892 visninger
|
Oprettet:
router eller switch? {{forumTopicSubject}}
ja hvad er forskellen på de to?
nogle kalder "boksen" vi har en router og andre en switch. og jeg ved det ikke, det var i huset da vi købte det.
vi har vores internet forbindelse '(modem) i soveværelset, og har så denne boks på for og kunne gå på nettet i andre rum i huset.
er det router eller switch jeg skal have så?
problemet er tdc mener den er blevet ramt af lynnedslag og vi selv skal anskaffe en ny.
nettet virker direkte til modem med direkte forbindelse til modem fra pc, men det er godt nok træls og have pc´en i soveværelset.
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 589
feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
En router kan konfigureres til at sætte ny ip-adresser op derhjemme hvis du ikke ønsker den alm router fra din udbyder.
En switch udbygger bare det netværk du får fra din udbyder, den kan ikke en skid udover at dele det ud til flere
men vill tage en router, da TDC tit har begrænset at man har 2 ip-adresser og max kan have 2 computere på nettet på en gang
maj 2007
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 747
En der vil være nem at sætte op, og som jeg har erfaringer med som stabil, det vil være en Linksys WRT54G2: (link fjernet)
Det er sikkert også sådan en i har haft før, dog måske en anden model og mærke.
Denne har indbygget trådløst netværk, indbygget switch (4 porte til udstyr direkte i boksen), og den har router, så i kan koble flere pc'er på en ip-adresse.
maj 2007
Men den har så kun Wireless-G netværk, samt 10/100 mbit switch, istedet for de dyrere med Wireless-N netværk og Gigabit Switch.
maj 2007
Du kan sagtens få en router der ikke er trådløs, både med og uden switch. Men det vil ikke give nogen mening at købe, når man kan købe en der indeholder det hele. Til næsten den samme pris.
maj 2007
Et accesspoint er en der gør netværket trådløst, disse skal konfigureres til at låses.
En switch er næsten det samme som en accesspoint, bare udelukkende med kabling.
De fleste routere idag har både indbygget switch og accesspoint.
Jeg ville dog IKKE anbefale det som udbyderne har, da deres "lås" er ret begrænset. Og de jeg har set har ikke været vanvittig sikre. Men det er en nem løsning hvis man ikke har tjek på det, og ikke kender nogen der lige kan ordne det.
En ordentligt konfigureret router med indbygget accesspoint og switch er altid at foretrække.
maj 2007
Hvis man vil have flere på YouSee eller TDC, så kan man bare betale for det. Ellers har man som standard to dynamiske IP-adresser, og man vil som regel være bedst tjent med en router, selvom man havde flere, så der er som sådan ingen grund til at have mere end en IP-adresse, måske to, hvis man vil have noget udstyr der kører udenom din egen router.
Jeg er helt klart fortaler for en router, da den også mindsker risikoen for hackere, virus og lignende. De fleste teleselskaber har dog også router i deres trådløse løsning. Kvaliteten kan så diskuteres.
Nu du siger stofa, så har de det mest tåbelige system med at man skal logge på når man skal bruge den. Jeg ved man kan give fast adgang, men jeg fatter ikke at man ikke bare har adgang når man tænder for sin pc.
Jeg kender flere der har og har haft Stofa, men de fleste er gået over til Fiber eller TDC. Men det er samme historie med Fiber, der skifter mange også tilbage til enten Stofa eller TDC.
Stofa og YouSee ligner af gode grunde meget hinanden. Men der er bare for mange mangler og underlige løsninger (Fx login) ved Stofa.
Men man kan jo så ikke rigtig kalde det konkurrenter, da jeg ikke har været nogen steder endnu hvor man både kan få Stofa og YouSee, det er enten eller.
Men i alle tilfælde, i dette setup vil jeg anbefale den router jeg tidligere linkede til: WRT54G2, denne kan både bruges med Stofa, YouSee, TDC, MVB, og mange andre selskaber. Jeg har faktisk ikke været ude for at den ikke kunne bruges.
maj 2007
maj 2007
Stald vestergaard : >> Jeg håber du har fået et svar du kan bruge.
router eller switch?