{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

Nogle med forstand på ejer / andels lejligheder? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Kigger efter:

ANDELSLEJLIGHED:

2 værelset
50+ kvm
I området af Gentofte/Gladsaxe/Brønshøj/Charlottenlund eller i det område ca (IKKE KBH NV)
Boligydelse + anv. udgifter 3200,- MAX
MAX 530.000,-

-------------------------------------------------------------------

EJERLEJLIGHED

MAX 900.000,-
2 værelset
50+ kvm
I området af Gentofte/Gladsaxe/Brønshøj/Charlottenlund eller i det område ca (IKKE KBH NV)
Vil smide 450.000,- med det samme.

------------------------------------------------

Ved ikke hvor længe jeg vil komme til at bo der, men hvis ikke der sker nogle store ændringer i hverdagen - så nok 5-10 år.

Kommer også meget an på om man får kæreste eller ej og jobs osv. Men udgangspunkt min. 5 år

Men hvor stor en månedlig udgift ville der være hvis jeg lånte 550.000 i banken og så skulle betale bolligskat, forsikring osv. alt det som kommer i.

Nogle der kan sige om den ene ville få højere månedlig ydelse end den anden?

Hvis jeg mangler at nævne nogle ting for at det giver mere mening, så sig til, hvis nogle vil bruge lidt tid på at hjælpe smiley

Mvh
Mikkel

. Har oprettet på boliggalleri, men om de alle er gået i seng, eller ingen der har nogle gode råd, aner jeg ikke smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogle med forstand på ejer / andels lejligheder?
  • Jacob D
    Jacob D Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 1 Svar: 101
    #1   18. maj 2014 Alt andet lige er det oftere billigere at låne til ejerboliger, da du selv har hele finansieringen. Jeg har lige købt en andel, som er en anelse dyrere i rente + en anden fordeling i finansieringen.

Ved andelsboliger skal du især være opmærksom på hvordan foreningen er finansieret, specielt ved de lave boligydelser. Personligt synes jeg ikke det er så fedt at komme i en forening med høj gæld og lav boligydelse, hvor de ikke betaler af på lånene.

Jeg ved ikke hvordan markedet er på sjælland, og hvad standarden er derovre, men i Aarhus området var der nogle foreninger som ikke ville være så heldige at komme i, grundet finansiering og generel drift.

Men er du sikker på at du vil købe noget hvis det kun er på omkring 50-60 kvm ? Det lyder ikke særligt fremtidssikret, men nu er jeg måske også lidt forvant med meget plads etc.

• #2   18. maj 2014 Altså har som sagt små 500.000 - der ville jeg købe andelen kontant, så behøver ikke låne - men ja, det er noget dyre lån, også derfor jeg kigger efter noget jeg kan betale kontant.

Har været ude og kigge på nogle forskellige - andelsforeningen har været sund nok, ved nogle få, har det set ud som om der snart skulle ofres en del på rørsystemer, dog ikke noget der stod som planer for fremtiden hos dem, men det kan man jo komme ud for sker lige pludseligt.

Tja - det lige det om jeg vil købe eller ej - dem jeg har kigget på (af ejer) har været omkring 60-65, og for en person som mig er det nok - og også nok med en kæreste (dog nok ikke nok, hvis jeg kommer til at bo sammen med hende) - men det nok langt ude i fremtiden. Og til den tid kan man altid sælge igen, hvis det er for småt.

• #3   18. maj 2014 Det er umuligt at sige uden at have de konkrete boliger at kigge på.

I ejerlejligheden har du jo også fællesudgifter, ejendomsskat, vand, varme, el at tage højde for. Nogle af disse er også gældende for en andels bolig.

Det koster ikke det store i renter at låne 500K, men uanset hvad, skal der afdrages, og det vil påvirke dit cashflow. Der er næppe tvivl om at ejerlejligheden vil give dig en større udgift måned for måned, men hvad den samlede "cost of ownership" er over en 5-10årig periode ved du først når du sælger igen.

Fællesudgifter varierer enormt meget på ejerboliger, afhængigt af bygningens stand og alder, og foreningens forfatning. Så det er du nødt til at kigge på også.

Som udgangspunkt er ejer markedet langt mere transperant end andels markedet, og jeg har selv gået uden om andel. Men finder man de sunde (gamle) foreninger kan det være en fin investering også

• #4   19. maj 2014 Nogle af de penge du smider i ejerlejlighed bliver gemt i murstenen. Derfor kan du kun se om det har været en fordel den dag du sælger. Så se det som en opsparing. smiley

Jeg vil ha valgt ejerlejlighed.

Evt kun bruge 20% i udbetaling også få resten af pengene til at yngle. smiley

• #5   19. maj 2014 Okay mange tak for jeres svar - det bliver måske ejer alligevel så smiley

Kommentér på:
Nogle med forstand på ejer / andels lejligheder?

Annonce