{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

WinXP vs Vista {{forumTopicSubject}}

Hvilket styre system synes i bedst om og ikke mindst hvorfor?

Jeg er mest ude efter jeres oplevele med styre programmerne og den oplevelse de giver sammen med spil og programmer i bruger samt hastigheden og opstarts hastighed osv.
Sikkerheden er ikke interesandt.
Men bruger venlighed og alt hvad der ellers giver gode og dårlige oplevelser

Hva siger i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  WinXP vs Vista
  • #1   17. apr 2009 Vista KLART ! men der skal nok komme mange der brokker sig, pga deres computer er noget lort, som ikk er bygget kraftig nok smiley

• #2   17. apr 2009 Og det er self. 64bit udgaven der skal køres i ultimate smiley Har aldrig haft probs med vista, jeg kan ikk anbefale xp da den ikk understøtter de 8 gb som jeg pt har i min.

• #3   17. apr 2009 Mike N,

Meninger er så værdilæse uden en begrundelse eller forklaring :o)
    Som jeg skrev "Hvorfor"

Så hvorfor Vista frem for XP?

• #4   17. apr 2009 ok, der var du lige hurtig smiley

• #6   17. apr 2009 XP 32bit kan bruge op til 4 GB ik?
    Eller kan 64bit udgaven køre med mere?

• #7   17. apr 2009 okey, here we go smiley

Vista frem for Xp..
    Vista er langt hurtigere end windows xp, og brugervenligheden er jo selvfølgelig bedre da det er et nyere system, og så kan vista bedre håndtere quad-core , altså flere kerner (cpu) Bruger grænsefladen er betydeligt meget pænere og på trods af alle de opdateringer der kommer til xp så synes jeg aldrig at det system udnytter ens system fuld ud. Det eneste minus der er ved vista, det er hvis man lider af pladsmangel, det er ikke unormalt at vista fylder knap 30 gb

• #8   17. apr 2009 Du kan godt få en xp 64bit udgave, men den er bygget på windows 2000 , dog stadig med xp layout, og det er der til gengæld ikk mange spil der vil være med til i xp når det er 64 bit udgaven, har nemli prøvet. Ja 32bit systemet kan kun håntere 3,5 gb , så har du 4 gb, ja så har du jo 512 mb du ikk bruger til noget smiley

• #9   17. apr 2009 Hvad ville i anbefale til et ASUS P4C800-E Deluxe bundkort med en P4 2.4 GHz OC til 3.0 GHz med 2GB DDR Ram og 2X SATA Raptor 34GB 10K omdrejninger i Raid 0 til styre systemet.

Det er jo en lidt ældre sag, men vil det være en fordel at have vista på den?
    Den er vel ikke for langsom til Vista

• #10   17. apr 2009 prøv betaen fra windows 7 allerede 20x så driftsikker som vista næsten... og køre lige så hurtigt som xp.. faktisk bare en form for optimeret vista.. + det starter mega hurtigt op

• #11   17. apr 2009 Jeg har brugt vista siden det kom ud og kan ikke klage.

Jeg bruger kun xp til 2d bench og engang imellem 3d bench

Jeg køre med vista business 64 bit og vista er tungt hvis man ikke har computeren til det. Men det kan hjælpes på vej med nogle meget simple tweak.

Vista er ligeledes mere sikkert ind xp og brugerfalde mæssigt finder jeg det nemmere.

Men stod jeg og skulle købe styresystem nu så ville jeg vente på windows 7 der efter sigene skulle lande i handlen engang efter sommerferien

• #12   17. apr 2009 Res smiley det er bar kun 32 bit udgaven smiley har den selv på cd smiley

• #13   17. apr 2009 VISTA!
    men det eneste prop, der er f...... iriterende er den der sikkerhed "er du nu sikker"!

• #14   17. apr 2009 Res / Cue og "jeg er ik luder"

Arkumenterne mangler synes jeg?
    Og Ubunto er uinteresandt i forhold til emnet

• #15   17. apr 2009 Babooms Skærm smiley slå det da fra smiley

• #16   17. apr 2009 XP er klart bedre syntes jeg... men jeg er osse en gamer og vista tar for meget. men XP er min

• #17   17. apr 2009 Jeg er ik luder, jeg er gratis .
    32bit kan kun køre med 4gb ram

• #18   17. apr 2009 Min oplevelse er midlertidig selv at Vista bare sux, både udseendet og den langsomligehed der bare sniger sig ind på ens PC lige så stile og roligt.
    Det oplever man Aldrig med en XP (jo over 2 år måske), kun med en Vista ( over et par måneder) og jeg har en kraftig PC med masser af ram plus god processor samt hurtige diske med nok plads og det sutter synes jeg altså.
    Det virker bare med XP i alle aplikationer samt spil osv. derimod er min oplevelse at Vista lader en del tilbage at ønske både i kompatibiltet og drivere og ikke mindst i brugervenlighed over for os lidt mere advanced brugere som ikke gider se på utallige godkendelser og acepter samt er du nu HELT sikker på det du gør er det du også vil :o)
    Alt kan selvfølgelig bruger tilpasses, men nej Vista har aldrig og vil nok heller aldrig vinde min interesse.
    Der er for få goodies til at overskygge alle de nederen ting som Vista har med i lasten.
    Det med Ram udnøttelsen er da ok, men tja det bruger jo også en del selv og så er man ligevidt når styre systemet i sig selv er tungt at køre og bruger flere resourcer end XP.
    Og jeg har heller aldrig brudt mig særlig meget om det funkie tegnefilms udseende, da det kun bidrager til forviring frem for overskuelighed.
    Og der er lavet om på ting som bare har været en vane ting igennem alle windows versioner siden 95 men Vista nej der laver vi da lige 20 ekstra menuer samt balnder hele bøtten så skidtet ikke er til at finde rundt i, i forhold til tidligere versioner.

Men derfor ledte jeg lidt efter hvad det er folk ser i Vista frem for XP.
    Indtil videre har jeg ikke set de store akumenter for at Vista er et must frem for XP.

PS.
    Dette er skrevet på en Vista maskine :o)

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 747
    #19   17. apr 2009 Brabus S >> anbefaling til det system er nok en opgradering... smiley
    Nej, det er ikke optimalt, men det kan sagtens køre vista, eventuelt smid to gigabyte ram ekstra i. Så er du sikker i det.

Mike N >> Hvorfra har du at Vista 32-bit kan køre med 3,5 gb ram?
    Sandheden er at den kan håndtere op til 4 gb ram, men det inkluderer de ram du har på grafikkortet.

* 32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
    * 32-bit Windows Vista Starter: 1GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

Dog skal det siges at den stadig vil vise mere end de 3,5 gb. Pt. har jeg Vista Home Premium og Vista Enterprise, de viser begge 4 gb ram. Det gjorde de dog ikke før opdateringer.

Nå, til sagen. Vista vs XP.

Vista bliver ikke i samme grad langsom med tiden som XP gør. efter et år med talrige opdateringer og diverse installationer og dagligdagsbrug, vil jeg vove den påstand at Vista vil være hurtigere.
    Jeg har også bedre erfaringer med Vista i Spil, da den er væsentlig hurtigere, og der findes nyere drivere.

Der har været lidt problemer i starten med programmer der ikke vil installeres på Vista, men igen, der kommer også hele tiden nye versioner af disse. Dog kommer der nok aldrig nye drivere til min gamle scanner. Men alderen på denne taget i betragtning så vil jeg sige det er meget acceptabelt.

Der er ikke flere problemer med Vista end der var med XP i sin tid. Og idag efter vi har fået Service Pack 1 (snart Service Pack 2), så er vista blevet endnu bedre. Jeg syntes bestemt ikke der er noget at brokke sig over i Vista. Og jeg vil til enhver tid anbefale dette.

Desuden kommer der ikke det samme antal opdateringer til XP, og support er meget begrænset. Desuden kommer XP aldrig til at supportere DirectX 10, hvilket Vista allerede nu understøtter.

• #20   17. apr 2009 Det system jeg snakker om er ikke det jeg har prøvet Vista på det er langt nyere og har 4 GB Ram samt hurtigere proseccor AMD Turion 64 X2 tror jeg den hedder :o)

• #21   17. apr 2009 Brabus

er det en klap eller en stationær?

For Turion er amd's mobile cpuer Athlon X2 er deres mainstream stationær socket.

Men jeg kunne ikke være mere enig i de agumenter brian ligger ud.

• #22   17. apr 2009 Klap :o)

• #23   17. apr 2009 De arkumenter Brian kommer med er direkte modstridende med de oplevelser jeg har gjort mig med at Vista bliver langsom meget hurtigere end XP.
    Og en org. XP ink. SP3 køre også meget mere stabilt og hurtigt end den opgraderet version uden SP. de fylder på en anden måde åbenbart.

Men Vista er klart mere tung og langt mere resource krævende end XP på samme computer system derfor finder jeg arkumentet for XP værende klart et bedre valg til en nyere kraftig PC.
    Men måske Win 7 er bedre end sin forgænger Vista :o)

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#24   17. apr 2009 Jeg er ik luder, jeg er gratis . >> Det er opgivelser af hvor meget ram de forskellige versioner af Vista understøtter.

Res//Cue R >> Black edition lyder ikke helt lovlig. Tænk på de betingelser du accepterede da du oprettede dig.
    Desuden kan alle disse såkaldte tweaks laves af enhver på meget kort tid.

Brugerkonto kontrol kan slås fra under brugere i kontrolpanelet. Det er det der gøre at den hele tiden spørger.

Vistas Aero look kan slås fra ligesom XP's tyggegummi-look, således at det ligner windows 2000 på en prik. Dette syntes jeg dog er synd, da vista er væsentlig mere brugervenlig end 2000 var det.

Med hensyn til langsommeligheden og at den bruger ram. Så kan jeg kun sige at der er en grund til at man skal opdatere sin PC.
    XP bliver væsentlig langsommere over tid sammenlignet med Vista. Men den kræver ikke så meget ram, da den har lidt færre finesser og grafik. Dette kan dog slås fra i Vista, og efter Service Pack 1 sluger den ikke længere for meget ram.
    Hvis XP får lov, så sluger den også nemt 1 gb ram, hvis man har alle opdateringer og ikke har begrænset/moddet denne.

Vista cacher rammen, således at rammene bliver udnyttet optimalt, dette gør at de ting der bliver brugt mest, bliver cached i ram, således den er hurtig til at starte det op. Det betyder dog at den skal bruger lidt tid på at frigive ram når der skal bruges ekstra kræfter, men dette er intet at måle i forhold til tiden der er sparet.

• #25   17. apr 2009 Rasmus

Der står på min Bærbar:

AMD Turion 64 X2 Mobile technoligi.

Er det så egentlig en 64 Bit processor ???

• #26   17. apr 2009 Det skal også lige siges at en vista installation kan tweakes til at have et ram forbrug som windows 7 så ~500 mb ram.

Min tweakede vista business installation ligger og idler på små 520 mb ram pt

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#27   17. apr 2009 Vista er bedre end XP. Ja den kræver mere, men den har også væsentlig flere features, og den bliver ikke på samme måde langsom i opstart og alt ligesom XP.

Jeg går ud fra at vi altid snakker om lovlige, originale versioner af programmerne, derfor vil jeg sige at dette er tilfældet.

Jeg har før hørt om folk der brokkede sig over Vista, men argumenterne faldt til jorden da de fik en lovlig, original Vista istedet.

Nu er Ultimate jo så også den version med flest features, som igen tager flere ressourcer. Jeg foretrækker selv Vista Home Premium til dagligdags computer, og Vista Enterprise på min arbejdspc. Dette går meget godt i spænd.
    De er designet til det de bliver brugt til. Derfor ser jeg ikke argumentet for de fleste private at købe Vista Ultimate. Jeg ville vælge Home Premium. Eller med mindre end 2 gb ram, så ville jeg vælge Home Basic. Som er nogenlunde på niveau med XP, set på ressource-forbruget.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#28   17. apr 2009 AMD Turion 64 X2 Mobile technoligi. er en 64 bit processor ja!

• #29   17. apr 2009 Ham der i ved nok,

Du kan da sagtens få dine SATA drivere intergreret i XP og Vista ved at bruge vLite, med dette kan du også inkludere en SP3 til XP, det har jeg lige gjort og det virker sku, men det var virkelig nederen at skulle bruge disketter hver gang man skulle gen installere sin XP med sine SATA drivere hehe :o)
    Og i øvrigt så er det blot som om at disketter bare ikke vikrere mere jeg kunne ikek få mine til at se hvad jeg havde lagt på dem efter jeg havde lavet en driver diskette, så sagde den at der ikke var noget fil system på disketen og om jeg ville formatere den :s Dhoo
    Så jeg blev tvunget til nLite, men det er da også utrolig fedt :o)

• #30   17. apr 2009 Business er så ikke den mindste version;)

Home basic er den mindste version.

Business ligger mellem home preminium og ultimate

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#31   17. apr 2009 Brabus S >> Hvis du installerer vista, så slipper du ganske simpelt for selv at integrere dine drivere til styresystemet. Medmindre du har meget gammelt hardware.
    Det er selvfølgelig smart at slipstreame SP3 mv. til XP, men er det ikke lidt ligesom at hælde gammel vin på nye flasker?

• #32   17. apr 2009 Hey den Vista jeg køre på min AMD Turion 64 X2 mobile.
    Den hedder Vista Home Premium 32 Bit.

Burde jeg ikke kunne vinde en del ved at køre en Vista 64 Bit på den i stedet for en 32 Bit ??? eller vil der bliver driver problemer ?
    Den kan også kun se de 3071 MB Ram ud af de 4 GB som er installeret, hvorfor det?

• #33   17. apr 2009 Ham der i ved nok, nej nej nej,,,,

Sådan er det slet ikke, det er næsten bare at klikke 5 gange brænd CDen og vupti så køre XP med dine SATA drivere.

Det eneste du gør er blot at "tilføje" så du skulle slet ikke midste noget ved det.
    Tjek denne guide

http://www.howtogeek.com/howto/windows/resolving-setup-did-not-find-any-hard-disk-drives-during-windows-xp-installation

Brian, jo det kan du godt sige, men til min "gamle" P4 m. ASUS P4C800-E deluxe så ville jeg helst beholde XP da jeg tror at Vista vil være for krævende i forhold til det kun kan tage op til 4GB ram så vidt jeg husker.
    Men det kan da godt være jeg skulle overveje en Vista, det er jo også derfor jeg lidt prøver at snuse mig til jeres kommentare om hvad der virker og ikke virker kontra de 2 systemer :o)

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#34   17. apr 2009 Det at Vista 32 bit ikke viser hele mængden af ram, det skyldes som regel at der er grafikkort og andet der også har hukommelse, som der bliver talt med.

Dog bliver der vist 4,00 gb på min Vista Home Premium, den er dog også opdateret med alt der er af opdateringer. Jeg har selv et grafikkort med 512 mb ram. Men ja 32-bit understøtter max 4 gb samlet. Som det fremgår af den oversigt jeg postede tidligere.

64-bit er også væsentlig bedre efter service pack 1, men forinden havde den problemer med diverse spil. Specielt af lidt ældre dato.

• #35   17. apr 2009 Hvis vista er opdateret med SP1 vil systemet læse 4 gb i under system i kontrol panel men hvis man kigger under joblisten vil jeg se at der stadig kun er allokeret ca 3,5 gb.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#36   17. apr 2009 Rasmus L >> korrekt...

• Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.404
    #37   17. apr 2009 Tjaeeeeee. XP blev udgivet i oktober 2001, altså 8,5 år siden.
    Vista blev udgivet januar 2007, 2,5 års levetid.
    Allerede nu er der en afløser for Vista på vej. Så har Microsoft indikeret hvad der er bedst...

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#38   17. apr 2009 Tosse 2 >> De indikerer da ikke hvad der er bedst, fordi at der er kommet en afløser.

Da XP kom, var der også hurtigt en ny version på programmet, dengang hed det longhorn. Det blev så senere til Vista. Men hvis de skulle indikere at XP var bedre, så skulle de helt trække Vista tilbage. Eller de skulle basere den næste version (Windows 7) på XP. Dette er ikke tilfældet, og Vista er stadig basis for Windows 7. Så nej, dit argument holder ikke.
    Desuden har XP jo heller ikke mere end 5 års levetid, da Vista rent faktisk blev frigivet til OEM og virksomheder allerede i 2006.
    Hvis så Windows 7 kommer til efteråret, som det tidligere er blevet indikeret, så vil Vista få 3 års levetid. Altså er det ikke væsentlig mindre end Windows XP, når man tænker på hvor meget udvikling der ligger bag Vista. Vista er trods alt udviklet mere siden XP end XP var siden Windows 2000.

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#39   17. apr 2009 Longhorn var faktisk allerede omtalt i August 2003, altså knap to år efter XP blev lanceret:

(link fjernet)

• #40   17. apr 2009 Hvad gør det egentlig om man køre 32 Bit processor sammen med 64 bit styresystem?

Og vil det forbedre at få et 64 bit styresystem når man har en 64 bit processor og kun har 32 bit styresystem ?

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#41   17. apr 2009 Man kan ikke køre 64 bit på en 32 bit processor.
    Men du kan sagtens køre 32 bit på en 64 bit processor.

Men det fungerer fint omvendt. Om 64 bit er mere stabilt, det kommer meget an på hvad man bruger det til. Jeg har selv Home Premium i både 32 bit og 64 bit på to forskellige computere. Der er ikke den store forskel. Og computerne er nogenlunde tilsvarende hinanden. Men hvis jeg skal sige en der er mest stabil, så er det nok den med 32 bit. Men tror ikke det har noget med styresystemet at gøre som sådan.

• #42   18. apr 2009 Hvad ville fordelen være i at køre 64 bit frem for 32 bit styre sytem hvis man kun kikker på styreystemet i sig selv uden det med RAM fordelen?

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

#43   18. apr 2009 Ulemperne ved 64-bit er fx.:

1. Det er ikke alt hardware der har 64-bit drivere.
    2. Hvis en driver ikke har den rette signatur, så vil den ikke få adgang til kernel, og den vil ikke være i stand til at indlæse.
    3. 64-bit understøtter ikke 32-bit (x86) drivere i ret stort omfang, derfor vil der være hardware der ikke kan findes/installeres.
    4. 64-bit kan ikke køre 16-bit applikationer. Dvs. den bliver mindre bagud-kompatibel.
    5. Der er rent faktisk ikke ret meget software ud over styresystemet selv der understøtter 64-bit, dette vil også kunne ses ved at de fleste standard-applikationer vil få et "*32" efter sig i joblisten.

Derfor vil det stadig være en fordel for de fleste private brugere at have 32-bit.

Lidt flere ting kan læses her: http://www.mydigitallife.info/2008/06/04/differences-and-advantages-between-32-bit-x86-vs-64-bit-x64-windows-vista/

Fordelen ved 64-bit er at den teoretisk set burde være hurtigere og mere stabil, idet den er istand til at håndtere flere data ad gangen (ved dual core vil det være 2x64bit, i stedet for 2x32 bit).
    Men hvis man ikke kan finde de rette drivere, eller bruger 32-bit applikationer, så er det lige meget, så er det faktisk bedre at køre 32-bit. Hvis man vil køre ældre applikationer (16-bit), så dur 64-bit slet ikke.

Kommentér på:
WinXP vs Vista

Annonce