{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
353 visninger | Oprettet:

Tænker 💡 {{forumTopicSubject}}

Er der snart nogle raske danskere tilbage i Danmark?

Man kan læse om en 21 årig som er god til at tegne med har nogle diagnoser som samlet siger han er autist. Han har henvendt sig til EB om sin situation at han ikke kan overskue at vaske op - og kommunen ikke efter hans mening giver ham mulighed for hjælp-.

Fysikeren Holger Beck Nielsen kan ikke snøre sine sko, kan ikke vaske op, gøre rent eller binde et slips. Men han henvender sig ikke til EB fordi kommunen ikke vil give ham hjælp - næ - han har en husholderske som klare det kedelige ting så han kan koncentrerer sig om mere vigtige ting.

Han er god til at tegne de her japanske tegneserie figurer og kan bruge timer på det - men orker ikke at bruge 5 min til at vaske op.

For mig at se er det spørgsmål om prioritering og hvad man vælger det som er vigtig for en - den kan ikke i min verden være kommunens opgave at træde til fordi han vælger opvasken fra.

Forældre lære jo også børn i tidlig alder at lave lektier før fornøjelser, så hvem er banditten?

Kommentarer på:  Tænker 💡
  • #1   9. jan Selvom man har et barn med et handicap af den ene eller anden slags, så fratager det ikke forældrene i at forsøge at oplære deres børn i almindelige praktiske gøremål så tidligt som muligt.

Når man så også ser at der er flere syge ældre, som ikke mere kan få den mest nødvendige hjælp i hjemmet, hvor istedet både børn og børnebørn er nødt til at hjælpe, så må forældrene i dette tilfælde også hjælpe.

Men, det er jo også helt forkert, hvis som der står, at den unge mand har fået tildelt hjælp 2 timer om ugen, som jo nok koster en del, men i virkeligheden er hjælpen kun ½ time om ugen. Det skal der naturligvis følges op på.

• #2   9. jan Mon ikke det ville være billigere om han selv investerede i en opvaskemaskine?
    Han har vel familie der kan instruere ham i at bruge den.

• #3   9. jan Jeg sætter lige linket ind Poly, hvis nogen ikke lige kan finde det.
    https://ekstrabladet.dk/nationen/21-aarig-klager-til-kommunen-skal-have-hjaelp-til-opvask/7948643

Der skrives bl.a.:
    Som det er nu, så må mine forældre hjælpe mig med alt… både økonomisk og alt praktisk.
    - Mine forældre er blevet mine behandlere, og det er totalt ufedt og grænseoverskridende for mig.

Man skal måske lige huske på at det er moren som har 'hjulpet' med at skrive brevet. Så mon ikke det mere er forældrene som er trætte af at være 'behandlere', end det er sønnens selvstændighed der er på spil?

• #4   9. jan Sønnen klager over at få hjælp fra sin familie? Det lugter da fælt af at det er forældrene der er curlingvoksne, der nu stamper i gulvet, fordi de ikke har fået deres vilje, og ikke selv vil tage ansvar for deres eget yngel.
    Det må da være både mere pinligt og ydmygende for den unge mand, at der skal komme vildt fremmede i hans hjem, for at ordne dagligdags gøremål, frem for når hans familie kommer og hjælper.

• #5   9. jan Der er nogen der har bollet sig til dette -whatever - det er deres ansvar. Men kan man narre andre til det , er det jo nemmere.. Vi mangler en Trump i DK.

profilbillede
  • #6   9. jan Jeg nøjes med at sige hurtigt min mund er lukket da det er helt hen i vejret smiley

• #7   9. jan Før man begynder at tage stilling til sådan en situation, ville det være en god ide om man satte sig ind i hvad Asphergers syndrom er

https://da.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Jeg ved ikke så meget om det, men der er en film, der hedder "Rain man" med Dustin Hoffman, og jeg vil tro det er noget i den retning.

Det er simpelthen groft at påstå, at det er forældrene, der har opdraget ham forkert, og at der bare skal sættes ind med tvang og dressur. Jeg har lidt af tvangstanker siden jeg var omkring 4 år, og mine forældre havde den samme holdning - at psykisk lidelser skal opdrages væk. Derfor fortalte jeg dem ikke, hvordan jeg egentlig havde det indvendigt.

Desværre gik samfundsudviklingen i samme retning. Der skulle spares skattekroner og den offentlige sektor skulle slankes og rationaliseres. Resultatet er at bunker af mennesker tabes på gulvet og har det ad helvede til.

Danmark er ikke længere et civiliseret land.

På Facebook så jeg et opslag af Martin Henriksen om et lovforslag, der skal gøre det muligt for forælde at holde deres børn hjemme og passe dem selv. Så risikerer de jo heller ikke at lære at mennesker er meget forskellige og vi må lære at omgåes hinanden. Forslaget gjaldt naturligvis ikke indvandrerforældre i ghettoområderne. Der er sendt flere klager for racisme.

Nu hvor vi har en rød regering, der vil satse på folkeskole og fællesskab er reaktionen åbenbart at de småborgerlige får travlt med at indoktrinere folk med deres efter min mening syge normalitetsbegreber.

I stedet burde man lære danskerne at omgåes mennesker med autistiske problemer. De kan udrette meget, hvis man lige tager hensyn til deres handicap.

• #8   9. jan Hvorfor skal størstedelen tilpasse sig efter mindretallet? Det er da ikke demokrati, det er da i stedet et ynkeligt forsøg på at høste medlidenhed. Det kalder jeg en misforstået levevis.

• #9   9. jan Alis for pokker nu begynder du igen, igen.

Opdragelse = tvang og dressur. Hold nu op!

Her er lidt fra en mere troværdig kilde, nemlig speciallæge i børne og ungdomspsykiatri, og lektor emeritus Torben Isager.

Personer med Aspergers syndrom er normalt begavede, nogle endda meget højt begavede, selvom de kan have problemer med at udnytte deres begavelse på grund af deres sociale handikap.
    Børn med Aspergers syndrom er som nævnt intellektuelt normalt fungerende, som man kan måle det med en intelligensprøve - for eksempel WISC.

Ja, der kan også følge nogle bogstavs-diagnoser med, samt er der mere info.

Der er skal ingen tvivl være om at det må være svært at få et handicappet barn, for det kræver virkelig meget.

Men man skal også passe på at forældre ikke handicapper deres barn mere end nødvendigt. Det kræver stor tålmodighed, men er IKKE ensbetydende med, at man ikke kan oplære sine børn i praktiske ting. Hvilket de ofte nyder at lære fra de er små.

Desværre har nogle forældre en tendens til at overbeskytte deres handicappede barn, og bare lade dem få deres vilje, det er det nemmeste, hvilket er en bjørnetjeneste de gør.

Eller også forventer forældrene at kommunen klarer det hele for dem.

• #10   9. jan Cris7

Jeg tvivler meget stærkt på, at han har været overbeskyttet. Desuden så synes jeg, at det er direkte uartigt at nedvurdere en psykisk lidelse til at man ikke gider at vaske op.

Men jeg var altså udsat for lige præcis den behandling, man anbefaler her, og jeg ved noget om det at lide af et skjult handicap som ingen forstår, men ikke desto mindre tolker som det passer dem.
    Jeg kan godt forstå, at han ikke vil have sine forældre som behandlere, for det er ikke det forhold, en ung mand på 21 år skal have til sin familie. Det giver en usund afhængighed.

Hvis han ikke kan finde ud af at vaske op, så er jeg sikker på, at der er temmeligt mange andre ting, han heller ikke kan finde ud af, så problemerne er ikke løst med at købe en opvaskemaskine.
    Ved den slags lidelser skal man se efter mulighederne i stedet for at koncentrere sig om begrænsningerne, for det sidste skader mere end det gavner. Fordelingen mellem succes og nederlag skal være så han kan håndtere det.

• #11   9. jan Lidelser? Det er en nedsat eller manglende funktion, det er ikke en lidelse Alis.
    Selvom man er autist, kan man fungere ganske fint, nogle ting er bare mere kompliceret end andre. Så selvfølgeligt kan han lære at bruge en opvaskemaskine, hvis folk omkring ham gav ham lov til det! På hans vilkår vel og mærke.

• #12   9. jan Claus

Du kan være helt sikker på at som dette billede ser ud, så har han mange andre problemer end opvask.

• #13   9. jan #10 Alis

Hvad jeg synes er uartigt Alis, er at du nedvurderer alle som har en anden mening end dig.

Dét som du har fortalt igen og igen, som at du har været udsat for, er mere en 50 år siden. Og jeg er ked af at hvis du har været udsat for svigt.

Men mange ting har ændret sig siden.

Idag, bliver der sprøjtet diagnoser ud an mass, fordi mange forældre så kan læne sig op ad den, som en undskylding for deres poders dårlige opførsel.

Men jeg medgiver også, at der kan ligge andre grunde bag, som ikke er heldige for børn og unge.
    Men det er så et andet i et andet oplæg, jeg vil ytre omkring dét.

• #14   9. jan Cris7

Som har en anden mening end den unge mand på 21 år og hans mor.

De holdninger, der kommer frem her, bygger jo ikke på reelle oplysninger om hans situation, de bygger på fordomme over for alle med psykiske lidelser, og målet er ikke at hjælpe dem til en bedre tilværelse, målet er at spare skattekroner.

Angående min situation, så er der ikke noget, der har ændret sig siden dengang jeg var udsat for overgreb og svigt. Mine forældre kæmpede lige så hårdt for deres småborgerlige fordomme og tro på at alle problemer kunne løses med straf og tvang, som man gør her i gruppen. Derfor er min situation stadig den samme.

Det kommer ikke til at ændre sig før tilstrækkeligt mange gør en aktiv indsats for at befolkningen får øjnene op.

• #15   9. jan Alis, ja det siger far og mor.
    Men hvor er sønnen, og mon han har lyst til at blive udstillet som dum på den måde, fordi hans mor synes?
    Det har stadig intet med lidelse at gøre.

• #16   9. jan Måske han bare skal have det hvide snit, ligesom Alis burde have fået.

• #17   9. jan Claus

En sygdom kaldes en lidelse!

Jeg føler ikke at den unge mand bliver fremstillet som dum, jeg føler han bliver fremstillet som en, der mangler den hjælp der er nødvendig for at han kan leve et godt liv. Han har nogle besværligheder som andre mennesker ikke har, og samfundet skal være indrettet, så der også er plads til ham og andre, der har det på samme måde.

Så er det hele spørgsmålet om hvad man i det hele taget skal kalde mennesker med psykiske lidelser. Jeg foretrækker "psykisk sårbar", men andre har andre meninger.

Det er jo naturligt at man tager hensyn til fysiske lidelser, hvorfor er det så ikke lige så naturligt at tage hensyn til psykiske lidelser. Han har jo nogle talenter og noget, han er god til og gerne vil beskæftige sig med, hvorfor skal det druknes i at man gør et stort problem ud af, at der er nogle ting, han ikke kan.

• #18   9. jan Sygdom og diagnose er ikke ensbetydende med lidelse.
    Downs er ikke en lidelse, brækket arm er ikke lidelse, forkølelse er ikke lidelse, men hæmorider er en lidelse.

• #19   9. jan Markgreven # 16

"Måske han bare skal have det hvide snit, ligesom Alis burde have fået. "

Der fik du leveret et skræmmende eksempel på hvorfor det er så nødvendigt at forklare hvad psykiske lidelser er! Mange mennesker ved det ikke, og de får forkert besked af fagfolkene.

• #20   9. jan Alis.

Jeg har skam en psykisk lidelse, lige nu kæmper jeg med en depression, og får Zoloft og Mirtazapin.
    Men min opvask, madlavning, tøjvask etc, laver ikke sig selv.
    Så selv om jeg mest af alt, har lyst til at blive i sengen, og kradse i tapetet, bliver jeg trods alt nødt til at gøre noget.

• #21   9. jan Markgreven

Ja, jeg har set at du har en depression i øjeblikket. Jeg er lidt bange for at kommentere på det, for jeg vil ikke sige noget, der kan gøre det værre, og jeg ved ikke hvad årsagen er til din depression.
    Dog vil jeg sige, at forkert behandlet kan det blive så alvorligt, at man ikke orker noget som helst, og man kan ikke tage sig sammen - og slet ikke for andres skyld. Man skal selv have en grund til at man ønsker at komme op i de lysere luftlag igen.

Nu vender sollyset tilbage, og det alene kan forhåbentlig lette på det.

• #22   9. jan #14 Alis

Mine forældre kæmpede lige så hårdt for deres småborgerlige fordomme og tro på at alle problemer kunne løses med straf og tvang, som man gør her i gruppen. Derfor er min situation stadig den samme. jvf. Alis

Igen taler du om straf og tvang, trods ingen her mener dét. Du manipulerer og forplumrer et hvert svar til dig her.

Det er DINE fordomme, som lukker dig, for du ser kun dét du vil, og det er DIG SELV der har fastholdt dig i den situation som du åbenlyst befinder dig i!

Du er virkelig en svært psykisk person.

• #23   9. jan Cris7 # 22

"Det er DINE fordomme, som lukker dig, for du ser kun dét du vil, og det er DIG SELV der har fastholdt dig i den situation som du åbenlyst befinder dig i!

Du er virkelig en svært psykisk person. "

Er du nu også begyndt at stille diagnoser? Var det ikke også dig, der på et tidspunkt påstod at mine psykiske lidelser er medfødt.
    Det ved du ikke noget om, men det gør jeg selv!

Jeg blev engang, da jeg var i tyverne, helbredt ved en årelang psykoanalyse og var symptomfri i 8 år. Min familie kæmpede for at få alle mulige andre offentlige instanser til at bryde resultaterne ned igen. Til sidst fik de også kontrol over et andet hospital som dømte mig til livslang psykisk nedbrydning. Min mor troede at jeg var besat af djævlen.

Der findes altså en journal med ikke alene den rigtige forklaring på mine problemer med angst, men også med en behandling, der virkede. Men i mellemtiden blev også samfundet mere og mere neoliberalt og fascistisk. Alle problemer kan løses med afstraffelser og tvang - de betingelser, jeg også voksede op med.

Aspargers syndrom kan ikke løses med tvang!!! Når han ikke kan vaske op, så må man finde ud af hvorfor, og så løses problemet, som nævnt så tror jeg at han har mange andre problemer og har brug for en støtteperson.

• #24   9. jan Alis

Nu fjerner du dig fra historien - den unge mand kan godt bruge masser tid på at tegne så den holder ikke vand - så han er meget aktiv, med det han gerne vil.

Jeg hader at gøre rent, vaske op, rense lokummet når det er blevet sprøjtemalet i italiens stil.

Jeg ville faktisk hellere fokuserer på programmering 24/7 - men orker man ikke ovenstående, så må man betale sig fra det, så hele lejligheden ikke soder til i lugt, støv osv.

Selv en autisk kan man lære procedure som skal klares inden autisten laver andre ting. Jeg beundre autister for at de kan koncentrerer 100% og nok er mere stædig end mange andre mennesker. Selv firmaer har ansat autister til at kunne læse binær kode - som for dem giver mening - de kan visualiserer noget som er en lukket verden for andre programmører.

Mange gange kigger man helt forkert på hvordan man kan hjælpe, som f.eks.

Man hjælper ikke en fed med en slankekur - hvis personen lider af en spise forstyrrelse.

Jeg har prøvet at opleve en autister i fuld vigør med 6 skærme - til forskelle blokke af binær og jeg fatter hat af hvad de laver. Men samlet giver det mening.

• #25   9. jan Alis.

Nu vil jeg ikke lige komme ind på, hvad der har forårsaget min depression.

Men jeg læste i dag et interview med skuespilleren Bodil Jørgensen.
    Bare læs de 3 sidste afsnit, så er vi nogenlunde derhenne, hvor jeg også befinder mig, men hun forklarer det nok bedre.
    Her er et link.

https://www.msn.com/da-dk/underholdning/danskekendte/58-årige-bodil-jørgensen-derfor-har-jeg-altid-spillet-ældre-end-jeg-er/ar-BBYM4nP?ocid=spartandhp

• #26   9. jan #23 Alis

Som sagt er jeg ked af de ting som du har oplevet Alis.

Men når du gentager ting som dette:
    Men i mellemtiden blev også samfundet mere og mere neoliberalt og fascistisk. Alle problemer kan løses med afstraffelser og tvang - de betingelser, jeg også voksede op med.

Du bliver ved med at bruge ord som afstraffelse, tvang, fascister, racister, m.m.

Du har ingen forståelse for andres svar på ting, du indlæser forkert og forstår ikke, at temmelig mange ønsker at hjælpe, men at der også skal være retfærdighed omkring hvem der kræver hjælp.

Og igen, Jeps du er absolut psykisk syg.

• #27   9. jan Jeg vil ikke stille diagnoser, jeg har selv været der, og ved at medlidenhed og tomme pæne ord ikke hjælper.
    Så reaktionen fra den unge mands mor, som skriver brev på vegne af sin søn, men formuleret med sine egne ord, er et tegn på frustrationer og egoisme. Måske sønnens adfærd er arvet fra hende selv?
    Giv andre skylden for dine egne problemer.

• #28   9. jan Polysl # 24

Jeg fjerner mig ikke fra historien, men jeg fjerner mig fra din konklusion! Det er ikke et spørgsmål om hvad han har mest lyst til, men om at et eller andet blokerer for at han kan vaske op. Sikkert også for andre ting. Jeg har netop sagt at så lad ham bruge sin energi på det, han kan, i stedet for at køre ham i sænk med at forlange det han ikke kan.

Sådan som historien er fremstillet, så tvivler jeg på at han kan få et arbejde, hvor han kan tjene penge nok til at betale for en husholderske. Det vil han måske kunne på et senere tidspunkt, hvis han får lov at arbejde med det, han er god til, men lige nu er han 21 år og har sandsynligvis ikke en uddannelse.

Det er lykken, at der er firmaer, der har fået øjnene op for at nogle af de mennesker er utroligt dygtige til nogle ting. Det er vejen frem.

• #29   9. jan Naturligvis véd ingen hvad der er gået forud, og grunden til at moren er behjælpelig til sin søn og skriver som hun gør.

Men at skrive om at opvasken er et problem, tja, så er det ikke så stort som andre med størrerer handicap har, og hvor forælder ikke kan få den hjælp som de burde.

• #30   9. jan Markgreven

Altså tankemylder og bekymringer. Og zoloft til at stoppe det. Det kan andre jo ikke gøre sig klog på, men jeg håber at du får det bedre!
    Kender du nogen, du snakker godt med?

• #31   9. jan Cris7 # 26

"Og igen, Jeps du er absolut psykisk syg. "

Kan du også få det til at lyde så anklagende hvis du fortæller nogen, at de har brækket et ben?
    Mine symptomer havde ikke behøvet at få så store konsekvenser, hvis det var blevet grebet rigtigt an. Der findes oven i købet en journal, der fortæller helt nøjagtigt hvad problemerne er, og hvad der kan gøres.

Ja, min familie kaldte det også at hjælpe og at opdrage. Men da jeg så fik den hjælp, der oven i købet helbredte mig, så ville de ikke acceptere det. Efter deres begrebet var der ikke noget galt med straf og tvang, det var bare mig, der reagerede forkert på det.

De mennesker, der har brug for hjælp for at bygge en tilværelse op, de skal have den hjælp, de har brug for. Man kan ikke bare kassere nogen. Samfundet kunne samtidig lære en masse om hvad der gør folk syge.

• #32   9. jan Cris7 # 29

"Men at skrive om at opvasken er et problem, tja, så er det ikke så stort som andre med størrerer handicap har, og hvor forælder ikke kan få den hjælp som de burde. "

Det viser hvor lidt du forstår af den slags. Du ved ikke hvorfor opvask er et problem for ham.
    Til sammenligning så kan jeg ikke sende breve. Nogle vil mene at det kan da ikke være et stort problem, man lukker bare en kuvert og smider den i postkassen. For mig sker der altså det, at jeg får tanker om at indholdet laver ulykker der hvor det kommer frem, og når først det begynder at køre, så kan jeg ende helt ude i det ekstreme, og jeg kan ikke stoppe det. Det kan hjælpe hvis de mennesker, der modtager et eller andet fra mig, de ringer op og siger, at nu har det fået brevet eller pakken og alt er i orden.

Det problem betyder også, at hvis jeg får en forkert vare tilsendt, så kan jeg ikke returnere den.

Det er bare et af mine problemer/symptomer. Der er en del flere med lige så store konsekvenser. Det isolerer mig yderligere at folk ikke forstår den slags, men bliver nedladende.

• #33   9. jan Nu er det ikke samfundet der føder børn med defekter, men forældre. Hvis samfundet skal være til stede for alle med et lille problem, så ville der ikke være nogen indtægt. Så ville folk sidde på gaden og tigge og bo under broen.

Stat/kommune vurdere ud fra nødvendighed med de midler de har. Det hjælper ikke bare at poste milliarder ud i det offentlige og ansætte en masse nye medarbejdere som sådan ikke bidrager til noget som helt andet at spidse blyanter for dem som ikke gider selv.

• #34   9. jan Alis
    Jeg har aldrig oplevet at man ikke kan sende varer retur, det må være et meget specielt sted du køber dine varer. Man kan endda opleve der følger en kode med så man ikke skal betale for at få den sendt retur.

• #35   9. jan Polysl, gælder det også muslimsk indvandring?

• #36   9. jan Du har ikke forstået det Polysl. Når jeg sender noget noget som helst sted hen, så kommer der tanker om at det laver ulykker hvor det kommer frem. Jeg kan fortælle mig selv nok så tit at det er ulogisk men angsten er lige stærk.

• #37   9. jan Claus

Nej...desværre kommer de ikke med en retur seddel i nakken - ikke engang når varen er defekt kan den returneres.

• #38   9. jan Polysl, plejer de defekte ikke bare at selvdestruere?

• #39   9. jan Alis #36

Så vil jeg lade være med at sende breve og bestille varer.Så er det problem løst.

• #40   9. jan Nej Claus

Den er også defekt. smiley

• #41   9. jan Jeg tager ikke parti for nogen - vil bare fortælle at jeg har en kollega som har et barn der er autisk.
    Hun er 16 år, og de kan ikke have hende hjemme mere, hendes sprog er kun nogle lyde, og kan absolut intet selv, udover at hun kan tegne helt fantastisk.
    Husker da hun var 9 år, og jeg hjalp forældrene med at få lagt et trægulv - pigen stod i 5 timer og uafbrudt åbnede og lukkede en køkkenlåge - fik at vide at sådan gjorde hun altid når der var hjemmede på besøg.
    Der er heller ingen der kan sætte hende til at tegne, så går hun i baglås.
    Men helt impulsivt kan hun pludselig selv gå i gang med at tegne og fortsætte med det i flere timer.
    Efter at have set hende, som forøvrigt er en fantastisk flot pige, dømmer jeg ingen mere.
    Meget kan ses, men bestemt ikke alt.

• #42   10. jan Alis C kommunerne er begyndt at bruge autisternes fantastiske evner og nu talers der godt nok om en autistisk dreng men der findes altså mange autister der har brug for hjælp i dagligdagen så hvis jeg skal tage ud fra det jeg selv ved og ser om autister så går jeg sku nok over og siger at Alis C har ret smiley

• #43   10. jan Leon, min svigerinde er autist. Og ved du hvad, kommunen havde afskrevet hende, fordi ingen kunne kontrollere hende, i en alder af 18. Nu, ja der er hun både gift og under uddannelse som pædagog!
    Så jeg holder på, at dem der giver ynk og medlidenhed, er dem der er med til at støtte til at autismen er noget dårligt, en sygdom, lidelse og bla bla bla, og det forstærker blot og fastholder personen i den rolle han/hun er låst i.

• #44   10. jan Claus G der er stor forskel på autister det håber jeg at vi kan blive enig i for det er der smiley

• #45   10. jan Der er kæmpe forskel Leon. Der er vi enige.
    Men at man ikke overskuer opvask har ikke meget med autisme at gøre. Det er en tillært dovenskab. Den unge mands autisme, omhandler garanteret noget helt andet.

• #47   10. jan Claus G jeg så kun skyggen af den historie med den unge dreng og hans familie - men man kan ikke sætte alle autister over en kam smiley

• #48   10. jan Leon, jeg vil sige det sådan, at jeg ville være virkelig sur, hvis min mor hængte mig ud sådan offentligt, som hans mor har gjort det med ham. Det må være nedværdigende.

• #49   10. jan Finken N her hvor jeg bor hjælper vi hinanden og jeg har også gode venner der hjælper mig når jeg har brug for det - men ja når man nogle gange høre om hvordan et menneske har kunne ligge i sin lejlighed i uger/måneder endog i et år så tænker jeg på - hvordan har det kunnet ske smiley

• #50   10. jan Claus G det kan jeg forstå smiley

• #51   10. jan Finken

Vi skal længere tilbage end 10 - 15 år hvor man tog sig af hinanden. Dengang hvor folk kom på aftægt når deres gamle ikke kunne mere sluttede med, da kvinder kom ud på arbejdsmarkedet nu var både forældre på job og ikke tid til deres ældre. Forældre kunne heller ikke tage sig af sine børn med specielle behov - eller handikap - som var forbundet med store udgifter.

regeringen har skudt sig selv i foden ved at lukke velfærd flygtninge og meget behandlingskrævende flygtninge ind - samt i flæng giver statsborgerskab - som gør at hele de sociale apparat er ved at kaste op. Man har i mange år ladet stå til med folk fra arabiske lande som kultur ikke gerne ser at kvinder arbejder - så her har vi en kæmpe problem som skal på offentlig forsørgelse. De skyldige er kommuner og at mænd ikke mener deres koner skal arbejde, da deres kultur er at manden forsørger konen. Men fakta er at det ikke er manden der forsørger konen men kommunen.

Her skal der sættes en stopper for den enorme udgift og tvinge dem ud i kvalificering så de er jobparate på lige fod med andre ledige. Man skal stoppe den jagt på syge og der skal ikke bare i grams uddeles førtids pension for den arabiske gruppe bare fordi de er for besværlige som vi har set i mange år.

Når man så begynder at få styr på den enorme gruppe som bare går og daller rundt så vil der måske være flere penge for dem som har et reelt behov for hjælp i kommuner.

• #52   10. jan Claus # 43

"Så jeg holder på, at dem der giver ynk og medlidenhed, er dem der er med til at støtte til at autismen er noget dårligt, en sygdom, lidelse og bla bla bla, og det forstærker blot og fastholder personen i den rolle han/hun er låst i. "'

Det er en af de rigtigt alvorlige - at hvis man viser medfølelse, så fastholder man folk i deres roller/vanskeligheder. Vist gør man ej! og autisme er ikke en rolle, det er en tilstand, som vistnok ingen har fundet årsagen til. Nogle af de mennesker kæmper med store vanskeligheder og de har brug for hjælp og hensyn.

At vise mennesker hensyn og forståelse viser dem, at de ikke er alene med deres smerter eller vanskeligheder, og det giver dem styrke og mod til at komme videre. Mennesker, der har problemer, kan ikke opleve noget værre end omgivelser, der er bedøvende ligeglade.

Det er der nogen, der er - og de har så lavet en dyd ud af nødvendighed.

• #53   10. jan Claus # 45

"Men at man ikke overskuer opvask har ikke meget med autisme at gøre. Det er en tillært dovenskab."

Hvad bygger du det på? Har du undersøgt kendsgerningerne?

• #54   10. jan Alis, der er og bliver vi ikke enige. At ynke og pette, det hjælper ikke for noget positivt.
    Forståelse og hjælp til at de kommer videre, ja det gør en forskel. Men hvis viljen ikke er der, så forstærker ynk og medlidenhed blot tilstanden.
    Og når de finder ud af at der kan høstes ynk og medlidenhed, så udnyttes det.
    Empati og medynk er ikke det samme.

• #55   10. jan Finken # 46

Jeg kan ikke helt lodde din holdning bag det, du skriver.

Det er rigtigt at i gamle dage tog familiemedlemmer sig af hinanden, men det var bestemt ikke altid lykken, og det var ikke altid de gjorde det særligt godt. Så kom 60erne og 70erne, hvor vi byggede velfærdssamfundet op, og så fik kommunen pligt til at sørge for i alle tilfælde folks basale behov. Dermed blev det frivilligt for familien hvor meget de ønskede at involvere sig, og det gik meget bedre. Desuden er der mange lidelser hos både syge og hos ældre, der kræver uddannet personale, som ved hvad de har med at gøre. Familiens rolle blev mere det sociale, men de kunne påtage sig mere, hvis de havde tid og ønskede det.
    Fra 80erne begyndte man at afvikle velfærdssamfundet. Idag har vi langt flere hjemløse og langt flere ensomme og mennesker, der må slumpe sig gennem tilværelsen. Samtidig har vi fået en gruppe af velhavere, der lever luksuslivet og som ikke aner hvad der foregår i resten af samfundet.
    Man har genindført klassekampen.

• #56   10. jan Claus # 48

"Leon, jeg vil sige det sådan, at jeg ville være virkelig sur, hvis min mor hængte mig ud sådan offentligt, som hans mor har gjort det med ham. Det må være nedværdigende. "

Jeg kan ikke se noget nedværdigende i den unge mands situation, og jeg ville ønske, at forældre, som har overskud til det, ville komme mere på banen og kæmpe for deres børn. En dag er forældrene der ikke mere, og så skal deres børn være sikret i det mindste den nødvendige støtte.

• #57   10. jan Men tilbage til emnet. Nej, jeg kan overhovedet ikke se at det kan være kommunens ansvar, at tage den unge mands opvask. Kan han eller familien ikke tage den, så må de ansætte en hushjælp til ham.

Jeg får heller ikke kommunen ud til at handle ind for mig, selvom jeg ikke selv kan overskue det. Jeg må klare det selv, eller få hjælp til det.

• #58   10. jan Polysl # 51

Som sædvanlig kan du ikke deltage i noget emne ude at bringe flygtninge på banen og give dem skylden for det hele.

Dengang vi havde velfærdssamfund og en stor offentlig sektor var det nemt at finde opgaver til kvinder med tørklæde også. Jeg mødte mange af dem i rengøringssektoren eller vaskeriet på plejehjem og hospitaler.
    Men så skulle Fogh Rasmussen og andre venstrefolk igang med at realisere deres privatiseringsmareridt, og private virksomheder er ikke nær så villige til at ansætte dem, der gerne vil have arbejde.

Der er tale om flygtninge og om vores ansvar for resten af verden. Vi ville da gerne tjene penge på deres ressourcer og deres billige arbejdskraft, men nu hvor deres egne samfund er faldet fra hinanden nu gider vi ikke at hjælpe.

• #59   10. jan Claus # 54

"Forståelse og hjælp til at de kommer videre, ja det gør en forskel. Men hvis viljen ikke er der, så forstærker ynk og medlidenhed blot tilstanden. "

Jeg kender ingen mennesker, der ønsker at blive hængende i en negativ situation.
    Jeg voksede op med de samme holdninger, som du giver udtryk for, og hvis jeg faldt og slog mig, så var der ingen trøst, der var bare en eller anden, der råbte "klods!". Det var nedbrydende!

• #60   10. jan Claus # 57

"Jeg får heller ikke kommunen ud til at handle ind for mig, selvom jeg ikke selv kan overskue det. Jeg må klare det selv, eller få hjælp til det. "

Jamen så gør du det, Claus, så vil jeg fortsat arbejde på at genopbygge velfærdssamfundet, hvor mennesker ikke skulle føle sig som en belastning, fordi de havde brug for samfundets hjælp.

• #61   10. jan Omsorg og ynk er heller ikke det samme. For meget omsorg skaber også problemer. Men det er stadig ikke kommunens opgave at tage den unge mands opvask.

• #62   10. jan Claus # 61

Jo, det er kommunens opgave hvis det er sygdom, der er årsagen til at han ikke kan overskue opvasken.

• #63   10. jan Alis

Det må være flovt at sidde i mange år og påstå at rige eller velhavere ikke gør et socialt arbejde med bidrag. For det er ikke tilfældet. Du er så låst fast i at rige generelt bare kradser til sig. Det kan jeg kun tyde som om du hænger dybt fast i janteloven. Jeg kender flere som er deres ansvar bevist med bidrag til forskellige organisationer.

Nå man skulle hellere sidde og få ryddet op i det bedrag af offentlige midler, og vennetjenester osv...som vælter frem som en lavine. Her hjælper det ikke at sige: bare ærgerligt - vi må poste flere penge i det offentlige og ansætte en million varme hænder.

Man lader milliarder vælte ud af skat til kreative banditter - som bare læner sig tilbage og nakker den stakkel som har trukket et par træsko fra.

Det hjælper ikke at blive ved med at lade de rige bidrage mere end andre fordi pengene vælter ud af skat. Jeg forstår godt mange siger STOP.

• #64   10. jan Hvis de yngre ikke gider husligt arbejde, men hellere vil sidde foran computeren den udslagne dag, så er det vel heller ikke rimeligt, at nedslidte og svagelige syge pensionister modtager hjælp??? *Ironi kan forekomme*

Eller måske skulle de for længst ha' flyttet ud i Christiania???

Min kusine har et sådan yngre eksemplar, der får bragt maden fra grillen hver dag nedenunder bopælen, og hjælp fra kommunen, også når han skal i det lokale center.

Desuden har jeg en midaldrende fætter med et alkoholproblem, og hans kammerat på samme alder med rygerlunger, der modtager kommunens hjælp til rengøring, så det undrer egentligt ikke, at pensionister over 80 år kun kan få 20 min. hjælp hver 14. dag...

• #65   10. jan Jeg tror jeg har sagt det jeg vil sige i denne historie og vil slutte med at sige at jeg har set mange stærke personer som udtalte at de kunne selv - desværre kender ingen dagen i morgen Gudskelov - for mange har måtte sande at de pludseligt måtte have hjælp til det meste smiley

Kommentér på:
Tænker 💡

x