{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
184 visninger | Oprettet:

Har Alkohol sunde egenskaber? {{forumTopicSubject}}

Har Alkohol sunde egenskaber?

Kan man roligt nyde en god øl til aftensmaden hver dag uden at have dårlig samvittighed?

Eller er det bedre med et glas vin til aftensmaden?

Eller mener du, at det er sundere bare at drikke vand i stedet for spiritus?

Din mening?

Kommentarer på:  Har Alkohol sunde egenskaber?
  • #1   1. feb Godt indspark Polle

Jeg er en som er meget sundt fordi jeg drikker en hel del.
    Bedste mener jeg at man hygger sig en del, og det er sammen med venner hvor der grines en del.

Og især sidste er vigtigt.

Om livet bliver kortere, eller længere kan jeg ikke vide noget om, I min tilfælde kommer jeg nok til at dø lidt hurtigere, men mange afholds personer omkring mig er allerede død.

Min mor som er nu 98 lever stadigvæk, men jeg ønsker ikke den slags af livet.
    Om det er sundt, må man selv afgøre smiley

• #2   1. feb Drikker aldrig alkohold til maden. Kun sodavand eller vand.

Drikker kun alkohol når jeg skal være fuld smiley

• #3   1. feb Det er et godt bedøvelsesmiddel hvis man er udsat for en spidsbelastning.
    Det er også hyggeligt med lidt spiritus.

Ud over det så kan jeg ikke lide at blive fuld. Jeg synes det er ubehageligt.

• #4   1. feb Spiritus drikker jeg sjældent, men kan godt lide en god cognac til kaffen når vi er flere.
    Rødvin til maden, når vi er ude, eller har gæster.
    En øl (over hækken som man siger) sammen med naboer gør jeg af og til, og kan godt finde på at tage mig en øl, som jeg nyder lige før sengetid.
    Om jeg lever længere eller kortere betyder ikke alverden - min største frygt er, at ende på et plejehjem.

• #5   2. feb 1 til 4

Videnskaben siger:

Øl gør dig fed og usund.

Sådan lyder mange menneskers fordom om den gyldne humledrik. Men meget tyder på, at den ikke holder i retten.

Øl har tværtimod masser af sundhedsmæssige fordele, som gør det mindst lige så sundt som vin, når man indtager det i moderate mængder. Et moderat indtag kan være helt op til tre glas øl om dagen i forbindelse med en sund kost.

Øl kan nemlig, blandt meget andet, medvirke til at forebygge hjertekarsygdomme, diabetes og forhøjet blodtryk.

Her er 10 gode grunde til at drikke mindst en øl til aftensmaden hver dag - altså 7 øl om ugen!

"1. Øl giver stærke tænder
    Danske Ølentusiaster oplyser, at en ph.d.-studerende på Tandlægehøjskolen har fundet en sammenhæng mellem hvor godt dine tænder hænger fast, og hvor meget alkohol, og altså også øl, du drikker.

2. Øl er godt for dine knogler
    Et glas øl om dagen er godt for dine knogler - ja, faktisk er det bedre for dine knogler end et glas mælk, slår et amerikansk studie fast. Det er humlen i øllet, der styrker dine knogler, såvel som indholdet af stoffet silicium. Ren alkohol svækker dine knogler og har altså den stik modsatte effekt.

3. Øl forebygger diabetes
    Øl forbedrer insulinfølsomheden og kan dermed være med til at forebygge diabetes.

4. Øl er en lavalkoholisk drik
    Øl indeholder mindre alkohol end vin og spiritus, og du kan derfor sagtens nyde et enkelt glas øl uden af blive påvirket.

5. Øl virker beroligende
    Det er indholdet af humlen i øl, der virker beroligende. Humle er i familie med hamp, og deraf får du den beroligende virkning. Tag en godnatøl før sengetid og mærk, hvordan din krop slapper af. Slagsmål og ballade i bylivet opstår desuden sjældent blandt folk, der kun drikker øl - ifølge Ole Madsen fra Danske Ølentusiaster er det næsten altid den rene alkohol, der fører til den aggressive adfærd.

6. Øl er rig på vitaminer og mineraler Øl indeholder flere næringsstoffer end f.eks. vin - især B-vitaminer, magnesium og silicium.

7. Øl er godt for hjertet
    Et hav af veldokumenterede undersøgelser har slået fast, at en moderat indtagelse af alkohol, og altså også øl, reducerer risikoen for hjerterelaterede sygdomme markant. Øllet kan sænke dit blodtryk og forhindre dannelsen af blodpropper. Desuden øger øl dit HDL-kolesterol. HDL er den gode kolesterol.

8. Øl indeholder få kalorier
    Stik i mod hvad mange tror indeholder øl færre kalorier pr. 100 ml. end vin, spiritus og appelsinjuice. Det betyder også, at du ikke kan skyde skylden på øllet, hvis din mave buler ud

9. Øl forbedrer mænds intelligens
    Et stort amerikansk studie slog sidste år fast, at mænd, der havde indtaget øl, var både hurtigere og bedre til at løse en række opgaver, end mænd der var pinligt ædru. Men husk nu igen - alt med måde.

10. Øl til enhver lejlihed
    Der findes øl til alle lejligheder og til alle former for mad - det samme kan man ifølge ølentusiasterne ikke sige om vin. Ligeledes har alkohol og humle i forening en fantastisk renseeffekt i din mund. Dermed gør øllet dig klar til at håndtere mange forskellige smagsindtryk på en gang - du skal blot rense munden i lidt øl mellem hver mundfuld."

Personligt drikker jeg selv en øl om dagen, og som man siger - alt med måde! smiley

• #6   2. feb Der er ingen tvivl om at alkohol kan være sundt. Hvis det er med måde.

Jeg drikker det dog meget sjældent, for min mave kan ikke li' det.

Desuden feder det, og jeg vil gerne holde den slanke linje. smiley

Med et koldt glas øl, det smager godt.

Kommentér på:
Har Alkohol sunde egenskaber?

Annonce