{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
68 visninger | Oprettet:

Mistrivsel - Sammenligningssygen {{forumTopicSubject}}

https://www.weekendavisen.dk/2022-46/ideer/sammenligningssygen

Mistrivsel. Forskningen i sociale mediers betydning for unge har været plaget af lav kvalitet og alarmistiske meldinger. Nu er der endelig evidens for den giftige effekt, som især rammer dem, der har færrest ressourcer.

Det kan være svært at huske, hvordan livet så ud, før sociale medier blev en fast del af unge menneskers liv. I dag bruger danske unge mange timer dagligt på at se velkoreograferede videoer på TikTok, dele hverdagsglimt på Snapchat eller spejle sig i Instagrams smukke mennesker på eksotiske rejser.

Meget har ændret sig siden dengang i nullerne, hvor Facebook spredte sig som en løbeild fra universitet til universitet og åbnede et helt nyt vindue ind i kammeraternes sociale liv.

I et nyt studie, netop publiceret i American Economic Review, har tre økonomer undersøgt, hvordan introduktionen af Facebook på de amerikanske universiteter påvirkede de studerende, og konklusionen lyder, at det sociale medie trak et spor af psykiske problemer efter sig, når det nye sociale medie blev rullet ud fra universitet til universitet.

Men måske er det netop hér, vi kan finde svaret på et af tidens helt store spørgsmål: Er sociale medier skadelige for de unges mentale helbred? Hvad mener du?

Jeg ved det ikke, og er vist heller ikke kompetent til at udtale mig om det, men ihvertfald har jeg ikke indtrykket af, at de mange unge mennesker, og det er mange, jeg kender, er mentalt syge på mig virker de glade, tilfredse og uden symptomer på mental sygdom, men nu er jeg selvfølgelig heller ikke hverken læge eller psykolog, så jeg kan jotage fejl.

Kommentarer på:  Mistrivsel - Sammenligningssygen
  • #1   21. nov De unge er født ind i det. Lever med det som det er.
    En del af deres opvækst og hverdag….

Ligesom da jeg var ung spillede vi C64. Legede ude.

Vi spillede med de kort vi havde på hånden og det samme gør de i dag.
    Men nej tak vil ikke bytte…

Er glad for jeg ikke står med alle de valg muligheder i dag i forhold til uddannelse osv

Kommentér på:
Mistrivsel - Sammenligningssygen

x