{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.726 visninger | Oprettet:

Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har mig en fin ældre forstærker som driller med at tænde engang i mellem.

Inde i den sidder der et 12v relæ (Omron G6A-2-H, 12VDC)

Ca.. 75% af gangene forstærkeren tændes slår dette relæ ikke til, hvilke gør at der ingen lyd kommer ud af højttalerene, men der kommer strøm på forstærkeren og lys i kontrol lampen.

Så vidt jeg har forstået gør dette relæ sådan at der ikke kommer et skarpt pop i højttalerne når strømmen tændes eller slukkes, altså at det forsinker forbindelses til højttalerne med et sekund til forstærkeren er "varmet op"

Jeg går ud fra at forsinkelsen er lavet ved at en eller anden kondensator opbygger strøm og når den er fuld er strømmen kraftig nok til at relæet slår til og at det måske er denne kondensator der skal udskiftes? (dette er et gæt da jeg ikke har nok forstand på den slags)


Jeg har fysisk åbnet relæet så jeg kan påvirke det med fingeren da jeg originalt troede at defekten kunne skyldes beskidte kontakt flader, men dette var ikke tilfældet.

Når man fysisk skubber til armen inde i relæet tænder lyden uden problemer men slipper man slukkes den igen, så fejlen kan altså ikke være at relæet ikke selv får skubbet til armen? (eller hvad? har som sagt ikke en 100% forståelse for den slags)




Så mit spørgsmål er til en med en teknisk baggrund der måske ved hvor jeg skal lede efter fejlen?

Håber at der er en der kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ?
Kommentér på:
Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ?

Annonce