jeg målte så loddets afstand til jorden med en sonar-sensor måler og lavede en graf over s(t) som jeg så differentiereted og fik v(t) og differentierede igen og fik a(t)
a(t) var altså konstant og hed = 0.005108 m/s^2
da accelerationen er konstant må hastigheden altså stige proportionelt med accelerationen. (linær v(t) graf)
Hvordan bestemmer jeg så vinkelhastigheden, når den hele tiden stiger?
Jeg ved at inertimomentet I = (2*m*g*h / vinkelhastighed(omega)^2) - m*r^2
hvor m er masse, g er tyngdeaccelerationen og h er højden loddet tilbagelægger og r = radius af aksen.
Inertimomentet er ligeledes I = m*r^2 men da jeg ikke kender massen og hjulet har en sær geometrisk figur kan jeg ikke udregne det sådan.
Jeg er ved at være lidt fortabt på hvordan jeg finder inertimomentet for dette cykelhjul.
håber i kan hjælpe mig, da det jo er ved at være snart jeg skal aflevere.
http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=939817
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 138
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 318 Svar: 3.777
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 318 Svar: 3.777
feb 2007
Vinkelhastigheden er gived som w = 2*Pi*f altså det samme som w = 2*Pi*1/T
feb 2007