{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
252 visninger | Oprettet:

Hva' med en øl ... eller 25 {{forumTopicSubject}}

Nye regler for at bekæmpe unges drikkeri - eller hvad man nu tror man bekæmper.

Vi har vidst det i årevis - de unge drikker for meget. Vi er endda kendt i udlandet for det. Og så kommer regeringen med det sædvanlige forslag om mere kontrol og øgede afstraffelsesmetoder, selvom de metoder ikke virker, hverken over for drikkeri eller nogen andre steder. Oven i det så kommer man også med under-cover-agenter for at afsløre forretninger, der ikke kontrollerer købernes alder godt nok.
Bøh!! Var der nogen, der vågnede?

Hvad med at bruge den eneste metoder, der virker, nemlig at de unge lærer at administrere deres alkoholforbrug.

Hvorfor drikker folk? For at løsne op for indre spændinger? For at bedøve psykiske smerter? Jeppe drikker fordi Nille slår ham, og Nille slår ham for at få ham til at holde op med at drikke.

Der er mange mennesker, der har problemer med drikkeri, så der ville være noget at vinde ved at finde løsninger på nogle af problemerne. Gevinst både socialt og helbredsmæssigt.

Kommentarer på:  Hva' med en øl ... eller 25
  • #1   15. nov Tja Alis

Du har selv pointet på alle relevante tanker omkring nedsættelse og jeg kan godt være helt enig med dig.

Selvom jeg ikke kender til forbyggende tiltag fra regerings side, så synes jeg at det er en skridt i den rigtige retning.

Om det så hjælper ved jeg ikke, men de unge bliver gjort opmærksomt på de farer som lurer i alkohol misbrug.

Hvad jeg tænker på om forældre, hvor er de henne i den her tiltag, fordi det er dem som skulle have undervisning, deres børn er udfordret nok i forvejen.

Jeg synes ikke at det er for sjovt at være ungt for tiden med den enorme præstations pres som er på dem.

Jeg er heldigt med mine børnebørn, selvom en af dem har et problem med alkohol når han starter og ikke kan sige stop, så er hans kone der.

Puuha, et vanskeligt emne smiley

• #2   15. nov I alle tilfælde skal man få kontakt med unge mennesker, der drikker, for at prøve at forstå hvad problemerne er.
    Jeg tror ikke mennesker kan være født med alkoholproblemer, men hvis de drikker tilstrækkeligt meget og længe nok, så kan der opstå afhængighed, og så har man et stort problem mere.

• #3   16. nov Der behøver ikke altid være en skjult dagsorden for hvorfor folk drikker

Kan man forestille sig at nogen drikker bare for at drikke og ha det sjovt.

Der behøver ikke altid ligge en tragisk grund til grund for det…..

Synes du blander æbler og bananer nu….

De unge drikker vel for at more sig…..

De gamle for at som du siger måske ligge afstand til problemer osv..

• #4   16. nov Enig med HK

Unge drikker for at more sig, være mere udadvendte osv.
    Nogle få føler sig desværre presset til også at drikke selvom de ikke kan li' det.

De nye regler er så ligegyldige og hjælper intet. For som de unge selv siger, så får de bare deres ældre venner/søskende eller deres forældre til at købe alkohol.

Det er jo så her problemet er, at forældrene er medhjælpere til at forøge unges druk.

Jeg anser desværre mange forældre for at være, 'forvoksne teenagere der opdrager teenagere', og ikke tager det ansvar som de burde, hvilket gælder i mange forhold.

• #5   16. nov Helt enig Cris7 og det er blevet en uskik at hver gang en befolkningsgruppe skiller sig negativt ud er det pr. automatik samfundets skyld.
    Foruden unges stigende forbrug af alkohol og spiritus samt alskens øvrige rusmidler stiger de psykiatriske diagnoser tilsvarende og i begge tilfælde har forældrene hovedansvaret.
    Nutidens familiestrukturer hvor ingen forældre orker at leve sammen medfører at børn og unge vokser op i et utrygt familie kaos hvor druk og sociale medier bliver deres foretrukne tilflugtssted, men utrygheden forsvinder ikke af den grund og det skyldes ene og alene egoistiske umodne forældre der sætter egne behov højere end barnets tarv smiley

• #6   16. nov Man skal ikke underkende de problemer unge mennesker har. De senere år har vi hørt en del om at unge mennesker mistrives, alligevel er det ikke et sted, hvor de kan henvende sig om hjælp. Det er altså ikke kun de, der skal tjene penge, der kan have problemer, der er mange andre slags problemer i det danske samfund.

Hvis vi havde en ungdomspsykiatri, der fungerede, så kunne man henvende sig der for at få svar på, hvad det er for problemer unge mennesker går i stykker på, men det har vi ikke, for samfundet skal spare.

Eksamensangst, angst for fremtiden, angst for ikke at slå til, angst for krig og naturkatastrofer - for bare at nævne et par stykker.

Man drikker f.eks. for at løsne op for spændinger og hæmninger, og det har unge mennesker mange af.

• #7   16. nov Kan ikke være mere enig Cody smiley

• #8   16. nov #6 Alis

Selvom du kan ha' ret i nogle ting, så er og bliver det forældrenes ansvar, først som sidst, at oplære/opdrage deres børn i alt som de har brug for at vide, og ikke være deres 'bedste ven', fordi det er det nemmeste.

Også omkring mistrivsel som Cody så rigtigt nævner i # 5

Alt for mange forældre ønsker en psykisk diagnose for deres barn, hvilket jeg ofte ser mere som en undskyldning for hvorfor deres barn er som det er, end at se på deres egen skyld.

Eksamensangst, angst for fremtiden, angst for ikke at slå til, angst for krig og naturkatastrofer - for bare at nævne et par stykker.jvf Alis

De samme problemer havde vi andre også da vi var unge, vi var bare mere hårdføre.

Dog havde vi ikke de latterlige sociale medier, som alt for mange unge går alt for meget op i. Vi havde så andre ting at slås med.

• #9   16. nov Cody og Cris7

Det er netop de autoritære opdragelsesmetoder, som har vundet frem de sidste 40 til 50 år, der er årsagen til de unges mistrivsel. Vores samfund har ændret sig, så jeg næsten ikke kan kende det igen.
    Jeg voksede op i et samfund, hvor alle mennesker var lige meget værd og alle havde rettigheder. I det miljø, jeg søgte ind i, vurderede man ikke mennesker på hvor mange penge, de havde, men på deres menneskelige kvaliteter. I det miljø var man gode venner med sine børn, og målet var ikke at kontrollere dem, for mennesker har ikke godt af at lade sig kontrollere, de skal samle viden og evner til at vurdere selv.

Det ville være godt, om vi havde en institution, hvor børn og unge selv kan fortælle, hvad de føler og hvorfor. Så ville der være en chance for at forstå det rigtigt, og for at finde ud af, hvad man kan gøre for at afhjælpe misbrugsproblemer.
    I stedet prøver man at kontrollere symptomerne uden at løse problemerne. Hvor mange mennesker skal gå til før man forstår, at på den måde kommer man ingen vegne.

Mennesker, der har det godt, og som er rimeligt trygge, har ikke brug for at bedøve sig med noget som helst.

• #10   16. nov #9 Alis

Det er netop de autoritære opdragelsesmetoder, som har vundet frem de sidste 40 til 50 år, der er årsagen til de unges mistrivsel.
    jvf. Alis

Jeg er helt rystet over at du kan sige det Alis. Jeg har aldrig oplevet en autoritær opdragelse, hverken hjemme eller hos mine venner.

Du tager alt for meget afspejling i hvad du selv har oplevet, til at være objektiv.

Jeg mener her at du er helt forkert på den.

• #11   16. nov Personligt mener jeg at oplægget opdeles i to forskellige deler.

Dem som drikker fordi det er med til at vise man er voksen, og dem som drikker som en undskyldning til alverdens problemer.

Hvis man virkeligt gik ind i problemet skulle man sætte tal på, f.eks. er BINGE drinking in USA og Canada der hvor man en gang om uge indtager 5 genstænder, og her i landet ville tallet vel nok ligge på tyve tror jeg

P
    Så tilbage er dem som er offer, eller ikke kan styre deres misbrug.
    Om og hvor meget forældre bidrager, eller kan forhindre misbrug er en tak over min evne.

Personligt synes jeg det er godt at sætte priser og ældre grænser op for hvornår man kan købe og hvilken alk. % en godt ide.

Jeg synes at alle kommer med gode argumenter, men det er et meget kompleks problem, som skal belyses med tanken om indflydelse af forældre med i problematiken.

Jeg/Vi har oplevet alkohol misbrug hvor de studenter fik lov at drikke sig fuld med en tragt og slange ned i halsen til de skulle køres på skadestuen, flere af dem lyttede til de advarsels lamper og dæmpede forbruget, men vi kender også en som ikke kan styre det.

Han fik dog hjælp, og jeg tror det er det som kan betyde en forskel smiley

• #12   16. nov Cris7 # 10

"Jeg er helt rystet over at du kan sige det Alis. Jeg har aldrig oplevet en autoritær opdragelse, hverken hjemme eller hos mine venner.

Du tager alt for meget afspejling i hvad du selv har oplevet, til at være objektiv. "

Det er ikke første gang du er rystet hvis jeg siger dig imod. I næste omgang så underkender du mine holdninger med at jeg ikke er objektiv.

Jeg ved noget om hvad det gør ved mennesker at blive udsat for tvang. Subjektive oplevelser har sandhedsværdi. Oven i det så har jeg en pædagogisk uddannelse.
    Hvis mennesker drikker for at dæmpe nogle permanente følelsesmæssige smerter, så må man løse problemerne for at stoppe drikkeriet.Det nytter ikke bare at sætte ind med tvang over for symptomet, for så tager det bare en anden form i stedet.

Hvis der er tale om en fysisk afhængighed, så er det den pågældende selv, der skal finde ud af at styre det. Hvis man prøver at lave dem om til en marionetdukke, der skal styres, så tager man i virkeligheden tøjlerne ud af hænderne på dem, og så mislykkes det måske af den grund.

Mennesker skal nok få fat i spiritus eller stoffer, hvis det er det, de vil, for i samme øjeblik der kommer et forbud, så opstår der illegal handel.

Man er nødt til at lære unge mennesker at blive herre i eget hus, så de selv afgør om de vil drikke eller tage stoffer, og så de ikke ligger under for camouflerede depressioner eller andre skjulte problemer, de ikke kan håndtere, og måske ikke engang erkender.

• #13   16. nov Jojo #11

"Personligt synes jeg det er godt at sætte priser og ældre grænser op for hvornår man kan købe og hvilken alk. % en godt ide. "

Det har jeg heller ingen problemer med. Nu har jeg heller aldrig haft et alkoholproblem, og i mit barndomshjem blev der ikke drukket alkohol til hverdag, og jeg savnede det heller ikke.
    Blot synes jeg ikke det er i orden at sende børneagenter ind under cover for at tjekke om den, der sidder ved kassen og som måske også er et barn, kontrollerer alder. Endnu et punkt hvor vi indfører amerikanske metoder.

• #14   17. nov Efter at have set nyheder samt en dr.phil-episode er der noget, som slog meget hårdt. I USA er der kommet et stof på gaden, der hedder fentanyl
    https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-11-16-jeg-har-aldrig-set-saa-mange-stoffer-og-stiksaar-fortaeller-rystet-usa-korrespondent
    Det er 50 gange stærkere end heroin og folk dør som fluer.

Uanset hvor man ser misbrugerproblemer, så skal det behandles seriøst. Hvis folk forhindres i at drikke, så risikerer man at de går til andre bedøvelsesmidler, som de måske oven i købet ikke ved hvad er hvis de bestiller det på Nettet.
    Det kan ikke siges stærkt nok hvor alvorligt dette problem er.

• #15   17. nov Alis
    Det har jeg heller ingen problemer med. Nu har jeg heller aldrig haft et alkoholproblem, og i mit barndomshjem blev der ikke drukket alkohol til hverdag, og jeg savnede det heller ikke.
    Blot synes jeg ikke det er i orden at sende børneagenter ind under cover for at tjekke om den, der sidder ved kassen og som måske også er et barn, kontrollerer alder. Endnu et punkt hvor vi indfører amerikanske metoder.

Så længe vi har mafia parkerings vagter som kontrollerer om kofangeren holdes præcist indenfor de hvide streger, har jeg ingen problemer med kontrollen på alkohol.

Og sidst nævnte syner jeg er mere relevant. smiley

• #16   17. nov Alis
    Fentanyl udstiller et helt andet problem i vores society, en stof som kan fås lovligt og du har helt ret, in min hukommelse mener jeg at der hvert år dør over 300.000 hvert år in USA.

Men også in Danmark er samme stof tilgængeligt og tager livet på mange unge, og vi hører ofte ikke om hvordan de dør og om hvorfor.

Men i lyset af oplægget er det en helt andet sag.
    Fordi nu kommer politik med i problemet

Fentanyl kommer fra Kina smiley

• #17   17. nov Jojo - Det kommer oplægget ved fordi mennesker, der har oparbejdet en afhængighed, er i fare. En afhængighed af alkohol kan føre videre til andre stoffer, som er nemmere at få fat i. Årsagen er den samme, og det er den, man ikke gør noget ved, Man forsøger at fjerne symptomet og så bilder man sig selv ind, at man har løst problemet.

Fentanyl er et langt større problem end de fleste regnede med. Det har været omtalt en del i pressen idag. En af de ting, der gør det farligt, er at det skjules i andre stoffer, f.eks. receptpligtig medicin, som også kan købes illegalt på Nettet, men så er det ikke fremstillet under fuld kontrol. Folk tager en pille som de tror er uskadelig, og så dør de af den.
    Om det kommer fra Kina er ligegyldigt, det er den måde, det bliver brugt på af pusherne, der gør det farligt, og så afhængige mennesker der æder hvad som helst, hvis de tror de får det lidt bedre af det.
    Alkohol er bare et af problemerne i samme pulje. At man laver nogle aldersgrænser for hvem det må købe er da udmærket, man skal bare ikke bilde sig selv ind, at man har løst noget som helst.

• #18   19. nov Man skal altså også passe på man ikke opfinder problemer
    Selvfølgelig er der unge mennesker i alle samfunds lag som har problemer og brug for hjælp. Men det er nu engang forældrenes ansvar og være der for deres børn og ikke samfundets kun.

Men ingen tvivl de unge med baglandet i orden som hvor forældrene kan guide og støtte dem har det lettere.
    Nogen som har forældre som vejleder dem
    Og holder hånden dem

Tror nok mine forældre har haft nok at se til med mig.
    Men havde de ikke været der. Så ved jeg faktisk ikke hvor jeg havde været i dag smiley
    Men nok ikke i arbejde med eget hus og bil.

• #19   19. nov Det er godt at have stærke forældre, Kitty. Det er bare ikke alle unge, der har det, derfor bør det være standard at en misbrugsbehandler undersøger kendsgerningerne, og gør hvad der er nødvendigt.
    Unge mennesker, der er blevet afhængige af et eller andet, er på et marked, der er mere eller mindre samvittighedsløst, og de bliver lette ofre.

Alle børn og unge har ret til en chance for st bygge et godt liv op.

Kommentér på:
Hva' med en øl ... eller 25

Annonce