{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
229 visninger | Oprettet:

Præste mangel {{forumTopicSubject}}

Nu når flere ældre præster smider biblen og "burkaen" så bliver der mangel på præster, Man vil så gøre det at, akademiker med en master og efteruddannelse kan fungere som præst.

gu ve om de så slipper for græsk for det dumper mange i. De skal kunne synge og ikke danse.

Aarhus domkirke har jo haft en imam til at prædike som for mig virker ret besynderligt - men måske her var en force med en masse imamer i danske kirker - måske de kan få de sovende gæster op af bænken når der spyttes over det hele med citater fra koranen.

Er det det man kalder kultur udveksling? Jeg vil kalde det obskur udveksling.

en sjov historie er at man i Polen sagde: når de bygger en katedral i Saudi Arabien så vil vi tillade moskeer i Polen. Nu er der så bygget en i Saudi Arabien

At lade imamer prædike i danske kirker står i kontrast af ordene fra Sheik Abdul Aziz bin Abdullah som gerne så alle kirker jævnet med jorden.

At lade imamer prædike i danske kirker med den overbevisning at jorden er flad som en pandekage. Så er der vist kun 2 Lego klodser i knolden hos begge parter. Måske derfor der savnes så mange fly og skibe de er simpelthen røget ud over kanten.

Men nu kan jeg så være ligeglad, for jeg elsker kirker med god akustik - hvad drikker Møller?

Kommentarer på:  Præste mangel
  • #1   11. sep De skal bare lade de danske kirker være i fred. Vi har så mange søde små kirker og meget flotte Domkirker rundt omkring i vores lille smukke land, så fri mig for andet. De danske kirker er forbeholdt præster, der er cand.theol og videre på præsteseminar, bispeeksamen, før de kan blive ordineret til præst.

• #2   11. sep Tænk at vi i Danmark skal til at mangle præster ligesom nu vi har læge mangel ja hvad skal jeg sige andet end det syntes for mig at være utroligt i det at det nu sker

• #3   11. sep Hallo..... Det er jo SLET ikke noget nyt at kunne blive præst uden teologisk eksamen...
    Husker i dette øjeblik ikke navnet, men blandt en del andre, var der for 35 år siden en DR journalist som blev såkaldt lægmands præst og han er det mig bekendt stadigvæk. Ovenikøbet en af de præster som trækker fulde kirker!
    jeg skal nok skrive navnet når jeg får det ind på lystavlen igen.
    Og polysl - du er en brokker af GUDS nåde.....
    Husker jeg ret at du er præstesøn?
    Det er helt normalt at være imod alt det, der har med kirker at gøre.....
    Du bør se den fremragende film Lykke-Per.....

• #4   11. sep torben

ja er nok en brokkerøv, men er skide træt at det præste møg i mit liv, som nok også farver min modvilje. Jeg har dog kun mødt en præst som jeg var glad for som hed Johannes, han kunne samle en menighed en søndag, som kunne bande og svovle, og pisse lokale af, men det han sagde var sandt. Ikke en masse skrammel fra biblen, men jordnære udgydelser. og så kunne han også lide en lille en.

• #5   11. sep Ham kender jeg..... Og ja præster er nøjagtig lige så forskellige som alle andre i samfundet...
    Derfor luk øjnene op - Johannes er ikke den eneste af sin slags....

• #6   11. sep Johannes havde den evne at han kunne fange en i sine historier, en mester i ubevist pædagogik, han kunne gøre biblen levende ved at gøre den til i dag hvis i forstår hvad jeg mener - det var så ikke min fars force - det var mere stift, kirke klar og afgrænset,

Johannes... mere dejlig menneske findes ikke, kunne lytte til ham i timevis når han fortalte historier. heraf min glæde at læse Holberg og speciel Erasmus Montanus som pænt beskriver det at være bedre vidende og alligevel være pløk åndssvag.- Welcome mr Change af Jerzy Kosinskis, som beskriver at selv en idiot kan blive usa's præsident. Tennessee Williams som er filmatiseret med flere kendte som i filmen er så fuld af symboler at man bliver helt mættet. Man skal så lige vide hvad

• #7   12. sep #3 - En lægmand kan aldrig nogensinde kalde sig præst og af den grund aldrig blive sognepræst, for at kunne blive præst, kræver det det, jeg nævner i #1.

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/Reformationen_og_lutherske_kirke/l%C3%A6gmand

• #8   12. sep #7
    Jeg kender den paragraf - men ikke desto mindre blev der dispenseret fra reglen dengang!
    Det man taler om nu er at gentage samme dispensation...
    Nej jeg er ikke kommet på navnet på den tv-journalist som blev hjælpe-præst (jeg har ikke sagt at han blev sognepræst, men han blev præsteviet af biskoppen...

• #9   12. sep Præsteforeningen siger nej til at ikke teologer skal have dispensation, en efteruddannelse på 3 år kan efter min mening godt give en præst, men mange teologer vælger en anden retning så jeg tror ikke at den åbning gør at flere vil vælge præst gerningen.

20% mangel i fremtiden er en del så sogne skal så til at dele præst, det kan hurtig blive stressende speciel da man skal sætte sig ind i et sogn - det er set før at en præst kan have 3 sogne at holde gudstjeneste i.

• #10   12. sep Det er IKKE Præsteforeningens der skal bestemme om der ved lov åbnes for dispensation!

• #11   12. sep Så vidt jeg ved var Johannes Døberen ikke præst, og så alligevel, han døbte Jesus.
    Der står ikke skrevet i biblen at man skal uddannes til præst, ALLE kan kalde sig præster hvis de har lyst, men det er nok svært at få et sogn uden uddannelse.

• #12   12. sep Alle må vel prædike i Gudsnavn hvis de ønsker det

• #13   12. sep Vi bevæger os vist væk fra emnet nu...
    KLART at enhver må prædike sin overbevisning - men IKKE fra prædikestolen i en kirke!
    3 afgørende ting (kaldet sakramenterne) skal man være præsteviet for at have lov til: prædiken fra prædikestolen; nadver fra alteret og dåb fra døbefonten. Men i netop det eksempel, jeg nævnte som lægmands-præst VAR han præsteviet uden at være teolog....
    Hvis man ikke er præsteviet har man ikke adgang til alter og prædikestol og må tale fra andre steder i kirken (ofte 10 skridt foran alteret)

• #14   12. sep Torben, det lyder for mig usandsynligt. Ingen biskop kan præstevie uden om dette her:

For at blive optaget på pastoralseminariet skal du have en afsluttet teologisk kandidateksamen. Du kan dog blive optaget på Pastoralseminariet, mens du skriver speciale, såfremt afleveringsdatoen ligger før Pastoralseminariets begyndelse.

Ansøgningsfristen til forårs- og efterårssemesteret er henholdsvis 15. november og 15. maj. Ansøgningsblanketten og andre oplysninger kan findes på pastoralseminariernes hjemmeside. Citat ug.dk.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem den Biskop er, som har præsteviet uden om reglerne. Det lyder for mig besynderligt, at en journalist kan blive præsteviet og i hvilken domkirke er ordinationen foregået.

• #15   12. sep #11 - Alan, nej, alle kan ikke kalde sig præst, men alle kan kalde sig direktør.

• #16   12. sep #14
    Som nævnt tidligere var der dengang tale om lovfæstede dispensationer!
    En dispensation tilsidesætter gældende regler, så længe en sådan dispensation er gældende.
    Derfor er en præstevielse på baggrund af en lovfæstet dispensation IKKE udenom reglerne....

• #17   15. sep Nej, det er den nok ikke. Men jeg kender en sognepræst, og næste gang jeg møde ham, vil jeg prøve at spørge ind til det, og så vil jeg gerne vende tilbage til tråden her

• #18   i går kl. 06:05 #3 m.fl.
    Jeg husker nu pludselig navnet på omtalte præst med fortid som DRjournalist.
    Han hed Poul Zebitz Nielsen og det viser sig desværre at han døde i 2015...
    Han blev først hjælpepræst - og siden sognepræst, men jeg må samtidigt give JETSET medhold i, at han tog teologisk embedseksamen imens han virkede som hjælpepræst og altså IKKE blev sognepræst uden at være teolog...
    Undskyld jetskat 🍀

• #19   2 timer siden Så har jeg talt med den Sognepræst, som jeg kender. Der er 2 veje til at kunne blive sognepræst, den traditionelle, som jeg har beskrevet øverst oppe eller have en kandidatgrad i historie og udvidet kristendomskundskab og så uddanne sig til præst ved den såkaldte §2, som står åben for akademiske uddannede.

Der er ikke noget, der hedder hjælpepræst - det kan ikke ordineres.

• #20   2 timer siden Nej ikke mere jetset - men dengang VAR der hjælpræster vover jeg at påstå...,.

• #21   2 timer siden Det kommer nok også an på, hvad man forstår ved en hjælpepræst. I kirken er der Biskopper, Provster, Præster, Kordegn, Organister og Kirketjener.

Det er kun Biskopper, Provster, Præster der har adgang til Prædikestolen, Døbefonten, Alteret - ingen andre, kan betjene de nævnte. Der skal en ordination, præstevielse til, for at kunne få adgang, det er meget højtideligt og traditionsbunden.

Hvilken funktion, tror du en hjælpepræst kunne have, for præst er han ikke ??

Kommentér på:
Præste mangel