{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
208 visninger | Oprettet:

17-årige bilister uden ledsager skal frakendes kørekortet {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11107640/17aarige-bilister-uden-ledsager-skal-frakendes-koerekortet/

På nuværende tidspunkt får de 17-årige bilister en bøde på 3000 kroner, når de bryder loven ved ikke at have en erfaren bilist med sig i bilen.

Men det er ikke nok, mener et bredt flertal på Christiansborg bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, De Konservative, De Radikale og Venstre.

Jeg mener også, de burde frakendes kørekortet og det for i mindst 2 eller 3 år, skulle de 17-årige køre bil med forældres viden og tilladelse, burde forældre få bøden på 3000 kr.

Hvad er din mening?

Kommentarer på:  17-årige bilister uden ledsager skal frakendes kørekortet
  • #1   6. jan De skal slet ikke have kørekort. Man skal gå tilbage til det 18 , år. Så forsvinder det problem, men så mister politiet jo nogle bødepenge.
    Vi ved jo i forvejen at de unge vil skide det hele en lang march. Og det vil jeg også.

• #2   6. jan #1

De skal slet ikke have kørekort.

Enig Ron det viser resultatet tydeligt, at det aldrig skulle have været indført, men det ved man jo aldrig på forhånd.

Og så skal man heller ikke ligge og ræse rund med an kat på bagagebære/bagsædet

• #3   6. jan Min mening er, at ingen skulle have kørekort i Danmark før de fyldte 25.

• #4   6. jan Alan

i Dag er det vist nødvendigt at hæve alderen til at få kørekort til man er 25 år, jeg selv fik mit kørekort 6 dage efter min 18-års fødselsdag, men dengang var der så godt som ingen unge, der havde en bil, og mange forældre havde heller ikke bil.

Mine forældre købte deres første bil, da var min far 52 år og det var en engelsk Hillmann, senere fulgte en Opel Rekord derefter en Volvo Amazone. Min mor tog kørekort som 42 årig. Og jeg har en østrigsk veninde, hun fik kørekort som 63-årig -

så ja alderen til at få kørekort burde sættes op

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #5   6. jan Jeg synes det skal tilbage så man skal være myndig før man kan få kørekort. Hæver man alderen yderligere til feks 25, så kan det give problemer ifm arbejde og bolig. Så er de nødt til at søge arbejde og bolig, så det passer sammen med offentlig eller anden transportmulighed. Det vil sætte en del i en dårlig situation, bla ville det give problemer med uddannelse i militæret, og lign. Ligeledes ville en håndværkersvend under 25 år ikke være mobil, og i princippet have ekstremt svært ved at få arbejde.

Skulle man fortsætte som idag, hvor man kan få kørekort som 17årig, så tænker jeg at det må være en god konsekvens, hvis der køres uden ledsager, at kørekortet ryger et år eller to.

• #6   6. jan Ja jeg fik mit kørekort for længesiden og det holder endnu dog må jeg sige: jeg kørte 1.1/2 år uden kørekort og blev stoppet x-antal mange gange jeg slap dog nådigt ellers vil jeg nok ikke havde kørekort i dag

• #7   6. jan Der findes stadig noget der hedder kollektiv transport, det er måske ikke morsomt eller effektivt.
    Men det kan selv unge under 25 finde ud af at bruge.

Militær?..... Du gode Gud.... Da jeg trak frinummer, fik jeg et brev om at i tilfælde af krig skulle jeg melde mig til Slagelse kaserne...… Skulle jeg cykle derned fra Amager med atombomber om ørene?

Gad vide om det brev stadig gælder i en alder af 59.

• Claus G

#8   6. jan #7
    Jo det har du helt ret i mht kollektiv /offentlig transport. Men, der er desværre mange steder i landet hvor folk feks der møder tidligt eller sent på arbejde, som ikke kan benytte sig af transporten. For den kører simpelthen ikke i landsdelen/byen.
    Men ja, det kan også gå hen og blive dovenskab, at man ikke gider at være afhængig af offentlig transport.
    Så det er nok en varm kartoffel.

Min pointe med militæret, er at man uddanner mange hvert år, og giver dem et kørekort, da det ville være en nødvendighed, feks mekanikere, elektronik mekanikere, specialenheder, forsyning m.m.

Ej tror ikke det gælder for dig længere, mht at skulle til kasernen ved krig. Du er nok det de betragter som grå guld, men måske du kunne få hjemmearbejdsplads

• #9   7. jan Jeg har meget svært ved at forstå dem som overtræder muligheden, der nu er kommet for at køre bil som 17 årige m. ledsager.

Ja, 17 årige som bryder denne lov, skal fratages muligheden for at køre bil i nogle få år, men også forældrene skal pålægges en bøde, hvis de låner deres bil ud.

Selv fik jeg kørekort så hurtigt som muligt, lånte mine forældres bil, og købte min første, brugte bil, som 20 årig.

Jeg fik immervæk printet godt og grundigt ind i hovedet af min far, hvor vigtigt det var at holde en bil i orden. Service-eftersyn, rene ruder osv.

For som han sagde; det er ikke kun dig selv du skal tænke på, men at andre kan komme til skade, hvis du ikke sørger for at bilen er i orden.

• Claus G

#10   7. jan Jeg tror faktisk ejeren af bilen får en bøde for at have overdraget bilen til en uden førerret uden ledsager, eller for at have opbevaret nøglerne hensynsløst. Jeg mener at bøde idag er på 2500kr for den overtrædelse.

• #11   7. jan Ja, der bliver givet bøder for lån af en bil, til mindreårige der burde have en medpassager.

Men det er nyt at man vil fratage i nogle år, en 17 årig der bryder loven, at få kørekort.

Hvilket er helt iorden.

• Claus G

#12   7. jan Ja absolut, hvis det bliver sådan, at de mister førerretten helt i nogle år, så tror jeg størstedelen vil tænke sig ekstra grundigt om, inden de kører uden ledsager.

• #13   7. jan Men det er nyt at man vil fratage i nogle år, en 17 årig der bryder loven, at få kørekort.

Cris

Det er endnu ikke en lov.

• #14   7. jan Nej det er endnu ikke en lov.

Men dumme 17 årige, vil få det ført til lov.

• #15   7. jan #14
    Forhåbentligt.

Kommentér på:
17-årige bilister uden ledsager skal frakendes kørekortet