{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
322 visninger | Oprettet:

Én mand sidder med stor magt – partier presser på for at tage den fra ham hurtigt {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/premium/indblik/Indland/ECE12189631/en-mand-sidder-med-stor-magt-partier-presser-paa-for-at-tage-den-fra-ham-hurtigt/

Et enigt Folketing gav sundhedsministeren udstrakt magt til at iværksætte vidtgående tiltag. Forsamlingsforbud. Butikslukninger. Tvangsbehandlinger. Nu mener et politisk flertal, at den skal tages fra ham igen, og det skal ske hurtigere end planlagt, lyder opråbet grundlovsdag, der afholdes i skyggen af coronakrisen, som har medført de største indgreb i danskernes frihed i nyere tid.

Folketingsmedlem Per Larsen (K) sad den anden aften og skrev på sin grundlovstale, da han kom i tanke om al den magt, der i øjeblikket er deponeret hos regeringen.

»Det løb mig nærmest koldt ned ad ryggen, da jeg tænkte på det,« fortæller sundhedsordføreren for De Konservative.

Egentlig har hans parti selv været med til at udstyre sundhedsminister Magnus Heunicke med så vidtstrakte beføjelser, at han har fået øgenavnet »coronakongen« og titlen som »den mest magtfulde sundhedsminister nogensinde«. F.eks. kan ministeren nu egenhændigt beslutte at lukke ned for butikker, skoler, dagtilbud og uddannelser, ligesom han kan tvangsbehandle coronasmittede eller forbyde store forsamlinger, hvis det vurderes, at indgrebene kan være med til at begrænse spredningen af coronavirus. Det er de mest indgribende foranstaltninger siden Besættelsen.

Men Per Larsen mener, at tiden snart er kommet til at strippe Magnus Heunicke for al den magt. Som han siger:

»Det er voldsomt drastiske beslutninger, der blev truffet, og det skete nærmest i panikangst. Jeg synes, at det hele skal rulles tilbage. Det er mit udgangspunkt.«

Hvad mener du skal magten tages fra sunhedsministeren?

Jeg mener et STORT NEJ, det ser jeg ikke en eneste grund til, jeg ved heller ikke, hvordan han skulle have handlet anderledes for at inddæmme Corona smitten.

Kommentarer på:  Én mand sidder med stor magt – partier presser på for at tage den fra ham hurtigt
  • #1   5. jun 2020 Når man ser, hvor mange medborgere svenskerne har mistet under Coronakrisen, hvor Tegnell har været generalen, kan jeg ikke se, at vores sundhedsminister kunne ha' handlet meget anderledes, uden store tab til følge.

Man kan ikke være forsigtig nok, når man står overfor noget helt ukendt.

• #2   5. jun 2020 Nu sidder han vel ikke og handler hen over hovedet på sit ministerium og embedsmænd?

Men så sidder der en, der føler en forfærdelig misundelse.

Den situation landet befinder sig i, kræver hurtig handling. Derfor giver det ingen mening, at samtlige partier skal sidde med rundbordssamtale, hver gang, der skal træffes hurtige beslutninger.

• #3   5. jun 2020 Jeg er også helt enig for hvad var der sket hvis ikke Danmark var blevet lukket ned og det er jo nemt at være bagklog og bare ikke den magt misbruges.

• #4   5. jun 2020 Det er jo Ræven og Rønnebærrene om igen.

Mon ikke C skeler til meningsmålingerne, selvom der er længe til næste valg.

Kommentér på:
Én mand sidder med stor magt – partier presser på for at tage den fra ham hurtigt

x