{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
80 visninger | Oprettet:

Julian Assange - "Wikileaks" - helt eller skurk? {{forumTopicSubject}}

Den konservative britiske regering godkendte fredag ​​udleveringen af ​​Wikileaks-grundlæggeren Julian Assange til USA.

Assange er anklaget for sammen med whistleblower Chelsea Manning at have stjålet og offentliggjort klassificeret materiale fra amerikanske militæroperationer i Irak og Afghanistan og derved bragt amerikanske informanters liv i fare.

Assanges støtter på den anden side ser ham som en undersøgende journalist, der har afsløret krigsforbrydelser og uretfærdigheder fra USA's side i krigene i Afghanistan og Irak.

I USA forventes Assange blandt andet at blive anklaget for spionage. På grund af dette risikerer han op til 175 års fængsel.

Observatører forventer, at han ikke vil blive udleveret til USA inden for en overskuelig fremtid.

Journalistforeninger og menneskerettighedsorganisationer vreagerede med rædsel på beslutningen.

Den tyske sammenslutning af journalister (DJV) opfordrede amerikanske retshåndhævende myndigheder til at frafalde anklagerne mod Assange. "Wikileaks afslørede og offentliggjorde krigsforbrydelser begået af USA i Afghanistan og Irak, som ofrene, der overlevende og hele verdens offentlighed havde brug for klarhed om," sagde DJV-chef Frank Überall.

Amnesty Internationals generalsekretær Agnes Callamard sagde, at tillade Assanges udlevering ville bringe Assange i alvorlig fare og kunne ses som et afskrækkende signal til journalister over hele verden.

Hvad mener du, er Assange en helt eller en skurk?

og er det rigtigt at udlevere ham til USA?

For mig er Assange en helt, og jeg er 100% modstander af, at England vil udlevere ham til USA, hvor der forventer ham en retssag med uden tvivl en livslang fængseldom.

Kommentarer på:  Julian Assange - "Wikileaks" - helt eller skurk?
  • #1   18. jun Annella

Vi har samme mening - og dog

Jeg har arbejdet med firmaer som var en smule "lodden" Må jeg godt udstille dem? Jeg har en masse data fra dem. På den anden side kan jeg forestille mig at det kan lukke virksomheden -det går så ikke ud over mig, men det gør dem som er ansatte. Så det er en opvejning hvad er mest vigtig?

Helt eller skurk? ved jeg ikke - Men at sandheden kommer ud er vigtig - men er den juridisk vigtig?

• #2   18. jun hvis det har kostet soldater liv er han jo en skurk.

• #3   18. jun Nu har jeg faktisk ingen indsigt i hans helte eller skurkerolle,
    mej jeg har ingen tiltro til det system der vil have ham udleveret.

• #4   18. jun #2
    Leon

hvis det har kostet soldater liv er han jo en skurk.

Der er noget, du har misforstået, Assange har ingen døde soldater på samvittigheden.

• #5   18. jun Annella

Der er efter forløbet at de informationer kom frem. Som jeg ser det.

Kommentér på:
Julian Assange - "Wikileaks" - helt eller skurk?

x