{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
125 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 121 Emner: 448 Svar: 2.744

Flere og flere udlændinge arbejder i Danmark – men den danske hygge er kun for danskere {{forumTopicSubject}}

https://www.berlingske.dk/kommentarer/kommentar-flere-og-flere-udlaendinge-arbejder-i-danmark-men-den-danske

Danmark er et attraktivt land. Vi er verdenskendt for lykke, god arkitektur, gastronomi og med Nørrebro nu også verdens mest hippe bydel. Vi kan tilbyde verden meget.

Det får hvert år mange mennesker fra resten af verden til at søge mod Danmark for at arbejde og studere. De er tiltrukket af den danske drøm om tryghed, sikkerhed og gode arbejdsforhold. Men desværre viser flere undersøgelser, at mange af dem ikke føler sig velkommen her. De oplever hverken hygge eller smagen af dansk lykke, da vi ikke lukker dem ind.

I sin nytårstale åbnede statsministeren for øget udenlandsk arbejdskraft, mens Dronningen efterspurgte større åbenhed i mødet med andre. Begge dele er forudsætningen for vores velstand og velfærd, og derfor skal der handles på begge fronter.

Det er grundlæggende svært at etablere nye venskaber i Danmark og få følelsen af at høre til. Vi er et svært folkefærd, når det kommer til venskaber, men det kræver ikke meget at åbne døren lidt på klem for nye bekendtskaber, skriver Hamad Sheraz Rovsing

Det er sikkert ikke særligt udpræget i Danmark for udlændinge ikke at etablere nye venskaber, det er det bestemt i alle lande, man som udlændinge kommer til.

Nej danskerne er ikke et svært folkefærd, når det kommer til venskaber, men venskaber er da ikke noget man bare lige får eller som udlænding kan forvente, det er noget, der opstår gennemen lang tid.

Og hvis udlændinge ikke føler sig velkommen i Danmark og ikke oplever smagen af hygge og dansk lykke, så har de måske for store eller helt forkerte forventninger.

Hygge og dansk lykke, tror jeg, er noget man er opfostret med, om man som fremmed kan lære det - måske - måske aldrig.

Hvordan ser du det?

Kommentarer på:  Flere og flere udlændinge arbejder i Danmark – men den danske hygge er kun for danskere
  • #1   10. jan Ja jeg har da mødt nogle fra det store udland og det blev til livsvarigt venskab min store Tyske ven der desværre gået bort sidste år og vil være savnet - men skulle hans datter komme til Danmark vil hun være meget velkommen - ligeså min ven fra Spanien som hvis han kom forbi Danmark også vil være velkommen smiley

• #2   10. jan Har en oplevelse fra Portugal om at mødes i øjenhøjde....

På en af vores utallige rejser til Portugal vil jeg erindre min første rejse - vi havde skiftet fly i Frankrig, og så videre. Da vi nåede frem var vores bagage på vej til et andet land. Da vi kom til Lissabon så havde vi ikke vores ting så det blev anmeldt og vi fik 300 Euro. Ok Ind på hotellet og så ud og købe tandbørste og underbukser og Polo.

Den lille butik lige op til den store plads var et hyggelig sted med mange ting og vi fik det vi skulle bruge, og ved kassen sad der en kanon sød pige med et skilt " Maria Fonceka" som bekendt så er navnet kendt - så jeg spurgte om hun var i familie med Fonceka - men det var langt ude som grand Niece eller et eller andet. Nå men vi betalte.

10 år senere havde Phillipson vine arrangeret en portvin smagning hos Ferreira da vi var gode kunder fordi vi jo havde en portvins klub, så vi tog afsted og tog til Ferreira huset som er det første efter Eifel broen.

Hvem møder man lige der????

Jo Maria Fonceka som efter en uddannelse som sommelier var end der.

sprøjst....

Nå men vi blev placeret på et langbord med 20 slags portvine - man skal lige forstille sig at vi var det eneste langbord i det smagsrum. Resten var små runde borde med en hvid og rød portvin som jeg ikke i min verden ville smage på.

Imens vores smagning tog fart så kom de andre gæster som skulle smage som jo placeres ved de der små runde borde.

Så er der nogle gæster som spotter os og tror vi er nogle kanoner og vil tage billeder af os og vores veldækkede bord med en masse portvine og snacks. De der små borde havde ingen snacks men kun en rød og hvid port.

Lidt sjovt at tænke tilbage på.

• #3   10. jan Polysl ja gode minder er dejlige at have og ja en god portvin er ikke sådan at foragte smiley

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 87
    #4   10. jan Det er et sjovt oplevelse Pelosl.

Dem har jeg også haft en par af, en på Sicilien og en i Belgien hvor man møder en som man ikke har set i over 40 år, i det sidste tilfælde en gammelt kæreste.

Så er det godt at vide om Maria også genkendte dig smiley

Jeps, smage på portvin er ikke så ringe da.

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#5   10. jan Annella, jeg synes nu at der nok er mange som oplever det Danske hygge, som man også godt kan møde in Tyskland hvor vi har gode venner, Gemütlichkeit tager man selv med i rummet.

In Canada kunne det også være Cozy og opleve cozyness, jeg husker de lange aftener hvor vi sat på gulvet med en guitar, eller ude ved et bål, og ligesom in Danmark var der altid masser af sprut når der blev hygget.

Vi har i rigtigt mange år haft B&B in Danmark og mødt rigtigt mange mennesker fra rund om verden, mest som studerende som blev for en længere periode, det var også en hyggeligt tid.

Jeg tror at det er nemt at opbygge venskaber og hygge sig når man er ungt og gør en indsats, men det bliver mere vanskeligt med årene, livtids venner bor pludseligt for langt væk. smiley

• #6   10. jan jojo

Nej hun kunne ikke genkende mig, der er jo mange kunder i den butik, men hun var beæret over at blive genkendt af mig, og hun var jo vært ved smagningen. Så hun vimsede rundt og sørgede for at der var snack hele tiden. Det var en udsøgt fornøjelse og smagning, som blev pointeret. Hun gav os også et hint på en klub - som få kender som faktisk lå få meter fra vores hotel.

For lige at uddybe det, så er der en sporvogn som køre op og ned ved den store plads, den eneste der - når man når toppen så skal man gå til højre for så at møde noget som ikke ligner en klub, Marie havde sagt man skulle ringe på - og ud kom en kæmpe som spurgte hvad vi ville? ind sagde Vi ville ind...og det kom vi. Det er stort set kun optaget af portugisere - så det er en juvel i en storby som meget få kender til.

Det var et sted hvor tiden stod stille siden 1900 tallet - et fantastisk sted. bar, Cafe, med en masse vitriner på væggene med oldgamle ting fra de sidste 300 år.

Det var et sted med sortbørs cigarer fra Cuba, røg kun de små, de store var nok for meget at fyre af.

Det er svært at forklare sin oplevelse men det var som at blive sendt tilbage i tiden, tjenere havde tøj på fra 1900 tallet. Hvis jeg skulle dø så skulle det være der. Fantastisk kaffe, som man næsten ikke kunne få nok af.

Men stedet består af en masse rum, tror jeg talte til 10 rum eller måske mere, også med en masse vitriner på vægge og andet i loftet, men dengang tænke man ikke på at lave en video af stedet. Men den kommer næste gang når jeg er der .

profilbillede
  • #7   10. jan jojojo venskaber bygges igennem livet også når vi bliver ældre smiley

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#8   11. jan Tak for at dele den oplevelse Polysl, en herligt historien og en godt oplevelse fra livet. smiley

• #9   11. jan Her et andet billede af Stedet...os....med den lille cuba cigar. som i kan se alle de vitriner.

profilbillede
  • #10   15. jan Man kommer rigtigt langt med et venligt smil. Et gensidit smil. smiley

Men jeg tror også som du siger Annella, at vi er opforstret med hygge, og det kan være svært at lære for andre.

Det kommer ikke bare sådan lige ud af den blå luft, man skal lige lære mennesket/er at kende.

Man vil jo gerne kunne stole på folk man inviterer ind i sit hjem.

I artiklen står: ...med Nørrebro nu også verdens mest hippe bydel.

Jeg véd ikke rigtig hvad der menes med at det skulle være 'verdens mest hippe bydel'?

Medmindre 'hippe' betyder mangfoldig af nationaliteter?

Personligt bryder jeg mig ikke om Nørrebro mere. Man har forsøgt at renorvere meget, men der er så meget grafitti, mellemøstlige butikker der ser beskidte ud.

Ikke mindst bander, der huserer.

Kommentér på:
Flere og flere udlændinge arbejder i Danmark – men den danske hygge er kun for danskere

x