{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.828 visninger | Oprettet:

Nicklas A
Nicklas A
Følger: 1 Emner: 64 Svar: 247

Trafo 12V dæmpning? {{forumTopicSubject}}

Hej Baboom!

Jeg skal købe nogle trafo´er til mine spots jeg skal sætte op, men i mine rammer ved min kontakter har jeg ikke plads til en lysdæmper, så har jeg hørt at man kan få dæmpning i trafo´eren..

Kan man det og hvordan fungere det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trafo 12V dæmpning?
  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#1   21. maj 2010 Ja okay, lyder som det er sådan nogle jeg skal have fat i.. Kan man få dem med jern kerne? Eller er det så de elektroniske man skal have fat i?

Men de spots jeg har købt er alm. 12V spots..

• #2   21. maj 2010 Her er nogle.
    (link fjernet)
    Hvorfor ikke bare købe en almindlig lysdæmper?

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#3   21. maj 2010 Fordi i min ene ramme skal jeg have 5 tændinger i, så er nød til at kunne tænde 2 forskellige steder i et "hul" og en alm. lysdæmper fylder jo en hel, så har ikke plads til en..

http://www.el-grossisten.com/pi/Elektronisk_Transformer_med_d%C3%A6mp_250W_4864_1592.aspx

På den transformer står der noget med maks lednings længde på lavvolts siden er 2m, hva menes der med det?

• #4   21. maj 2010 Det menes med at ledningen fra transformeren til lyskilden maks må være 2 meter, hvorpå hvis det er en jernkerne må de være så lange som du vil, dog skal det være 1½ mm2 så vidt jeg lige kan huske fra mig gamle elektriker liv smiley

• #5   21. maj 2010 Der menes at dine ledninger fra trafo til lampe max må være 2 meter da det er en elektronisk trafo.

Hvis du har længere skal du ha fat i en jernkernetrafo og en ekstern din-skinne lysdæmper alla denne her.

http://www.el-grossisten.com/pi/Dimlight_300_M_LCR_Universal_3611_.aspx

• #6   21. maj 2010 Dennis A >> Sådan noget skal du ikke skrive hvis du ikke er sikker, det er sådan noget der brænder folks huse ned.

Dimensionen af kablerne bestemmes af afstanden til lyskilderne, jo længere væk jo større kvadrat.

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#7   21. maj 2010 Jeg har længere end 2m fra min lyskilde og til trafo..

Men jeg køre med 2½ kvadrat ledning til hver spots, altså hver spots har sin egen ledning op til trafo..

Så skal nok have fat i sådan en ekstern din-skinne lysdæmper til en jern trafo..
    Hvordan montere man så sådan en ekstern din-skinne lysdæmper?

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#8   21. maj 2010 Det ligner en der skal sidde i tavlen?

• #9   21. maj 2010 hvis du har mange spots på samme trafo skal du have sikringer på sekundærsiden? men det er vi vel enige om?

• Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 80
    #10   21. maj 2010 nej nej skrot den alm trafo og få en elektriker til at skaffe den rigtige evt noget som en dc jolly trafo med indbygget dæmpning

• #11   21. maj 2010 Der må ikke være mere end 2 meter ledning på når det er elektronisk trafo og sådan er det bare.

Ville få en elektriker til at lave det der hvis jeg var dig.

Jeg har lavet det med de din-skinne dæmpere og jernkerne trafoer, men nu har jeg også IHC i hele hytten.

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#12   21. maj 2010 Thor -- Har et køk og bad med spots og der er ca 8 hvert sted, men havde tænkt mig at køre 4 spots på hver trafo, er det ikke okay?

Peter -- Det lyder som noget meget dyrt noget?

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#13   21. maj 2010 Martin.. For også en elektrikker til at lave det, men skal selv købe materialerne hjem, så derfor alle de spørgsmål og for at undgå at han ikke kan lave det hele på engang, vil jeg gerne have det rigtige hjem smiley

• #14   21. maj 2010 Hvis du skal ha dem til at dæmpe ved fjedertryk i en kroneafbryder så skal du vælge den løsning jeg foreslår og da du har lange kabler skal du bruge jernkerne trafo. Din elektriker sætter bare en UG2 tavle ved hver trafo til dæmperen.

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#15   21. maj 2010 Super Martin..
    Det lyder som en fornuftig løsning i mit hoved også smiley

takker for hjælpen..

• #16   21. maj 2010 Det er også et fornuftigt alternativ til en komplet IHC styring af tændingerne hvor du selvfølgelig kan ha mange flere tændinger samlet i to afbrydere.

• #17   21. maj 2010 Vil lige gøre opmærksom på at man kan få elektroniske transformer der må tage mere end 2 meter kabel. Tridonic laver nogen.
    (link fjernet) det må man have op til 20 meter kabel på.
    Ved godt det er noget lysdæmpning emnet går ud på.

• Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    maj 2007

#18   21. maj 2010 Martin.. Ja okay.. Det er sq også smart det der IHC, synes bare det er mange penge.. smiley

Rene -- Ja okay, men tror jeg holder mig til jern kerne.. Har også hørt at de holder bedre.. smiley

• #19   21. maj 2010 Ja det koster en del hvis man skal betale fuld pris.

• #20   21. maj 2010 Martin J
    Nu var det bare en vejledning hvorfor der stod MAX 2m, så slap af.
    Hvis han endelig vil have det lavet, sender han nok bud efter en elektriker, nu gik spørgsmålet på hvilken slags transformer, samt hvorfor det stod max 2 meter på den elektroniske.. Ikke andet

• #21   21. maj 2010 Der står max 2 meter grundet at de fleste elektroniske trafoer ikke kan li alt den støj der kommer ved lange kabler.

• #22   22. maj 2010 Kig i SB...

• #23   22. maj 2010 Undersøg tingene inder du udtaler dig Nikolai, er installatør og har lavet mine installationer.

Tror du skal læse lidt mere omkring elektroniske trafoer min ven, for du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om.

• #24   22. maj 2010 Ja selvfølgelig har det da det, for hvor meget spændingsfald må der være i sådan en installation hvis man skal følge lovgivningen?

Selvfølgelig spiller forbruger også ind.

• #25   22. maj 2010 Ved du overhovedet noget om hvorfor der er lovgivning med hensyt til spændingsfald?

Det lyder ikke sådam, jeg har taget min installatør eksamen, så behøver sgu ikke forklare mig over for dig, for du ved jo godt hvad jeg mener. Jeg skriver jo at forbruget selvfælgelig også spiller ind.

Kommentér på:
Trafo 12V dæmpning?

Annonce