{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
145 visninger | Oprettet:

Straffesag {{forumTopicSubject}}

https://www.weekendavisen.dk/2023-10/samfund/returretten

I 2018 blev to somaliske forældre idømt halvandet års fængsel i Højesteret, som fandt det bevist, at de havde ladet deres to døtre omskære under en rejse til Østafrika. Efter straffesagen har fire gynækologer dog modsagt Retslægerådets vurdering af, at de to piger skulle være omskåret, og forældrene har derfor to gange forsøgt at få deres sag genoptaget. Men sidst i februar afviste Den Særlige Klageret – nu for anden gang – det ønske.

Afgørelsen vakte stor opmærksomhed, fordi DR-journalist Frederik Hugo Ledegaard godt en måned tidligere fik Cavlingprisen for podcasten Det levende bevis, hvor han ifølge Cavling-komiteen sandsynliggør, at forældrene har været udsat for justitsmord. Unægteligt en mærkelig situation. Også i juridiske kredse har sagen skabt undren.

Hvad mener du om, at forældrene ikke kan få deres sag genoptaget?

For det første passer afvisningen til en genoptagelse af sagen ikke til, at Danmark gerne bryster sig med at være retsstat, og for det andet har forældrene fortjent at blive rehabileteret.

I forædrenes sted ville jeg indgive en klage om afvisningen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol..

Kommentarer på:  Straffesag
  • #1   12. mar 2023 Der er tale om somaliske forældre - hvad koster det at få en sag for menneskerettighedsdomstolen?
    Jeg har set flere eksempler på at man udnytter at mange mennesker ikke har penge til retssikkerhed.

• #3   12. mar 2023 Mon ikke man skal have en advokat til at hjælpe med at udfylde papirerne.

• #5   12. mar 2023 Jo jo . Jeg har haft en del med både retssystemet og retshjælpen at gøre, og det er min erfaring at de tunge sager henvises til en advokat, som man skal betale. Sandsynligvis skal man også have fri fra arbejde. Man kører ganske enkelt træt når man har løbet panden mod en mur tilstrækkeligt mange gange.
    Her er der tale om somalier, der sandsynligvis ikke engang taler særligt godt dansk.

Kommentér på:
Straffesag

Annonce