{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
213 visninger | Oprettet:

Historisk sparerunde: Borgere skal overtage kommunale opgaver {{forumTopicSubject}}

https://www.avisen.dk/historisk-sparerunde-kommune-vil-stoppe-med-at-slaa_524008.aspx

Vildtvoksende græs, affald i vejkanten og nedslidte borde-bænkesæt kan blive et helt normalt syn i Norddjurs Kommune.

Kommunen er i gang med en historisk stor besparelse og vil derfor spare 4,5 millioner kroner næste år på vedligeholdelse af grønne områder.

Den er åben overfor, at borgerne i visse tilfælde selv kan stå for opgaverne, hvis de er utilfredse.

Kommunen vil også spare på gadelyset, som skal tændes en time senere om morgenen og om aftenen fra næste år.

Norddjurs Kommune er i dyb krise. Der skal findes 115 millioner kroner for 2019, for at kommunen ikke kommer under administration.

Hvad mener du om denne sparerunde?

Det er da et udmærket spareforslag, kommunen kunne jo begynde med at sætte arbejdsløse indvandrere til at løse opgaverne, der bliver jo talt så meget om, at indvandrere ikke bare skal tildeles en ydelse uden at yde til samfundet, derudover skal de være aktive 37 timer om ugen, så det er bare med at komme igang.

Kommentarer på:  Historisk sparerunde: Borgere skal overtage kommunale opgaver
  • #1   7. nov Tjah Anella, håbet er lysegrønt, men jeg gætter på at fagforeningerne vil modsætte sig at kommunen lader arb.løse udføre de opgaver som de fyrede komm.ansatte skulle have udført.
    I Danmark hersker der en venstreorienteret opfattelse af hvad der er værdigt arbejde og det ødelægger mulighederne for at aktivere de arb.løse.
    Denne forkvaklede indstilling til værdigt arbejde er en direkte modsætning til holdningen i de fleste andre lande hvor alt arbejde betyder værdighed

• #2   7. nov Nu kan fagforeninger ikke blande sig i hvilket arbejde en kommune sætter en ledig til, og hvis de er unge er jeg ret sikke på de ikke er medlem af en fagforening.

Men arbejde er arbejde i min verden, men det kan så også være svært at være jobsøgende hvis de har en arbejdsuge. Som Mette Frederiksen sagde engang at man er ledig 24 timer i døgnet - sikke noget forkvaklet sludder, for ens hverdag består ikke bare at tage i aktivering, men mange andre gøremål og man skal også have sin søvn.

Det har vist sig at mange indvandre slet ikke møder op til aktivering, eller kun arbejder i få timer - for så at sige de skal hjem og lave mad, eller andet. Kommuner laver ingen sanktion selvom de har en liste med 80 muligheder. De siger selv at de har svært ved at gennemskue sanktions mulighederne - så skal man da godt nok være dum som pap.

• #3   7. nov Der tager du fejl Polysl.
    kommuner må ikke lade arb.løse udføre arb.opgaver der kan modsvarer ordinære jobs.
    Det vil være konkurrenceforvridende og ulovligt iflg. overenskomstreglerne

• #4   7. nov Cody

Nu kalder man det virksomheds praktik, jobtræning, osv.

• #5   7. nov Jeg tvivler på at navneforandringen gør det mere lovligt

• #6   7. nov Fra 3F

I regeringens udspil til en enklere beskæftigelsesindsats hedder det, at en praktik så vidt muligt skal indeholde konkrete arbejdsopgaver, og at sigtet er ordinære løntimer.

Konkrete arbejdsopgaver er da ordinær arbejde.

Kommuner har også sendt folk ud i praktik i samme fag som de havde før.

eks. også fra 3F

en fuldbefaren tjener med 40 års erfaring, som – da han blev ledig - blev sendt i virksomhedspraktik af kommunen: Som tjener.

• #7   8. nov Cody N jeg må sige at polysl har ret kommunerne sender folk ud i arbejde og hvor de så får kontanthjælpen og ja det er lønnedtrykkende og gratis for dem der har brug for den gratis arbejdskraft og fagforeningerne vil jeg mener ikke er hvad de var en gang + skulle fagforeningerne vise muskler kommer regeringen med et eller andet indgreb

• #8   8. nov Ja så må jeg jo strække våben og medgive at du har ret Polysl.
    Det må jo så betyde at kommuner fremover kan fyre de fastansatte og besætte deres stillinger med arb.ledige

• #9   8. nov Cody

Der er en grænse for praktik som siger at ledig ikke kan være i praktik samme sted af flere omgange.

Så kommunen kan ikke bare fyre og fylde op med ledige, men de kan ansætte med løntilskud i kommunen. Problemet er så bare at ledig ikke opspare timer men stadig er inde i det kommunale system.

kommuner ser helst at man kan fastholde den ledige indenfor systemet, som en eksempel:

flere murere medte sig ledig, men gad ikke vente på jobcenter og fandt selv jobs på fuldtid, sagsbehandler ringede til arbejdsgiver og tilbød dem løntilskud, men arbejdsgiver sagde nej tak til tilbuddet.

• #10   8. nov Annella

Nu ved jeg ikke hvordan de vil få borgere til at renholde områder, for er de for beskidte så kommer de bare ikke der mere. Folk er ligeglade - som vi ser hvert år til 1 maj i parker hvor folk tager det mest slidte bord og stole og grill med og lader det stå.

Jeg kan godt se ideen med at borger selv skal gøre rent, men det er dybt uretfærdig at det skal være folk som ikke har haft noget med det svineri at gøre, men bare ikke kan accepterer svineriet.

Masser af ledige bliver brugt hvert år til at renholde strande, grønne områder, buske for affald fordi kommuner skal spare på mandskabet. Det er noget forbandet svineri at spare og fyre for så at ansætte folk som arbejder for kontanthjælpen.

Selv inde i byerne bliver der sparet på gadebelysningen, som jeg fik at føle da jeg kørte ned i et dybt hul og slog mig på albuer og knæ og min cykel var lige til skrot fordi stellet blev bøjet foran.

Nu er folk så nød til at købe dyre løsninger til deres valg af lys som med de nye halogen som lyser mere end 1000 lumen. som svare til en 100 lux og spreder 10 kvm,

• #11   8. nov Ja det er den rene rædsel at tænke i

Kommentér på:
Historisk sparerunde: Borgere skal overtage kommunale opgaver