Kritisk tænkning! {{forumTopicSubject}}
Da jeg startede på historie-studiet på Københavns Universitet for, hvad der virker som, 40.000 år siden, havde vi allerede på første semester et kursus, der hed historisk metode.
Her lærte vi, hvordan man "stiller spørgsmål" til et historisk levn, som det hedder i fagsproget.
Et eksempel kunne være landmanden, der i forbindelse med pløjning af sin jord, finder sølvmønter og kontakter Nationalmuseet, der så sender arkæologer ud for at vurdere fundene.
I overført betydning spørger man mønterne til fremstilling, materiale og årstal. Når man har dannet sig et overblik over disse forhold, kan man begynde at "spørge" det historiske levn til, hvad det kan fortælle om den tidsperiode, hvor mønterne er fremstillet.
Hvad kan disse, eksempelvis, fortælle os om datidens handelsveje og kultur-møder? Bringer fundene nyt til allerede etablerede sandheder og udfordrer dermed, hvad man troede, man vidste.
På andet semester havde vi et kursus, der hed journalistisk metodik og kommunikation. Her skulle vi lære at forholde os kritisk til, blandt andet, nyhedsartikler. Hvilket medie har trykt artiklen - højre/venstre orienteret, tabloid-pressen - og vigtigst: Hvilke kilder refereres der til i en journalistisk funderet nyhedsartikel.
Kurset mundede ud i en såkaldt skriftlig hjemmeopgave, hvor vi skulle skrive en artikel til et medie efter eget valg.
Jeg skrev om "Vendertogterne" i Danmark i 1100-tallet, og det slap jeg ikke så godt fra.
Når jeg engang hver 3. år læser den eksamensopgave igennem, når jeg kun til 5. sætning. Så græmmes jeg over den del af opgaven, hvor jeg skal redegøre for de overvejelser og valg, jeg traf, i forbindelse med at kommunikere stof, der ligger næsten 1000 år tilbage i tiden. Til et fiktivt publikum i et fiktivt tidsskrift, hvis målgruppe var amatør historikere og arkæologer.
Jeg fik indledt teori-delen med et kækt: "Hvordan formidler man et næsten 1000 år gammelt..." Prikkerne indikerer, at her har jeg slukket for pc'en og sat mig hen i et hjørne og skammet mig.
Til gengæld ved jeg nu, hvordan man tilgår en nyhedsartikel og udsætter den for kildekritik.
En aktuel og relevant nyhedshistorie kunne være en fra det digitale medie Nyheder24 , der beskæftiger sig med sabotagen af Nord strøm 1 og 2, gasforsynings-rørledningen mellem Rusland og Tyskland.
Substansen i nyhedsartiklen er, at Putin skal have henvendt sig direkte til Danmark for at opfordre til russisk deltagelse i forbindelse med undersøgelsesarbejdet om, hvem der egentlig stod bag sabotagen.
Hvor har nyheder24.dk hentet sine informationer?
Vi får svaret allerede i artiklens 5. linje: Det skriver de russiske nyhedsbureauer RIA og Tass ifølge Ritzau.
Det er problematisk, idet de omtalte nyhedsbureauer er underlagt Putins direkte kontrol. Derfor bør man tage disse informationer med et gran salt, idet det journalistiske klima i Putins Rusland er præget af statskontrolleret censur og forfølgelse af journalister, der er i opposition til Putins linje.
Næste spørgsmål til nyhedsartiklen fra nyheder24.dk: Er der noget, der stikker ud i denne artikel i forhold til andre internationale mediers dækning af sabotagen af rørledningerne?
nyheder24.dk refererer til, at "Danmark", af Putin, er blevet opfordret til at Rusland får lov til at deltage i undersøgelsen af sabotagen.
Den påstand kan jeg ikke finde belæg for i andre medier, hvad enten der er tale om amerikanske, tyske eller britiske medier.
Det er påstanden om, at Putin skal have henvendt sig direkte til Danmark, der ikke er belæg for.
Gør nyheder24.dk sig skyldig i lemfældig omgang med kilder? Ikke nødvendigvis, for der henvises i indledningen til de valgte kilder. Men det havde været korrekt at supplere med at informere om, status quo for journalistisk ytringsfrihed i Rusland.
Hvem er nyheder24.dk egentlig?
I følge mediawatch.dk, som intenst følger udviklingen på nyhedsområdet i forhold til, blandt andet, de digitale medier, konkluderer på baggrund af analyser af flere hundreder digitale nyhedsartikler, at nyheder24.dk kan kategoriseres som et såkaldt "Junkmedie", der manipulerer og spreder misinformation.
I dette tilfælde er påstanden om, at informationerne er hentet fra Ritzau.com problematisk, fordi det er en virksomhed, der henvender sig til professionelle mediefolk. Jeg kan ikke få adgang til Ritzaus nyhedsartikler, uden først at være en tur indenom salgsafdelingen.
Bliver Ritzau.com utroværdig på grund af dette? Ikke helt, men det bliver meget svært for mig som borger at tjekke om de kildehenvisninger til både Ritzau og russiske medier, som nyheder24.dk refererer til, er korrekte.
Her burde alarmklokkerne bimle og bamle - også selvom det lyder troværdigt, for det er jo et dansk medie, der er ansvarlig for artiklen.
Men der er intet digitalt link til de kildehenvisninger, der refereres til, hvilket er i strid med presseetiske regler i Danmark.
I tilfældet med artiklen om Putins opfordring til Danmark (Hvem refereres der til her? Er det en opfordring til regeringen eller alle danske statsborgere? PET eller FET - eller noget helt tredje?), så kan man undre sig over, hvem der kunne have interesse i at videreformidle artiklens indhold, eller budskab om man vil.
Et par simple bud kunne være, at den der videreformidler nyheden, tror på artiklens sandhedsværdi, fordi nyheden fremstår som troværdig - eller, at man ønsker at nyheden skal være sand, fordi den passer ind i læserens verdenssyn.
Måske en sammenblanding af begge.
Tilbage står det forhold, at kritisk tænkning burde skemasættes, allerede på folkeskole niveau, så vi lærer at navigere rundt i oceaner af nyhedsstrømme, som vi i bund og grund ikke har nogen anledning til at stole på.
Jeg vedhæfter link til mediawatch' artikel om junkmedier, samt en artikel fra det britiske the guardian. Sidstnævnte har igennem længere tid dækket sabotagen på Nord strøm 1 og 2, uden dog at have fundet frem til en dansk vinkel.
Det er da lidt besynderligt!
https://www.theguardian.com/world/2023/mar/07/officials-believe-pro-ukraine-group-sabotage-nord-stream-pipelines
https://mediawatch.dk/Medienyt/Web/article11330283.ece
feb 2023
Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 300
Det er altså ikke udelukkende Rusland, der står for drift og ejerskab.
https://denstoredanske.lex.dk/Nordstream_1_og_2
nov 2017
Følger: 8 Følgere: 41 Emner: 98 Svar: 1.920
“ Poljanskij erklærer sig i interviewet meget utilfreds med den kommunikation, der har været med blandt andet Danmark.
- Vi bliver ikke involveret i efterforskningen. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi de holder os på afstand.
- De nægter os adgang til information, de nægter os deltagelse, uagtet at vi er en påvirket part, siger Poljanskij.
Han siger videre, at Danmark, Sverige og Tyskland i breve i store træk har bedt Rusland om at passe sig selv.”
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-03-10-rusland-vil-fremlaegge-nord-stream-korrespondance-med-danmark
Sensationsjournalistik er bestemt ikke forbeholdt skumle kældermedier
feb 2023
Der er ikke rigtig noget, der bliver rigtigere af, at TV2 citerer fra en - måske- russisk embedsmand, der hævder, at der, i denne forbindelse, har været dialog mellem Danmark og Rusland.
Det er stadig det, man på engelsk ville kalde for "hearsay".
Indtil beviser for korrespondancen er offentliggjort.
nov 2017
Fremgangsmåden er ofte kontrollerede læk til pressen der så selv bygger videre på historien, men så vidt jeg kunne se stammede artiklen fra Reuters som jo nok er det tætteste almindelige mennesker kommer på sandheden
feb 2023
Det lykkedes mig, med møje besvær, at finde en artikel fra Reuters.com - som er den del af Ritzau.com familien, vi ikke-journalister kan få adgang til.
Artiklen er fra d.9.2 i år - og der er ingen kildehenvisning. Hvis jeg havde pressekort, ville jeg kunne få adgang til kilderne bag - det har jeg ikke. Det er der mange af os, der ikke har.
Indtil andet er dokumenteret, er det blot Rusland, der truer med at offentliggøre korrespondance mellem Sverige, Danmark og Rusland. Angiveligt.
https://www.reuters.com/world/europe/russia-accuses-nord-stream-blast-investigators-cover-up-2023-02-09/
nov 2017
Putin er givetvis fløjtende ligeglad med lækagen og ønsker kun adgang til området af strategiske årsager 🤔
feb 2023
Der foreligger, endnu, ingen dokumentation for at disse 'samtaler' har fundet sted.
nov 2017
feb 2023
Tilbage står et hastigt dækket bord med hullet voksdug, hvorpå der serveres luft-frikadeller og skysovs til de ikke-eksisterende gæster.
Jeg tror, betegnelsen for den form for nyheder, som nyheder24.dk hostede op med, er en ikke nyhed med et let propagandistisk islæt.
Som Shakespeare ville have benævnt det: Stor ståhej om ingenting
nov 2017
dec 2021
Følger: 7 Følgere: 22 Emner: 232 Svar: 2.136
Tak for et rigtigt fint artikel og den forståelige beskrivelse for en som mig.
Jeg har stik modsat dig ikke haft nogen uddannelse, og suger alt som præsenteres som du gør, til mig, og betragter dit indspark som lærerigt.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, eller om jeg husker rigtigt, men det vil ikke komme bag på mig at nyhederne 24 får tilført nogen rubler via et skuffe selskab.
Baggrund at jeg nævner det er et artikel om hvordan Russiske penge findes ind i EU, hvor især Tyskland får en del penge tilført fra rubler kilder .
Grundet min dårlige hukommelse kan jeg ikke huske artiklen
Kritisk tænkning!