{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

Elastisk energi {{forumTopicSubject}}

Hej BaBoom..

Jeg er ved at skrive SRP, og jeg skal bruge noget med elastisk energi i en stålwire. Jeg har fundet en formel der hedder E=1/2*k*x^2 og E er den elastiske energi, k er elasticitetsmodulet og x er stålwirens forlængelse... når jeg sætter mine informationer ind får jeg et resultat ud i Newton.. men jeg ved ikke om det er rigtigt? energi måles jo normalt i Joule.. men ved ikke helt nu når det er elastisk energi.. nogen der kan fortælle mig om mit resultat er rigtigt nok eller om jeg skal bruge en anden formel eller hvad jeg skal? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Elastisk energi
  • #1   21. jan 2009 går på HTX forresten, og har Fysik A og Matematik A som mine studieretningsfag som jeg skriver opgave i smiley

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Svar: 34
    #2   21. jan 2009 Så vidt jeg husker, så beskriver den formel der den potentielle energi for en fjerder, hvor k er fjederkonstanten og x er ændringen i fjedrende længde. Om den kan bruges for elastiske emner ved jeg faktisk ikke. Men det burde ihvert fald ikke komme ud i Newton smiley

• #3   21. jan 2009 Uhh, så vi lidt ude i noget Hookes lov?

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#4   21. jan 2009 Men fjederkostant og elasticitetsmodulet har vel egentligt også samme enhed? så det burde jo virker smiley

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#5   21. jan 2009 Jeps Christian smiley

• #6   21. jan 2009 jeps.. Hookes Lov har også noget med det at gøre smiley

J S: jeps, det er nemlig også formlen for kraften i en fjeder.. hvilken enhed en fjederkonstan har, tør jeg ikke svare på, men elasticitetsmodulet har enheden N/mm^2

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#7   21. jan 2009 Fjederkontant er kraft pr. længde enhed, f.eks. [N/m]. Dvs. f.eks. hvor meget kraft der er i fjederen, når den er trukket 1m. Så noget tyder på, at du ikke kan anvende formlen til elastiske emner, hvilket forklare den forkerte enhed du får på resultatet smiley

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#8   21. jan 2009 Eller, det er ihvert fald ikke youngs modul du skla indsætte som k smiley

• #9   21. jan 2009 Ja det kunne godt være en forklaring i hvert fald smiley Men tak for hjælpen alligevel, jeg prøver at spørge min vejleder i morgen.. han må vide det smiley

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#10   21. jan 2009 Jeps det burde han smiley Og husk, at x er ændringen i den fjedrende længe!! så du skal trække de rigtige afstande fra hinanden (og KUN de fjedrende længder) smiley Ellers går der hurtigt ged i det smiley Læser til maskiningeniør, så vi har arbejdet lidt med den slags smiley
    Held og lykke med det smiley

• #11   21. jan 2009 Ja altså det er kun selve forlængelsen af materialet der skal stå som x og ikke hele længden? smiley
    Det lyder ellers spændende.. så må man jo også formode at du har bare en smule styr på det smiley

• J S
    J S Tilmeldt:
    aug 2007

#12   21. jan 2009 lige præcis smiley

Det er også en rigtig spændende OG hård uddannelse! Man lærer rigtigt mange ting!

Min eksamensopgave i dynamik som jeg lige har været oppe i handlede faktisk om en konstruktion, med en stor hammer, som blev trukket af to fjedre. Der skulle man regne energien i systemet, og der brugte jeg bl.a. Hookes lov, som du skrev i dit indlæg smiley Vi skulle også regne farten af hammeren, og det er umuligt (eller næsten) at gøre med kraft-metoden, fordi fjedrenes vinkel hele tiden varierede smiley Ved ikk om det gav nogen mening? smiley

Kommentér på:
Elastisk energi

Annonce