{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Udendørslamper - Ledning skal skæres over {{forumTopicSubject}}

Hello guys..

Jeg har virkelig brug for et svar på mit spørgsmål.

Jeg har lige købt et hus på tvangsaktuion, og der er nogle udendørslamper som jeg synes skal væk.

De er tilsluttet, men ikke tændte, de er tilsluttet af en aut. El-installatør. Mit spørgsmål er sådan at når de er tilsluttet, men ikke tændte, kan jeg så save de lorte ledninger som er gravet ned til dem over?

Jeg har en "jern"sav med gummibelægning, dvs. Der er intet ledene i..

Det ENESTE jeg skal bruge et svar på er om jeg får stød eller ligne af det?

Hvad ville der evt. Ske?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udendørslamper - Ledning skal skæres over
  • #1   12. aug 2012 De er sat til, men de er ikke tændt, pæren osv. er ikke sprunget, men er der stadig strøm i dem selv om de er slukket?

• #2   12. aug 2012 Som jeg ved, nu hvor det er mindre end halvandet år siden de er blevet sat i jorden, er der et afbryderrelæ, som afbryder inden 0.3sec ved forkert niv. og den udsender 220v, men ikke mere end 0.03 amp..

• #3   12. aug 2012 Du får ikke stød hvis installationen er udført korrekt og afbryders sider på fasen.MEN hvis den afbryder på o en så er du på røven.

Går ud fra at du skal have noget andet koblet på kablet, siden du ikke afmontere det i hytten.

Kablet skal heller ikke saves over men klippes ( stor skævbider)

Og tá så lige hfien så er du sikker på der ikke er power på smiley

• #4   12. aug 2012 Hvad mener du med om den afbryder på oet ? - Hvis jeg har feks. Gummistøvler på, handsker og en jernsav som er lavet af gummi/plastik - Så er jeg jo ikke ledene ?

Huset skal rives ned, eftersom det er for småt, så skal have gang i et kæmpe projekt her om 3 måneder, men vil gerne have de lamper væk nu. Jeg kan ikke komme til sikringskabet - Så det er der problemet også ligger smiley

• #5   12. aug 2012 afmontere det i huset hvor det er koblet til med en fatnings skruetrækker så har du intet gjot galt smiley nu da huset skal ned aligevel smiley

• #6   12. aug 2012 Jeg vil gerne have svar på om der sker noget hvis de er sat til, men ikke tændte om jeg får stød eller ligne hvis jeg saver dem over med en jernsav smiley

• #7   12. aug 2012 tror ikke chancen er så stor men tænker bare hvis du saver den over så ricikere du at hfi rele slår fra hele tiden pga den evt kortsluter eller får kontagt med jorden på fase siden smiley mere det.. men stød overlever du sagtns hvis du sku få et lille rap over nallerne haha smiley

• #8   12. aug 2012 kort forklaring smiley der er en fase (konstant strøm i den ene ledning) så er der en 0 det er kontakten i en anden ledning og så er der en jor i en 3 ledning.. fasen er der altid strøm i uanset om du slukker da kontagten sider på 0 ledningen smiley håber du blev lidt kloger på de skide ledninger hehe smiley

• #9   13. aug 2012 Hvorfor ikke bare koble det hele fra i kontakten ?

• #10   13. aug 2012 ehm... hvor bor du henne af? måske det var bedre du lige fik besøg af en som kender lidt til faget istedet for du laver noget dumt... for det lyder virkelig til du ikke aner hvad du har gang i.

er du fra fyn af kan jeg måske hjælpe. så skriv evt en PM.

• Jarl S
    Jarl S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 79
    #11   13. aug 2012 lyder som du pønser på at stjæle nogle lamper?

• #12   13. aug 2012 hvorfor sku jeg?

jeg har været i faget i mange år og er sådanset bare lidt venlig og hjælpe en person så han ikke ender med at få stød og risikere at komme til skade..

men hvis i tror jeg "kun" er ude på at stjæle nogle lamper som gangteret alligevel bare skal smides ud så fair nok smiley så trækker jeg mig bare tilbage.

• #13   13. aug 2012 haha mark k tror ikke beskeden var til dig griner smiley lol

• #14   13. aug 2012 forresten rene ^^ en hver elektriker med respekt for sig selv afbryder fasen og IKKE nullen i en afbryder smiley

• #15   13. aug 2012 når ja så omvent hehe ved bare der altid er strøm i en af de to men han kan jo ikke mærke forskeld griner smiley men hos mig var det fasen der var afbryder smiley men heller ik mig der har lavet det smiley

• #16   13. aug 2012 du kan godt røre ved nullen det sker der intet ved. det er fasen der bider. smiley

• #17   13. aug 2012 fik et rap af 0 i min kælder hehe av av hehe

• #18   13. aug 2012 nogle gange hvis man er lidt nærig med kabel type trækker man en 3x1,5 ned til afbryderen.

dvs man køre den faste fase ned i den brune. ned i afbryderen og op igen til lampen i en blå som jo så er tændledning. altså en fase dog med blå farve. den gør ondt. smiley

en NUL gør ikke ondt da det er nulpunktet af de 3 faser smiley

• #19   13. aug 2012 Hvis huset skal nedrives. Så få el selskabet ud og fjerne hoved sikringen i tilførselsskabet.

Det giver kun bøvl at save kabler over med strøm i.....

Jeg har faktisk også fornemmelsen af at det er noget helt andet end kabler til nogle gamle lamper som egentligt er problemet.... Måske nogle kabler som er for tykke til at klippe... Og måske nogle som der er godt med kobber i... Og som man måske ikke helt ejer...

Drop det !!!

• #20   14. aug 2012 Hvor tykke er de kabler?

• #21   14. aug 2012 Slap af drenge, jeg klippede bare hovedeledningen over så nu er alt i tip top smiley

Kommentér på:
Udendørslamper - Ledning skal skæres over

Annonce