{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
309 visninger | Oprettet:

Alis C
Alis C
Online Tilmeldt:
22. jun 2014
Følger: 10 Følgere: 21 Emner: 55 Svar: 2.484

Politik, valg og klima {{forumTopicSubject}}

Et af de meget vigtige emner i det kommende valg, er en klimadebat. Klima generelt, d.v.s. forurening af både jorden og luften.

Det er ikke godt nok bare at bemærke at kloden er i vanskeligheder, det har man gjort de sidste 40 år, og alligevel nærmer vi os katastrofen. Jeg husker Greenpeace aktioner helt tilbage i 70erne, hvor de sagde det samme, som man siger i dag, og lige lidt har det hjulpet. Det er heller ikke så mange år siden at Lars Løkke var vært ved en international klimakonference, og det blev han ikke klogere af.

Hvorfor forurener vi, når vi nu i mindst 40 år er blevet gjort opmærksomme på konsekvenserne? Mit svar er: Fordi vores samfund er styret af penge, og ikke af ansvarsfølelse. Generelt! Derfor er emnet hvilke overordnede politiske tiltag der ville hjælpe til bedre miljø?

Vi skal lede efter nogle politiske partier, der taler mere om ansvar end om penge, og som samtidig har klimaet meget højt på dagsordenen.
Politiske partier, hvis politik er baseret på penge og konkurrence, vil forurene hurtigere end de ansvarsbevidste kan nå at rydde op. Der er brug for nytænkning før også vores bevidsthed er så forurenet, at vi langsomt men sikkert går undergangen i møde. At genoprette naturen ville være en meningsfuld opgave, og meningsfulde opgaver bliver man i godt humør af.

Kommentarer på:  Politik, valg og klima
  • Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#1   9. maj Faktuel viden

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/klimaguide-i-10-trin-katastrofen-kom-kun-taettere-paa-i-2018?fbclid=IwAR0GMOkLKLoaFBp4rn6DYclTB_t2_86L8I207uRPx9mcpR_J__aDYD3wjd0

Hvis man forstår alvoren, så opprioriterer man ikke store, dyre biler i stedet for kollektiv trafik.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 8 Svar: 727
    #2   9. maj Alis, klimadebatten har kørt uendeligt. Det er ikke den der er det springende punkt længere. Det er nærmere udlændinge og social debatten.

• #3   9. maj Jeg må sige at begge debatterne klima og udlændinge har kørt længe alllllt for længe smiley

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#4   9. maj Claus #2

Hvis klimadebatten har kørt længe, hvad er så resultaterne blevet?

Der er ikke meget resultat - og det afføder spørgsmålet hvordan man fører debat. Eller er der en korridordebat vi ikke bliver involveret i?

Man er ikke kommet ind til sagens kerne - hvorfor forurener vi, når vi nu godt ved hvad konsekvenserne er?
    Det, jeg kan se, er at virksomhederne forurener fordi de skal fremstille varer så billigt som muligt, og pakke dem så de ser så indbydende ud som muligt. De konkurrerer jo med andre virksomheder ikke kun i Danmark men i hele verden.

I stedet er man igen igang med noget lappeskrædderi, som slet ikke hjælper nok fordi forureningen går stærkere.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#5   9. maj Leon #3

Debatten om udlændinge er heller slet ikke færdig. Christiansborg er netop blevet belemret med en superrascist, som lynhurtigt samlede 20000 underskrifter, og hvorfor tror de? Fordi danskerne i årevis er blevet hjernevasket til at opfatte udlændinge som problematiske. Det benyttede han sig af, samt det faktum og nogle immigranter og flygtninge forlængst har fået overskredet deres grænse for, hvad de kan bære, så de gik til modangreb.

Men den debat hører hjemme i en anden tråd. Denne drejer sig om klima og forurening, og hvad der overordnet kan gøres fra politisk hold.

• #6   9. maj Når man bliver bombarderet med tvivlsomme oplysninger som kommer fra indædte klima tosser som bruger jammerlige oplysninger til at fremme deres sag så gider man ikke høre på dem.

En morsom kommentar fra Trump om vejret - hvis det er global opvarmning så skal vi have mere af det.

Overraskende: isen smelter - tjo det har den gjort i år tusinder
    Mere co2 i luften - tjo isboringer viser der var meget co2 i luften før industrialiseringen.

Fugle uddør, insekter uddør...osv.. tjo det er også sket for millioner år siden før industrialisering.

Jorden regulerer sig selv som i Afrika hvor der pt. er et ebola udbrud - bland jer udenom - det er jorden måde at regulerer på. Bliver der for mange skadedyr så regulere naturen sig selv.

• #7   9. maj ja , som i ved er det vigtigt at vi kan bevarer vores natur , da der er så mange dyr og planter og der er ved at ud dø nu , på vores jord ,og mange der prøver at bekæmpe at dette sker , men mon det lykkedes så , hvem ved ,må ku ha lov at håbe nu

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#8   10. maj Alis, der er lavet både en 2030 og en 2050 plan. Ud over det er vi som et af de få lande, faktisk nede på at forurene med under 0,1 procent af verdens samlede forurening. Synes, du ikke det er forgangsbillede nok?

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 16 Følgere: 33 Emner: 62 Svar: 1.232
    #9   10. maj Jeg er faktisk enig i dit oplæg Alis.

Men vi kan forsøge at gøre nok så meget uden at det hjælper, for de største syndere til at forurene er Asien og Afrika.

Vores samfund er blevet et køb og smid væk samfund. Så det er godt at der er begyndt igen, at dukke butikker op der kan reparere tingene, hvis det er muligt.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#10   10. maj Rosegirl #7

Ja, debatten om vores natur er meget vigtig. Vores planter skal trives, for de prodicerer ilt og renser den luft, vi indånder, og det er kun den ene af de ting, der er vigtige. Der er mange flere.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#11   10. maj Claus #8

Nej, det er slet ikke godt nok endnu. Når man kan lave sådan noget som at lempe afgiften på store, dyre biler, i stedet for at bruge pengene på at udbygge vores kollektive trafik, så har regeringen ikke forstået alvoren.

Vores nuværende regering sætter privatisering så højt, at store dele af vores kollektive trafik er på private hænder nu. Dermed sætter man fællesskabet indflydelse ud af kraft, og alt bliver styret af virksomhedernes indtjening.
    Billige billetter til tog og dyre flybilletter ville gøre en forskel.

I øjeblikket ser regeringsmagten heldigvis ud til at skifte, men det nuværende S er også liberalt, og Mette Frederiksen er levebrødtpolitiker og ikke en idealist. Det er til gengæld en del af de socialdemokratiske borgmestre. Men det skal mere magt til partierne til venstre for S før det gavner.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#12   10. maj Cris7 #9
    "Men vi kan forsøge at gøre nok så meget uden at det hjælper, for de største syndere til at forurene er Asien og Afrika. "

Grunden til at den tredie verden forurener så meget er, at de gerne vil være lige så rige som vi er her i vesten. For at blive det skal de klare sig i konkurrencen med os.
    Fremstille billige varer, der kan sælges dyrt.

"Debatten" igår handlede også om klima, men det kommer først for alvor efter midten af udsendelsen. Den kan anbefales, og den ligger på DRs hjemmeside.
    Det er ikke spor nemt at afgøre hvilket pardi, der er mest klimavenligt, men det er nødvendigt at tage stilling til det, for hvis problemerne løber løbsk, så kan resten være lige meget.

• #13   10. maj Jeg har en løsning til 0 udledning - man afskaffer al virksomhed, alle biler, alle transportmidler som bruger fossile brændstof. Dog kan man ikke banke en korkprop i alle dyr, vilde som tamme da de sikkert vil føle sig krænket.

tilbage til hestevogn og hjul og kærre - Internettet er en stentavle hvor en borger banker med mejsel sit budskab og så kan alle som har betalt for adgang til stentavlen få udleveret en mejsel og hammer. Brevduer er på fremskridt, postdanmark er fremme i skoene for nu kan de følge med tiden. Bestiller man et par sko på stentavlen går der ca. 50 år før de når til Danmark - men hva fanden den er økobevist og renlig - dog skal man lige få løst den co2 udledning fra kamelerne som i stor stil prutter løs som trompeter samt andre dyr i naturen. Isen breder sig da den har kronede dage og er ved at nå Danmark - Vi bytter fortegn med Grønland som den engang var "den grønne ø" Danmark er bare en gang frossen isterning, affolket og er flygtet til Kamel landet hvor sandet flyder i stride strømme.

• #14   10. maj Cris7 jeg en masse genbrug du kan købe så sparre vi på naturen smiley

• #15   10. maj Alis C hvis den kollektive trafik skal overleve må det være tog og bus til tiden + efter afgange smiley

• #16   10. maj Alis C hvis Asien og Indien skal have de samme ting som vesten må de gerne forurene - kan jeg forstå - nu kan jeg jo godt forstå hvis de ønsker det samme som os - men de lande mærker jo også klimaforandringerne og det mere end vi gør så de kunne jo lære af vores erfaringer inden for klimaforureningerne - de svømmer dog i plastik smiley

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#17   10. maj Polysl #13

Siger du dermed at man ikke kan drive et moderne industrisamfund uden at forurene hele kloden, temperaturstigning og naturkatastrofer som tørke nogle steder og tsunamier andre steder. Foruden stress og nedslidning.
    Det var dog et forfærdeligt sortsyn.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#18   10. maj Leon #16
    "Alis C hvis Asien og Indien skal have de samme ting som vesten må de gerne forurene - kan jeg forstå "

Det er en forkert konklusion. De har ikke noget valg! Vi har eksporteret vores syge neoliberale politik til resten af verden, og vi har ikke spurgt, om de ønsker den. Hvis ikke de følger trop, så bliver de kørt økonomisk i sænk.
    Kina har afskaffet en stor del af deres fattigdom, men til gengæld er luften så forurenet, at de må have masker på, når det er værst.

Jeg tror at mange mennesker over hele verden gerne ville leve med nogle andre værdier end det forbrugerræs. Hvis de selv kunne vælge.

• #19   10. maj Alis C ja du høre også om dage hvor folk i nogle kinesiske byer ikke må gå ud grundet smog - men at vi i vesten gerne vil nyde den frie friske luft på landet er jo ikke noget nyt og vi ser jo en del af Danmarks befolkning søg ud hvor der er fred og ro - men det kommer til at tage tid hvis klimaforandringerne skal vendes til det gode - det er jo ligesom et tog det tager tid at stoppe smiley

• #20   11. maj Alis

Hvad jeg mener er at man ikke kan opnå det du gerne så med 0 udledning. Som Claus skriver. om 0.1 udledning er da god begyndelse set i lyset af andres udledning.

At man helt har 0 udledning er en mulighed i Fantasi land - med tiden ja men her og nu nej - det ville være en meget drastisk skridt som at lave lov om at kun elektriske biler må køre i byen, at alle biler som importeres skal være elektrisk, alle virksomheder skal have 0 udledning - igen noget fantasi fra en klode langt væk fra Jorden.

Man skal se på konsekvenser af love - du ville sikkert være glad med at erklære Danmark helt fri for fossile brændsel - men realiteten er at at det koster arbejdspladser i hele verden hvis man ikke laver en langsom overgangsordning så alle kan være med til at tilpasse hele verden til din erotisk drøm. Rent politisk er der ikke stemning for at Danmark forbyder al udledning - for man kan ikke lovgive imod en produktion af køer, grise, kyllinger osv...da de jo prutter på livet løs. Nogle klaphatte prøvede engang at lave co2 afgifter på køer - den hjernedøde ide gled stille ud som total væk fra vinduet.

Så nej jeg er ikke sortsynet på nogen måde men realist som ser på flere vinkler end lige den guldbelagte sti i eventyrland.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#21   11. maj Polysl #20

Nå, vil jeg nu have nul udledning?

Det er meget begrænset hvad jeg vil bruge af tid på at kommentere på andres påstande om hvad jeg vil. I stedet vil jeg opfordre til at man læser hvad jeg selv har skrevet.

• #22   11. maj Alis

Og jeg reflekterer også på det at udledning skal ske i små doser for at verden kan omstille sig, at tror andet er total idioti.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#23   11. maj Polysl

Det går ikke stærkt nok!!
    At stemme på et parti, der sætter penge og erhverslivets indtjening over vores klima vil være at fortsætte i slowmotion.

• #24   11. maj æh??? Paludan har ikke noget at sige omkring klima...

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#25   11. maj Polysl

Hvorfor blander du nu Paludan ind i det? Dette er en tråd om hvordan vi redder planeten, og om hvad der skal til for at vende udviklingen, så naturen genvinder sin sundhed.
    Der er en anden tråd hvor man diskuterer Paludan, og der er jeg også. Han har ikke noget at gøre her.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#26   11. maj https://jyllands-posten.dk/politik/ECE11371208/forskere-har-regnet-paa-klimaeffekterne-af-partiernes-politik-to-partier-skiller-sig-ud/

Lidt om hvad forskerne mener.

Citat: "»Det handler ikke om at gøre noget, det handler om at gøre nok,« siger klimaordfører Rasmus Nordqvist (AL)."

• #27   11. maj siger ph.d.-stipendiat på DTU Mikkel Bosack Simonsen,

ja så er man også købt og betalt.

• #28   11. maj ja ,men er klimaet ikke vores allesammens stød pude ,hvis der ikke handles idet små ,nogle går da i gang med samle plastik ,har jeg set flere steder henne ,n u er en lille ting ,men nogle firmaer om danne til til så det bliver miljøvenligt ,dette er værd at tænke på da

• #29   11. maj Rosengirl

Ja i det små - er en begyndelse som at flere supermarkeder ikke sælger plastik bestik mere, finder på nye indpakninger som er mere miljøvenlige - så stille og rolig sker der noget.

Danmark er en af få lande hvor man kan drikke af hanen - det skal naturligvis bevares så folk ikke skal rende rundt med dunke når de bliver tørstige. smiley men nu er der jo ikke langt til en god øko øl i Danmark.

Det her valg med miljø fra partier er fis i en hornlygte for der er alt for meget lobbyisme - næ det er den lille iværksætter som får en god ide som man skal satse på - for nyligt kunne man læse at man har fundet ud af at genbruge visse plast produkter som man tidligere brændte, den slags har jeg mere fokus på end den lille fede fadbamse fra (V) som nok bliver gadefejer i Græsted når valget er ovre.

• #30   11. maj ja polys , må da håbe at alle støttede p å om de små ting nu, og vi kan godt bare starte idet så , små ,ville selvønske jeg ku ta del i mere nu ,end jeg kan desværre og skal ikke være politik , men lad os nu snart slippe af med ham fra Græsted nu

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#33   17. maj Du har flere gange lavet indlæg, som du har slettet igen, Polysl?

Nå, men jeg har mere at sige her. Det er fint nok at der bliver samlet plastikposer, og at man laver omstilling i et tempo, så man har overblik over om det virker efter hensigten, men det er ikke nok.
    Hidtil har man lavet planer som åbenbart ikke har haft meget andet formål end at berolige befolkningen, og målingerne viser stadig at temperaturen stiger for hurtigt. Når det drejer sig om klima og forurening, så er der ikke en plan B. Der skal ske noget nu, der virker! Derfor er det vigtigt at vurdere hvilke partier, der har en plan klar, som kan redde vores klode.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#34   17. maj #33

Alis, han har såmend blot skrevet at jeg var en idiot i rigtig mange tråde, og så "slettet" kommentaren igen. Tror han da i hvert fald at han har.

• #35   i går kl. 13:25 Alis

Tror at mange er tilfredse med mindre sne i Danmark, og alle de klima fjolser kan stikke deres statistikker op hvor det er mørkest. De er kun interesseret i funding så de gratis kan bruge tiden på at være sortseer. Der er ligeså meget for som imod med beviser.

Med hensyn til slettede kommentar så er det ikke indlæg - indlæg er når du laver et indlæg og ikke en kommentar. - hvorfor er det så svært for folk at fatte? Nå men nogle kolbøtter har spammet nye indlæg med oldgamle skrammel, hvor jeg så har kørt listen af nyere indlæg op.

Kommentér på:
Politik, valg og klima