{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
356 visninger | Oprettet:

Regeringen finder 400 millioner til museer og teatre {{forumTopicSubject}}

https://www.ni.dk/ni-news/transform-article.php?ID=9980103e-39f9-4ac2-8389-9bf15967abc7

Kulturministeriet fortæller i en pressemeddelelse torsdag morgen, at regeringen vil afsætte 100 millioner kroner hvert af de næste fire år til at styrke kulturområdet.

Pengene går blandt andet til store museer som Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, ligesom også Det Kongelige Teater og Rigsarkivet vil blive tilgodeset i kraft deres status som "kulturbærende institutioner".

- Kulturen er fundamentet for vores samfund – uden kunst, kulturel dannelse og åndelig føde vil Danmark være et fattigt samfund, siger kulturminister Mette Bock i en pressemeddelelse.

Hvis museer og teatre ikke kan finansiere sig selv og skal understøttes med 100 mio. kr. om året de næste 4 år. Hvad mon der så sker efter de 4 år, skal de viderehen understøttes eller må de lukke?

Kan museer og teatre ikke finansiere sig selv, er der ikke længere brug for dem og de kan lukke, DET mener jeg.

Hvad mener du?

Kommentarer på:  Regeringen finder 400 millioner til museer og teatre
  • #1   23. aug Samtidig med de får 100 mill. om året så skal de spare 2%, giver det mening. Grunden til at de skal have penge er at der ingen kunder er til at kigge på skrammel, høre skrammel

der skrives: uden kunst er vi et fattigt samfund...

øh - nu vil kunsten være der alligevel, det kræver så bare en omstilling til ikke at få skubbet en masse mill. op. kunst er ikke noget der kan skabes af tilførsel af penge, det gør det lettere, Ser vi på verdens største kunstnere inden for maleri så kunne de skabe uden af næsten en klink på lommen. Næ pengene går ikke til kunsten som sådan men til at bevare den.

• #2   23. aug Ja som du siger poysl,er det med kunst ,noget der ,måske nok skulle opfattes på en anden måde ,dette r nu t er er et fattigt land nu. det skal da ikke anvendes til at de rigere og rigere bliver og de fattige og fattigere ,ja men hvad mener iom det om det nu

• #3   23. aug Jeg elsker kunst, ikke maleri men litografier og har da også en del, nogle var ukendte og senere blevet kendt, fint nok for så er de mere værd. Men nu køber jeg ikke kunst fordi de er fra en kendt kunster men fordi jeg elsker motivet.

Hvor mange af jer kigger på jeres billeder hver dag? jeg gør! og opdager hele tiden noget ny, se det er en kunst.

Jeg har været i det kongelige teater en gang, og nok dækkende for mange danskere, det er mest folk på solsiden som bruger det, og så skal man høre de skal have flere penge fordi der ikke er kunder nok så det kunne bestå hvis de var selvfinansierende.

Der er vist ikke et privat ejet galleri som får en krone for at holde det kørende, ved godt forskellen på udstilling og udstilling/salg men alligevel.

Jeg er helt med på at vores billeder af store kunstnere skal bevares og det koster kassen, det er så et regnskab men bevare bygninger osv er et andet regnskab. Det står lige i kontrast til at man rask væk spare på ældre og handikappede som gør de ikke har en chance i helvede at komme hverken teater eller kunstmuseum.

Kunst skulle være for hele befolkningen og ikke få på solsiden.

• #4   23. aug ps.....

på trods af statslig lommepenge så skal man bøffe 825 kr i Operaen. Kan huske jeg gav 175 kr i Italien for at se Les Miserable med Ruthi Henshall. Ekstrem oplevelse, eller i Spanien Barcelona med Freddie Mercury og Montserrat her kan man vist sige at det ikke er færdig: before the fat lady sings. 475 kr. jeg ville have givet mere for det er en gang i livet man oplever det - teater går hele tiden og er gentagelser og så skal man betale ublu priser på trods af de får penge fra staten. Ståpladser 225 kr hvor herre til hest hvem i helvede gider stå op i et teater?

• #5   23. aug Polysl

#1, 3 og 4 - super gode meninger -

• #6   23. aug tak Annella....

Kunst er for mig en livsnerve - det er bare problemet med staten som bringer pennen i skrive position.

En sjov historie.....

Min søster havde set 2 billeder i Zink inspiration i Rosengård centeret, og som mig gået og kommet for at bestemme mig. de Passede faktisk godt over et B&O 3300 som fint indgår i farver - jeg bestemte mig for at købe dem. 3 mdr senere skulle jeg lave mad til min søster og hun kom og gik ind istuen og sagde - nej for helvede var det dig som købte dem - nu har jeg i 3 uger gået og tænk på de 2 billeder. og så har du købt dem....

stort grin....

• #7   24. aug Kæmpe SUK herfra....
    Og Anella, du skriver at hvis museer ikke kan finansiere sig selv, så må de Lukke....

Hvor vil jeg dig ærgre mig næste gang jeg er i Berlin...
    For så er hele Museums Insel jo lukket ...
    Der er vist næppe andre museer i hele verden, som får større tilskud fra staten!
    S U U K

• #8   24. aug #7

Der er vist næppe andre museer i hele verden, som får større tilskud fra staten!

Sikken noget sludder at komme med, der er ikke tale om statstilskud, der er tale om finansiering af genopbygningen af de 5 museer på Museums-Insel, alle bygningerne blev ikke holdt vedlige under DDR regimet, men stod alle og forfaldt. Siden 1999 hører Museums-Insel til UNESCO's verdens kulturarv.

Og forøvrigt Pergamon-museet ER lukket, åbner muligvis igen i 2023.

• #9   24. aug #8
    Jeg synes ikke, det er sludder! Jeg vidste dog ikke at Pergamon-museet er lukket --- ØV - men forhåbentligt lykkes det at genåbne det..
    Men jeg vidste godt, at Museums-Insel heldigvis blev genopbygget efter Murens fald og at det hører til UNESCO verdens kulturarv.... men det bliver driften da vist ikke gratis af??
    Også i DK har vi f.eks Jelling-musseet som hørende til UNESCO kulturarv... Det er helt sikker ikke gratis at drive - og er en del af Nationalmuseet....

• #10   24. aug Såsom det kongelige teater er ikke en kulturarv og burde kunne klare sig selv ellers luk det.

Alt som nationalmuseet og tilhørende har jeg intet imod at poste penge i, men mener ikke at samtlige museer rundt om i Danmark skal være statsstøttet, sjovt nok bliver de ikke effektueret og sparet på som man i stor stil gør med hele vores gamle som har bidraget til samfundet.

Når man læser linket så er der flere fornuftige tiltag, men stadig skulle man skære støtte væk som ikke er kulturbærende som det kongelige teater, så må de som vil betale den reelle pris for at komme ind og se opførelser. Jeg så da hellere at de mere borgerlige små teater eller revyer får lidt i tilskud da de klart repræsenterer den brede befolkning.

• #11   24. aug Jeg må kort og godt sige at da jeg gik i skole blev vi beriget om kultur ved at komme på museum og det var da dejligt at komme på museum og se ting og syntes nu det stadigt skulle være staten der stod for de danske museum og hvis der skal betales ved sådan besøg skulle det være et symbolsk beløb der vil så komme flere besøgende

• #12   26. aug #href #6 møg gammel telefon billede

Kommentér på:
Regeringen finder 400 millioner til museer og teatre