{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.950 visninger | Oprettet:

Ny el tavle - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har lige lidt spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg er den nye lykkelige ejer af et hus. (Mit første)

I huset er der en "gammel" tavle, i ved, med de store sikringer, de gamle sorte bokse i ved. Men har opvaskemaskine,tørretumbler og vaskemaskine sat til på engang, og lyset kan delvist falde. I ved, ligesom pæren bliver svagere engang imellem.

Jeg tænkte, hvis jeg fik sat en ny tavle i, ville det så hjælpe mig med mit problem? Dvs. Vil jeg få "mere ud af min strøm" og hvad ellers?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny el tavle - Hvorfor?
  • #1   3. aug 2012 det kunne sikker gøre en forskel, men måske skulle du få en trikker til at kigge på de gamle farlige strygejerns ledninger der sikkert ligger i hele hytten..

• #2   3. aug 2012 Det ligger der intet af, eftersom huset er nyrenoveret, dvs. Alt er lavet pånær eltavlen.. Eftersom de tidligere mente de virkede fint. Og den tidligere el-installatør der har været her, fortæller også der intet er galt. Hvis den var gal, ville han jo også komme med et tilbud o.ligne. Tænker jeg. Men tænkte bare at det måske havde noget at sige smiley

• #3   3. aug 2012 jeg ville helt sikkert få tavlen skiftet (-:

• Who knows?? W
    Who knows?? W Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 330
    #4   3. aug 2012 Få det skiftet de gamle el tavler kan slå dig ihjel.

• #5   3. aug 2012 Ikke hvis man bruger en smule fornuft.

Om en ny tavle vil løse dit problem er ikke helt sikkert.

Sidder vaskemaskine óg lign til de gamle sikringer eller sidder de til det alm lysnet, dvs stikkontakterne i væggen?
    Hvis de sidder til de alm stikkontakter i væggen så kan en ny tavle ikke løse dit problem med at lyset blinker.
    Der skal trækkes seprate ledninger til de maskiner som du vil ha på en 16A gruppe. (nyere maskiner kan sagtens klarer sig med en 13A gruppe)

• #7   3. aug 2012 Hvis huset er nyreoveret inkl el. Og det er lavet rigtigt. ( Man ser mange gange at folk selv har leget elektriker) så skulle din lys installation meget gerne være adskilt fra ting som vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine osv.. Hvis det er tilfældet, kan en ny tavle med flere sikringsgrupper sagtens løse dit problem.. Hvis det ikke er tilfældet ja så skal der trækkes nye kabler.. Men få din lokale elektriker til at kigge på det, han vil ret hurtigt kunne give dig svaret.. Syntes bare det lyder underligt hvis den tidliger ejer har fået renoveret alt el i hele hytten og så ikke har fået skiftet tavlen.

Kan dog kun anbefale dig at få den skiftet under alle omstændigheder... Hvordan ser det ud mht. HPFI i den "gamle" tavle??? Og mht jord i tavlen og resten af huset???

• #8   3. aug 2012 Er der HPFI foran dine grupper? Hvis ikke, så er det bare med at få sat en ny tavle op.
    Opvaskemaskine, tørretumbler og vaskemaskine kan godt køre på samme gruppe. Det skal bare være en 10/13A 3-polet gruppe. Husk, kun 13A hvis dine ledninger er nye.

Uanset hvad ville jeg vælge at få sat en ny tavle op. Det er ikke den store omkostning hvis ellers alle kabler bagved er nye, og det giver en større driftsikkerhed + det ser pænere ud smiley

• #9   3. aug 2012 Tusind tak for alle de svar. Jeg sætter lige et billed op her senere, så kan i selv lige kigge lidt med.

På forhånd tak.

Kommentér på:
Ny el tavle - Hvorfor?

Annonce