{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.105 visninger | Oprettet:

Morten S
Morten S
Tilmeldt:
25. aug 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58

Træning & mål - Konstruktiv kritik søges {{forumTopicSubject}}

Hej BaBoom!

Jeg skal i gang med at træne lidt "seriøst" igen her efter sommerferien, og har i den forbindelse lavet et træningsprogram, og et par mål jeg gerne vil nå med det, som jeg gerne vil ha jer kloge hoveder til at kigge lidt nærmere på.

Først lidt information om mig selv:
Alder: 24 år
Højde: 168cm høj
Vægt: 58kg
Træningserfaring: Et par år, kender til de fleste gængse øvelser og teknik.
Anden info: Efter nogle års træning er jeg relativt markeret, men jeg mangler noget seriøs masse på kroppen, og det er mit primære mål for træningen.

Mål med træning: Som sagt er mit primære mål med min træning at komme op i vægt og øget muskelmasse, mit lidt mere langsigtet mål er 65kg. Hvor længe vil i tror det er realistisk at tage disse ca. 7kg på? med seriøs træning og god kost? Udover sund og protein rig kost, supplere jeg med protein, weightgainer og kreatin..

Jeg har tilmeld udarbejdet et træningsprogram, som primært er fokuseret på store basisøvelser, jeg påtænker at køre 5 x 5 i de fleste øvelser. Der er tale om et 2-split program som jeg vil køre 4 dage om uge(Mandag, Tirsdag, Torsdag, Fredag)

Split A(Mandag & Torsdag) : Bænkpres - Incline Dumbbell Pres - Millitary Pres - Dips - Afsluttende mavetræning
Split B(Tirsdag & Torsdag) : Squat - Dødløft - Bent over barbel Rows - Pull-ups - Barbel curls

Gode råd, konstruktiv kritik på program og målet modtages gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning & mål - Konstruktiv kritik søges
  • #1   9. aug 2013 Du kan sagtens uden problemer gaine 10kg på et år, dog skal det lige understreges at det ikke er ren og skær muskelmasse, men derimod også fedt der kommer på smiley

  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #2   9. aug 2013 Det er klart smiley Målet er som sagt i første omgang at gaine ca. 7kg.. Heraf skulle gerne 3-4kg være muskelmasse.. Og med tiden skulle der gerne komme lidt cut ind over således det blev mere reelt 7kg muskelmasse..

    Hvordan ser træningsprogrammet ud i den øjne Majholt?


  • #3   9. aug 2013 Morten,> Det du har lagt op er IKKE et trænings program. Det er en beskrivelse af hvordan du forestiller dig dit split skal være. Inddelingen af dit split er næsten det mest uinteressante. Den vigtigste del er det du har udeladt



  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #4   9. aug 2013 Blackie E - Korrekt, det er de øvelser jeg regner med at bruge og hvordan jeg påtænker at bruge det (reps)..

    Vil du være lidt mere specifik omkring hvilke detaljer du gerne ser, så vil jeg med glæde skrive lidt om det smiley


  • #5   9. aug 2013 Rep range,(volume og intensitet), Progresions cyklus.

  • #6   9. aug 2013 Skal du slet ikke have trænet dine arme?
    Det eneste jeg kan se du vil bruge af øvelse til armene er dips hvilket træner din triceps alt efter hvordan du udfører den. Hvad med læggen skal den heller ikke trænes? Synes da også du skal have rear delt, og side delts. Desuden vil dit bryst komme til, at se fuldstændig mærkeligt ud når du kun vil benytte dig af benchpress og incline dumbbell presses, og ikke også vil bruge øvelser som flyes og decline dumbbell presses. Du kan lige så godt gå igang med det hele så nogle af dine muskelgrupper ikke kommer til, at halte for meget efter og du så skal til, at fokusere meget mere på de områder senere hen.

    -Er der noget jeg har glemt? Det var en hurtigt besked, så spørg endelig løs hvis der er andet du vil vide eller andet.


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #7   10. aug 2013 Jeg træner ofte alene, og derfor vil det ikke være ideelt for mig at køre til faillure i øvelser som eksempelvis bænpres. Men jeg ønsker at holde en volume der er høj, og ønsker at køre så tæt på faillure som muligt i 5/sidste sæt.

    Min plan er at intensiteten skal være relativ høj, med noget der ligner 60-70-80% eller 70-80-90%, dvs. rep 1+2 = 70%, rep 3-4 = 80%, rep 5 = 90% af max vægt. (Venligst ret mig hvis dette lyder helt hen i vejret)

    Mht. min progressions cyklus har jeg tidligere kørt et HST program som jeg var ret vild med, og kunne derfor godt ønske mig at tage den progressions cyklus med over i mit program. Dvs. jeg ønsker at køre 1 uge (2 træningspas) med samme vægt, for herefter at stige.


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #8   10. aug 2013 Majholt - Jeg har forsøgt at bygge det op omkring nogle store basis øvelser (primært Squat, bænkpres & dødløft). Jeg ønsker yderemere at holde min træningspas omkring 45-60 minutter, og regner derfor ikke med at skulle tilføje ret mange flere øvelser. Jeg er heller ikke helt enig i at brystet kommer til at se underligt ud ved "kun" at have 2 bryst øvelser som er bænkpres og Incline dumbbell. Ved ikke om andre er enige i den antagelse?

    Mht. arme har jeg Dips som triceps (overvejer smalt greb bænk pres) og for biceps pull-ups og Biceps curl ? Mener egentlig det er okay til at stimulere biceps og triceps, Disse bruges jo også som sekudær muskelgruppe i mange øvelser.


  • #9   10. aug 2013 Personligt vil jeg mene at brystet er delt op hvilket mange er enige i, og lige så mange er uenige i. Derfor mener jeg at øvelser som benchpress og incline dumbbell chest presses ikke er nok da det er presse øvelser der kun rammer den øverste del af brystet, og ikke alle de andre vinkler der er smiley

    Du er godt klar over, at både din triceps og biceps ikke kun er en enkelt muskel hver for sig ikke? Både biceps og triceps indeholder flere muskler smiley Desuden når du træner øvelsen hammer curls rammer du en stor muskel der går fra din over arm, og ned til din underarm. Kan ikke huske hvad musklen hedder, men den sidder ude på siden af din arm, og den såkaldte "gokke" muskel er en del af den muskel jeg taler om smiley


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #10   10. aug 2013 Brystet er delt op, i 2 muskler. Og du har helt ret i at Incline dumbbell ligge røget vægt på den øverste af disse muskler. Men bænkpres burde træne hele brystet, mens dips også træner den nederste del af brystet. Der er sikkert mange forskellige holdninger, men jeg holder nu fast i at Incline dumbbell og bænkpress i et program som søger at smide muskelmasse på, er nok brystøvelser smiley

    Men hvis du tager udgangspunkt i at det er et 2-split program, som har det primære mål at øge vægt, træning tilsigter at vare 45-60 minutter. Det vil sige der ikke er plads til at smide mange flere øvelser ind. Ville du bytte nogle øvelser ud for at få plads til dem du nævner?


  • #11   10. aug 2013 Majholt> Sorry to say, men det er noget himmeltråbende vrøvl du skriver.

    1: Brystet er opbygget af to muskler. Pectoralis minor og pectoralis major. Du kan ganske enkelt ikke aktivere den ene, uden at aktivere den anden. Med andre ord, vil almindelig flad bænkpres aktivere begge to. Det eneste du kan ændre på, ved at køre variationer, er mængden af stress du rammer den ene eller anden med, du kan ikke isolere dem. Så at sige at "det kommer til at se mærkeligt ud" er vrøvl.

    2: Afhængigt af målet, er det helt håbløst at bruge en masse krudt på små isolations øvelser. Med Mortens udgangspunkt, skal energien bruges på at få en fornuftig dagsform. Der er ingen der får en fornuftig dagsform ved at ofre en masse energi på "rear delts, side delts, osv". Det er bodybuilder pladder når det er bedst.

    Sorry to say


  • #12   10. aug 2013 Morten> Jeg forstår ikke hvordan du vil ændre på intensiteten midt i et sæt. Hvordan kan din procentuelle intensitet variere fra rep til rep. Det giver ikke meget mening

    Det giver sjældent mening for nogen at ligge og køre til failure. Og med dit udgangspunkt, giver det slet ingen mening. Skades potentialet er for stort, og restitutions behovet ligeledes. Med din trænings frekvens, og igen, udgangspunkt, skal du ikke ligge og træne til failure.

    Jeg synes egentlig et to split er ok, omend jeg aldrig selv har kørt det. Personligt ville jeg dog nok variere mit øvelses sortiment over dagene. Sådan at din henholdsvis 2 x 2 dage, er forskellige.

    Så du feks træner

    A1B1A2B2

    Hvis du gerne vil ligge en rimelig høj intensitet på hver muskel gruppe, bliver det hurtigt svært at køre feks både squat og dødløft samme dag , hvis det skal have en fornuftig kvalitet.

    Ligeledes er min egen erfaring, at hvis jeg ligger den intensitet for dagen jeg gerne vil, så bliver det sjældent til mere end en presse øvelse. Det er klart at jo mere sub maksimalt du træner, jo flere øvelser kan du fyre af. Men jeg tror du vil erfare at du kommer til at vælge. Tunge vægte = færre øvelser, "lettere vægte = flere øvelser"


Kommentér på:
Træning & mål - Konstruktiv kritik søges

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce