{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.622 visninger | Oprettet:

Hvorfor hedder månederne som de gør ?? {{forumTopicSubject}}

Hey BB
Jeg vil gerne vide hvorfor månederne hedder som de gør ?
Hvorfor hedder de Januar, Februar, Marts, April, Maj, Juni, Juli, August, September, Oktober, November og December?
Og ikke Toblerone, Mars, Sneakers eller Twix ?
Håber der er nogle der ved det ! har søgt på google men fandt ikke noget jeg kunne bruge som sådan.

Mvh Jacob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hedder månederne som de gør ??
  • #1   19. aug 2007 stammer fra de HELT gamle dage... nogle af månederne kommer fra romerne. som havde 10 måneder i deres kallender....

    oktober = 8. måned... ligesom man kender det fra en oktav. som også er 8

    december er så den 10. måned da dec = 10.... kan ikke huske det hele. da det er lang tid siden jeg læste om det...

    men der er lidt at starte på


  • #2   19. aug 2007 det er vidst et eller andet med nogle guder

  • #3   19. aug 2007 Jeps, men det skulle gerne have noget med tal at gøre ?
    I hvert fald skulle December have noget med et tal at gøre, og måske også andre !

    Haha Christian det er mere hvorfor =)


  • #4   19. aug 2007 Bunzike, det lyder til du ved lidt om det der !
    Er det på nettet du har læst det?
    Hvilket sprog er dec = 10 på ? og er hvorfor hedder Dec ikke måned nummer 12 ?


  • #5   19. aug 2007 Bunzike, jeg ledte med den viden jeg havde =) og det var at der er en grund til at dec er måned nummer 12 =) mere kan jeg jo ikke gøre men godt du fandt det til mig så !

  • #6   19. aug 2007 dec mener jeg kommer fra latin, eller græsk... kan altså ikke huske det 100%,

  • #7   19. aug 2007 Nååh hvad skete der lige der ????
    Men ved du hvad jeg kan søge på eller kender du hjemmesider jeg kan bruge til at lære det ?
    Ellers har jeg vel også lidt indtil videre.


  • #8   19. aug 2007 Opel H Jeg vil gerne være klogere =)

  • #9   19. aug 2007 http://www.dci.dk/?artikel=805 der står lidt om den romerske kalender med mars = marts januar = janus osv

  • #10   19. aug 2007 Okay tak for hjælpen =) Sig til hvis du kommer i tanke om mere senere i dag =)

  • #11   19. aug 2007
    Artist formerly known as S.O.F ! arhhh fedt ! ved du om de andre 11 måneder går ind under noget af det samme ? Svaret skal som sagt helst være et eller andet med tal !


  • #12   19. aug 2007 danni L
    BLÅ:
    ETYMOLOGI: af fællesgermansk *bl•wa- 'blå, sort, sortskinnende' ¯ indoeuropæisk *bhl•uo- 'sortskinnende, skinnende' afl. af *bhl- *bhel- 'strålende, flammende'; besl.m. latin fl¤vus 'flammefarvet, rødgul, gul'


  • #13   19. aug 2007 Fordi man sidder på den!
    S = s som i stol og sidde xP

    Haha. Spændende emne ellers .. ;b


  • #14   19. aug 2007 Jaja =)

    Men nu har jeg fundet ud af hvorfor det december giver 10 =)
    Det er fordi at hvis man følger den romerske kalender hvis første måned var marts og var opkaldt efter deres kriger gud mars =)
    Så mangler der jo de to første måneder, September, oktober, november og december betyder den syvende den ottende den niende og den tiende på latin tror jeg. Så de er to ved siden af på grund af marts, så vidt jeg forstår ????


  • #15   19. aug 2007 Arhhh tak for det Jacob =)

  • #16   19. aug 2007 med K *


  • #17   19. aug 2007 JANUAR
    ETYMOLOGI: fra latin (mensis) j¤nu¤rius 'januar' afl. af j¤nu¤rius adj. afl. af navnet på J¤nus der var gud for (årets) begyndelse

    FEBUAR
    ETYMOLOGI: fra latin (mensis) febru¤rius 'renselsesmåned' afl. af febru¤re 'rense'; navnet skyldes at man i det gamle Rom den 15. i denne måned rensede sig før det ny år som oprindeligt begyndte i marts

    MARTS
    ETYMOLOGI: fra latin m¤rtius opkaldt efter romernes krigsgud M¤rs, genitiv M¤rtis, (jf. Mars)

    APRIL
    ETYMOLOGI: fra latin aprilis som er afl. enten (a) af et adj. *aperos 'den som kommer bagefter' af *ap- besl.m. ab 'af, fra' (jf. dansk af) (b) el. af stammen i aperire 'åbne'

    MAJ
    ETYMOLOGI: af det latinske gudenavn Majus afl. af magnus 'stor'

    Juni
    ETYMOLOGI: fra latin J[nii genitiv af adj. J[nius (mensis) 'juni (måned)' afl. af J[no navnet på gudinden for ægteskab

    juli
    ETYMOLOGI: fra latin J[lii genitiv af J[lius (mensis) 'juli', egl. 'Julius' (måned)'; opkaldt efter Julius Cæsar

    august
    ETYMOLOGI: fra latin m•nsis Augustus 'Augustus-måneden' opkaldt efter kejser Augustus

    september
    ETYMOLOGI: fra latin september dannet af septem 'syv' + -ber besl.m. ferre 'bære'; september var i den gamle romerske kalender navnet på den syvende måned

    oktober
    ETYMOLOGI: fra latin oct@ber afl. af oct@ 'otte' (jf. otte) + -ber besl.m. ferre 'bære'; oktober var den ottende måned ifølge tidsregningen i oldtidens Rom

    November
    ETYMOLOGI: fra latin adj. november afl. af novem 'ni' (jf. ni ) + -ber besl.m. ferre 'bære'; november var den niende måned ifølge tidsregningen i oldtidens Rom

    december
    ETYMOLOGI: fra latin december dannet af decem '10' + -ber besl.m. ferre 'bære'; december var den tiende måned ifølge tidsregningen i oldtidens Rom


  • #18   19. aug 2007 ARJ Jakob T.... det kan du altså ikke være bekendt !!! nu har jeg sat ok copypastet min ordbog med etymologi

  • #19   19. aug 2007 STOOOOOOOOOP !
    og mange tak for hjælpen alle sammen =)
    Det er da fedt der er nogle kloge hoveder herinde der gider at hjælpe en.
    Mange tusind tak for hjælpen =)


  • #20   19. aug 2007 Orhhh hvad jeg føler mig klog nu hahaha =)

  • #21   19. aug 2007 JEG STOPPER ALDRIG !!!!!

  • #22   19. aug 2007 kom med flere opgaver



    NUUUU!!!!!


  • #23   19. aug 2007 Haha Bunzike der kommer helt klart flere på et tidspunkt, keder du dig da ? =)
    Er det fordi du har en latin ordbog du vidste det der ?


  • #24   19. aug 2007 nej jeg kunne det hele i hovedet... skulle bare lige komme i tanke om det

  • #25   19. aug 2007 NOT....

    har Nudansk Ordbog med etymologi 3.0
    på compen


  • #26   19. aug 2007 og ja jeg keder mig RIGTIG meget.....

    blev færdig med at samle biken idag... og ved ikke hvad jeg skal lave nu.... overvejer at vaske den.... men det blev den også i fredags.... og har lige poleret potten og mellemrøret op med autosol i formiddags... og den blev poleret i sidste weekend.... så jeg K-E-D-E-R mig


  • #27   19. aug 2007 (er kun på baboom når jeg keder mig)

    tror jeg går ind på B.net og tager et spil starcraft broodwar... nogen der kommer? hvis i gør så skriv en igm til mig... hedder selvfølgelig bunzike


  • #28   19. aug 2007 Haha okay sørgeligt =)
    Så kan du måske fortælle mig om hvor hvilken "skod motorcykel" man skal køre på de første par år efter man har fået kortet ?
    Og hvordan afgører man om det er en skod bike? er det noget med hk man måler det med fordi den ikke må være for hissig?


  • #29   19. aug 2007 har været der 10 gange idag... kan altså ikke mere nu... den er helt rød, hævet og over halvdelen af huden er slidt af nu.. så det svier en del

  • #30   19. aug 2007 man må max køre med 34 hk de første 2 år man har kortet hvis man tager det mens man er mellem 18 og 21 år... hvis du tager den når du er 18 kan du gå op til en stor mc køreprøve når du bliver 20, men ellers bliver det automatisk stort når du blvier 21 hvis du altså har haft 2 års erfaring med lille mc...

    efter det kan du køre på det du vil.....

    altså hvad er en skod mc? det kommer jo an på hvad man har råd til.... hvis man har 20000 kr at gøre med så kan en gs 500 sagtens være en super drømmecykel.... men hvis man har 200.000 så er en gs 500 nok det dårligste pis man kan få... for så kører man jo på en noget dyere mc...

    men hvilken stil snakker vi i? naked, chopper, race, off road, mc scooter.. osv?


  • #31   19. aug 2007 btw så kan stort set alle mc'er drosles til 34 hk... kender en på en dragstar (den store af dem) som har den droslet til 34 hk

  • #32   19. aug 2007 Hehe Bunzike det var sidst jeg snakkede med dig der sagde du at hvis man fik kortet kunne det være ret ligemeget i starten fordi man skulle køre på sådan en skod motorcykel =)

    Okay tak for hjælpen, men jeg regner med at jeg vil have en lidt alla den du har ? altså en onroad, men helst sådan en lidt hen af racer stilen ?


  • #33   19. aug 2007 Hmmm jeg er igang med at skrive notater for oktober, men hvad står der tallet 8 hedder på latin der står oct@ betyder det så Octa ?

  • #34   19. aug 2007 Jamen hvad så med september er det ikke opkaldt efter tallet 7 septem fordi kalenderen blev lavet startede de med 10 månedere og senere blev lavet til 12, men de skiftede ikke navnene ?

  • #35   19. aug 2007 Haha okay =) men i hvert fald mange tak for hjælpen =)

Kommentér på:
Hvorfor hedder månederne som de gør ??

Annonce