Storkonlikt? Demokrati eller hvad? {{forumTopicSubject}}
Den storkonflikt, der truer forude, afslører uhyggeligt meget om hvordan det danske samfund efterhånden fungerer.
Den danske model var at man forhandlede sig frem til løsninger og samarbejde. Når man nu truer med lockout og storkonflikt, så er det lige så lidt demokrati som når neoliberalisterne bruger det demokratiske system til at indføre diktatur. Når de offentligt ansatte strejker koster det dem penge, når staten laver lockout tjener staten penge på sparede lønudgifter. Det er da ellers et billede på hvem der egentlig sidder med magten.
Oven i det så fortsætter medlemmerne af de gule fagforeninger med at arbejde. Den neoliberale regering regnede ud, hvordan den kunne bryde fagforeningernes magt og prisgive lønmodtagerne til arbejdsgivernes forgodtbefindende.
De offentligt ansatte vil strejke for bedre arbejdsbetingelser. Jeg er en af dem, der engang nød godt af de offentligt ansattes arbejde, idet jeg som førtidspensionist holdt til i et fritidscenter, hvor jeg ikke alene havde mange venner, men også den nødvendige støtte og opbakning til at mit private liv kunne fungere så godt som muligt.
Det væltede fordi neoliberalisterne fandt ud af, at samfundet ikke skulle bruge penge på mennesker, der alligevel aldrig kunne komme ud på arbejdsmarkedet igen, men i stedet bruge pengene på dem, der måske kunne. Det var i takt med at man oprettede jobtræningscentre, hvor man kunne herse med de arbejdsløse, at man skar ned på de ansatte i fritidscentret og slog mange menneskers liv i stykker. Ikke alene vi førtidspensionister, der holdt til der, men også vores pårørende.
Mennesker på overførselsindkomst er en stor gruppe, der er afhængig af de offentligt ansattes indsats, men vi kan ikke selv strejke for bedre livsbetingelser.
Det er mit håb, at der kommer så meget opbakning til FOA-medlemmernes krav at det bliver dem, der vinder denne gang. At den regering, der laver al denne uro, de kan begynde at frygte for deres taburetter. Sammenhængskraften i et samfund er uløseligt forbundet med at alle borgere har et liv, der kan fungere, og har frihed til at leve det.
dec 2014
Følger: 16 Følgere: 75 Emner: 274 Svar: 2.950
Finanskrisen tragte lange spor efter sig, og alle var enige og forstående overfor at der var krise som tog tid at genoprette på.
Lars Løkke har lige stolt fortalt hvor godt det går i Danmark. Derfor er det nødvendigt og tiden til at give bedre vilkår for de lavest lønnede i staten. Ikke mindst at sørge for at lærene få bedre arbejdsforhold.
Det skorter jo ikke på bonusser som bliver givet, vel at bemærke de skjulte bonusser som man drypvis hører om.
Fx. har Københavns kommune de sidste 3 år, givet gennemsnitligt godt 15 millioner i bonusser, og det er ikke medtaget bonusser til chefer og ledere.
Jeg tror det vil være et sundhedstegn, hvis der kommer en storkonflikt.
jun 2014
Følger: 10 Følgere: 58 Emner: 126 Svar: 5.551
Der er stor opbakning til de offentligt ansatte.
https://www.magisterbladet.dk/news/2018/marts/maalingdanskernebakkermassivtopomoffentligtansatte
Jeg håber de står fast indtil de har fået deres krav igennem. Mange er parat til at acceptere nogle ubehageligheder i en tid for at den offentlige sektor kan komme til at fungere bedre. Hvis de ansatte får det bedre bliver det til gavn for mange andre også.
dec 2014
Følger: 16 Følgere: 75 Emner: 274 Svar: 2.950
Jeg køber heller ikke den med at hvis de lavest ansatte skal have mere i løn, så er kommuner nødt til at fyre flere, for ellers kan økonomien ikke hænge sammen.
Der bruges penge på de mest sære projekter som ingen, og som burde bruges bedre.
jun 2014
Følger: 10 Følgere: 58 Emner: 126 Svar: 5.551
Mon ikke Ziegler skulle se at få sovet ud. Når han skriver at de offentligt ansatte mangler ansvarsfølelse over for samfundet, så kunne jeg godt lide at vide hvem han opfatte som samfundet?
De offentligt ansatte arbejder på hospitaler og passer de syge, de passer de ældre, de underviser børn så de kan få godt forudsætninger for at blive gode samfundsborgere. Det er opgaver, der er betydningsfulde for samfundet, og de fortjener både at blive påskønnet for det og at få nogle arbejdsbetingelser, der kan lade sig gøre.
De offentligt ansatte er indbegrebet af velfærd! Det er dem, der ER velfærd!
I stedet for at forstå det, så gør han det hele op i penge. (Hvis penge?) Han roder rundt i begreberne.
Storkonlikt? Demokrati eller hvad?