{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Tænker 💡 {{forumTopicSubject}}

Er der snart nogle raske danskere tilbage i Danmark?

Man kan læse om en 21 årig som er god til at tegne med har nogle diagnoser som samlet siger han er autist. Han har henvendt sig til EB om sin situation at han ikke kan overskue at vaske op - og kommunen ikke efter hans mening giver ham mulighed for hjælp-.

Fysikeren Holger Beck Nielsen kan ikke snøre sine sko, kan ikke vaske op, gøre rent eller binde et slips. Men han henvender sig ikke til EB fordi kommunen ikke vil give ham hjælp - næ - han har en husholderske som klare det kedelige ting så han kan koncentrerer sig om mere vigtige ting.

Han er god til at tegne de her japanske tegneserie figurer og kan bruge timer på det - men orker ikke at bruge 5 min til at vaske op.

For mig at se er det spørgsmål om prioritering og hvad man vælger det som er vigtig for en - den kan ikke i min verden være kommunens opgave at træde til fordi han vælger opvasken fra.

Forældre lære jo også børn i tidlig alder at lave lektier før fornøjelser, så hvem er banditten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænker 💡
  • #1   9. jan 2020 Selvom man har et barn med et handicap af den ene eller anden slags, så fratager det ikke forældrene i at forsøge at oplære deres børn i almindelige praktiske gøremål så tidligt som muligt.

    Når man så også ser at der er flere syge ældre, som ikke mere kan få den mest nødvendige hjælp i hjemmet, hvor istedet både børn og børnebørn er nødt til at hjælpe, så må forældrene i dette tilfælde også hjælpe.

    Men, det er jo også helt forkert, hvis som der står, at den unge mand har fået tildelt hjælp 2 timer om ugen, som jo nok koster en del, men i virkeligheden er hjælpen kun ½ time om ugen. Det skal der naturligvis følges op på.






  • #3   9. jan 2020 Jeg sætter lige linket ind Poly, hvis nogen ikke lige kan finde det.
    https://ekstrabladet.dk/nationen/21-aarig-klager-til-kommunen-skal-have-hjaelp-til-opvask/7948643

    Der skrives bl.a.:
    Som det er nu, så må mine forældre hjælpe mig med alt… både økonomisk og alt praktisk.
    - Mine forældre er blevet mine behandlere, og det er totalt ufedt og grænseoverskridende for mig.


    Man skal måske lige huske på at det er moren som har 'hjulpet' med at skrive brevet. Så mon ikke det mere er forældrene som er trætte af at være 'behandlere', end det er sønnens selvstændighed der er på spil?


  • #6   9. jan 2020 Jeg nøjes med at sige hurtigt min mund er lukket da det er helt hen i vejret smiley

  • #9   9. jan 2020 Alis for pokker nu begynder du igen, igen.

    Opdragelse = tvang og dressur. Hold nu op!

    Her er lidt fra en mere troværdig kilde, nemlig speciallæge i børne og ungdomspsykiatri, og lektor emeritus Torben Isager.

    Personer med Aspergers syndrom er normalt begavede, nogle endda meget højt begavede, selvom de kan have problemer med at udnytte deres begavelse på grund af deres sociale handikap.
    Børn med Aspergers syndrom er som nævnt intellektuelt normalt fungerende, som man kan måle det med en intelligensprøve - for eksempel WISC.


    Ja, der kan også følge nogle bogstavs-diagnoser med, samt er der mere info.

    Der er skal ingen tvivl være om at det må være svært at få et handicappet barn, for det kræver virkelig meget.

    Men man skal også passe på at forældre ikke handicapper deres barn mere end nødvendigt. Det kræver stor tålmodighed, men er IKKE ensbetydende med, at man ikke kan oplære sine børn i praktiske ting. Hvilket de ofte nyder at lære fra de er små.

    Desværre har nogle forældre en tendens til at overbeskytte deres handicappede barn, og bare lade dem få deres vilje, det er det nemmeste, hvilket er en bjørnetjeneste de gør.

    Eller også forventer forældrene at kommunen klarer det hele for dem.






  • #13   9. jan 2020 #10 Alis

    Hvad jeg synes er uartigt Alis, er at du nedvurderer alle som har en anden mening end dig.

    Dét som du har fortalt igen og igen, som at du har været udsat for, er mere en 50 år siden. Og jeg er ked af at hvis du har været udsat for svigt.

    Men mange ting har ændret sig siden.

    Idag, bliver der sprøjtet diagnoser ud an mass, fordi mange forældre så kan læne sig op ad den, som en undskylding for deres poders dårlige opførsel.

    Men jeg medgiver også, at der kan ligge andre grunde bag, som ikke er heldige for børn og unge.
    Men det er så et andet i et andet oplæg, jeg vil ytre omkring dét.





  • #16   9. jan 2020 Måske han bare skal have det hvide snit, ligesom Alis burde have fået.

  • #20   9. jan 2020 Alis.

    Jeg har skam en psykisk lidelse, lige nu kæmper jeg med en depression, og får Zoloft og Mirtazapin.
    Men min opvask, madlavning, tøjvask etc, laver ikke sig selv.
    Så selv om jeg mest af alt, har lyst til at blive i sengen, og kradse i tapetet, bliver jeg trods alt nødt til at gøre noget.


  • #22   9. jan 2020 #14 Alis

    Mine forældre kæmpede lige så hårdt for deres småborgerlige fordomme og tro på at alle problemer kunne løses med straf og tvang, som man gør her i gruppen. Derfor er min situation stadig den samme. jvf. Alis

    Igen taler du om straf og tvang, trods ingen her mener dét. Du manipulerer og forplumrer et hvert svar til dig her.

    Det er DINE fordomme, som lukker dig, for du ser kun dét du vil, og det er DIG SELV der har fastholdt dig i den situation som du åbenlyst befinder dig i!

    Du er virkelig en svært psykisk person.









  • #24   9. jan 2020 Alis

    Nu fjerner du dig fra historien - den unge mand kan godt bruge masser tid på at tegne så den holder ikke vand - så han er meget aktiv, med det han gerne vil.

    Jeg hader at gøre rent, vaske op, rense lokummet når det er blevet sprøjtemalet i italiens stil.

    Jeg ville faktisk hellere fokuserer på programmering 24/7 - men orker man ikke ovenstående, så må man betale sig fra det, så hele lejligheden ikke soder til i lugt, støv osv.

    Selv en autisk kan man lære procedure som skal klares inden autisten laver andre ting. Jeg beundre autister for at de kan koncentrerer 100% og nok er mere stædig end mange andre mennesker. Selv firmaer har ansat autister til at kunne læse binær kode - som for dem giver mening - de kan visualiserer noget som er en lukket verden for andre programmører.

    Mange gange kigger man helt forkert på hvordan man kan hjælpe, som f.eks.

    Man hjælper ikke en fed med en slankekur - hvis personen lider af en spise forstyrrelse.

    Jeg har prøvet at opleve en autister i fuld vigør med 6 skærme - til forskelle blokke af binær og jeg fatter hat af hvad de laver. Men samlet giver det mening.


  • #25   9. jan 2020 Alis.

    Nu vil jeg ikke lige komme ind på, hvad der har forårsaget min depression.

    Men jeg læste i dag et interview med skuespilleren Bodil Jørgensen.
    Bare læs de 3 sidste afsnit, så er vi nogenlunde derhenne, hvor jeg også befinder mig, men hun forklarer det nok bedre.
    Her er et link.

    https://www.msn.com/da-dk/underholdning/danskekendte/58-årige-bodil-jørgensen-derfor-har-jeg-altid-spillet-ældre-end-jeg-er/ar-BBYM4nP?ocid=spartandhp



  • #26   9. jan 2020 #23 Alis

    Som sagt er jeg ked af de ting som du har oplevet Alis.

    Men når du gentager ting som dette:
    Men i mellemtiden blev også samfundet mere og mere neoliberalt og fascistisk. Alle problemer kan løses med afstraffelser og tvang - de betingelser, jeg også voksede op med.


    Du bliver ved med at bruge ord som afstraffelse, tvang, fascister, racister, m.m.

    Du har ingen forståelse for andres svar på ting, du indlæser forkert og forstår ikke, at temmelig mange ønsker at hjælpe, men at der også skal være retfærdighed omkring hvem der kræver hjælp.

    Og igen, Jeps du er absolut psykisk syg.


  • #29   9. jan 2020 Naturligvis véd ingen hvad der er gået forud, og grunden til at moren er behjælpelig til sin søn og skriver som hun gør.

    Men at skrive om at opvasken er et problem, tja, så er det ikke så stort som andre med størrerer handicap har, og hvor forælder ikke kan få den hjælp som de burde.





  • #33   9. jan 2020 Nu er det ikke samfundet der føder børn med defekter, men forældre. Hvis samfundet skal være til stede for alle med et lille problem, så ville der ikke være nogen indtægt. Så ville folk sidde på gaden og tigge og bo under broen.

    Stat/kommune vurdere ud fra nødvendighed med de midler de har. Det hjælper ikke bare at poste milliarder ud i det offentlige og ansætte en masse nye medarbejdere som sådan ikke bidrager til noget som helt andet at spidse blyanter for dem som ikke gider selv.


  • #34   9. jan 2020 Alis
    Jeg har aldrig oplevet at man ikke kan sende varer retur, det må være et meget specielt sted du køber dine varer. Man kan endda opleve der følger en kode med så man ikke skal betale for at få den sendt retur.


  • #37   9. jan 2020 Claus

    Nej...desværre kommer de ikke med en retur seddel i nakken - ikke engang når varen er defekt kan den returneres.


  • #39   9. jan 2020 Alis #36

    Så vil jeg lade være med at sende breve og bestille varer.Så er det problem løst.


  • #40   9. jan 2020 Nej Claus

    Den er også defekt. smiley


  • #41   9. jan 2020 Jeg tager ikke parti for nogen - vil bare fortælle at jeg har en kollega som har et barn der er autisk.
    Hun er 16 år, og de kan ikke have hende hjemme mere, hendes sprog er kun nogle lyde, og kan absolut intet selv, udover at hun kan tegne helt fantastisk.
    Husker da hun var 9 år, og jeg hjalp forældrene med at få lagt et trægulv - pigen stod i 5 timer og uafbrudt åbnede og lukkede en køkkenlåge - fik at vide at sådan gjorde hun altid når der var hjemmede på besøg.
    Der er heller ingen der kan sætte hende til at tegne, så går hun i baglås.
    Men helt impulsivt kan hun pludselig selv gå i gang med at tegne og fortsætte med det i flere timer.
    Efter at have set hende, som forøvrigt er en fantastisk flot pige, dømmer jeg ingen mere.
    Meget kan ses, men bestemt ikke alt.


  • #42   10. jan 2020 Alis C kommunerne er begyndt at bruge autisternes fantastiske evner og nu talers der godt nok om en autistisk dreng men der findes altså mange autister der har brug for hjælp i dagligdagen så hvis jeg skal tage ud fra det jeg selv ved og ser om autister så går jeg sku nok over og siger at Alis C har ret smiley

  • #44   10. jan 2020 Claus G der er stor forskel på autister det håber jeg at vi kan blive enig i for det er der smiley

  • #47   10. jan 2020 Claus G jeg så kun skyggen af den historie med den unge dreng og hans familie - men man kan ikke sætte alle autister over en kam smiley

  • #49   10. jan 2020 Finken N her hvor jeg bor hjælper vi hinanden og jeg har også gode venner der hjælper mig når jeg har brug for det - men ja når man nogle gange høre om hvordan et menneske har kunne ligge i sin lejlighed i uger/måneder endog i et år så tænker jeg på - hvordan har det kunnet ske smiley

  • #50   10. jan 2020 Claus G det kan jeg forstå smiley

  • #51   10. jan 2020 Finken

    Vi skal længere tilbage end 10 - 15 år hvor man tog sig af hinanden. Dengang hvor folk kom på aftægt når deres gamle ikke kunne mere sluttede med, da kvinder kom ud på arbejdsmarkedet nu var både forældre på job og ikke tid til deres ældre. Forældre kunne heller ikke tage sig af sine børn med specielle behov - eller handikap - som var forbundet med store udgifter.

    regeringen har skudt sig selv i foden ved at lukke velfærd flygtninge og meget behandlingskrævende flygtninge ind - samt i flæng giver statsborgerskab - som gør at hele de sociale apparat er ved at kaste op. Man har i mange år ladet stå til med folk fra arabiske lande som kultur ikke gerne ser at kvinder arbejder - så her har vi en kæmpe problem som skal på offentlig forsørgelse. De skyldige er kommuner og at mænd ikke mener deres koner skal arbejde, da deres kultur er at manden forsørger konen. Men fakta er at det ikke er manden der forsørger konen men kommunen.

    Her skal der sættes en stopper for den enorme udgift og tvinge dem ud i kvalificering så de er jobparate på lige fod med andre ledige. Man skal stoppe den jagt på syge og der skal ikke bare i grams uddeles førtids pension for den arabiske gruppe bare fordi de er for besværlige som vi har set i mange år.

    Når man så begynder at få styr på den enorme gruppe som bare går og daller rundt så vil der måske være flere penge for dem som har et reelt behov for hjælp i kommuner.


  • #63   10. jan 2020 Alis

    Det må være flovt at sidde i mange år og påstå at rige eller velhavere ikke gør et socialt arbejde med bidrag. For det er ikke tilfældet. Du er så låst fast i at rige generelt bare kradser til sig. Det kan jeg kun tyde som om du hænger dybt fast i janteloven. Jeg kender flere som er deres ansvar bevist med bidrag til forskellige organisationer.

    Nå man skulle hellere sidde og få ryddet op i det bedrag af offentlige midler, og vennetjenester osv...som vælter frem som en lavine. Her hjælper det ikke at sige: bare ærgerligt - vi må poste flere penge i det offentlige og ansætte en million varme hænder.

    Man lader milliarder vælte ud af skat til kreative banditter - som bare læner sig tilbage og nakker den stakkel som har trukket et par træsko fra.

    Det hjælper ikke at blive ved med at lade de rige bidrage mere end andre fordi pengene vælter ud af skat. Jeg forstår godt mange siger STOP.


  • #64   10. jan 2020 Hvis de yngre ikke gider husligt arbejde, men hellere vil sidde foran computeren den udslagne dag, så er det vel heller ikke rimeligt, at nedslidte og svagelige syge pensionister modtager hjælp??? *Ironi kan forekomme*

    Eller måske skulle de for længst ha' flyttet ud i Christiania???

    Min kusine har et sådan yngre eksemplar, der får bragt maden fra grillen hver dag nedenunder bopælen, og hjælp fra kommunen, også når han skal i det lokale center.

    Desuden har jeg en midaldrende fætter med et alkoholproblem, og hans kammerat på samme alder med rygerlunger, der modtager kommunens hjælp til rengøring, så det undrer egentligt ikke, at pensionister over 80 år kun kan få 20 min. hjælp hver 14. dag...


  • #65   10. jan 2020 Jeg tror jeg har sagt det jeg vil sige i denne historie og vil slutte med at sige at jeg har set mange stærke personer som udtalte at de kunne selv - desværre kender ingen dagen i morgen Gudskelov - for mange har måtte sande at de pludseligt måtte have hjælp til det meste smiley

Kommentér på:
Tænker 💡

Annonce