Anmeldelse: The Whistleblower {{forumTopicSubject}}
Titel: The Whistleblower
Prod. år: 2010
Genre: Thriller/drama
Spilletid: 112 minutter
Instruktør: Larysa Kondracki
Medvirkende: Rachel Weisz, Vanessa Redgrave, Monica Belluci, David Strathairn, Nikolaj Lie Kaas og Benedict Cumberbatch
Plot: Kathy er en amerikansk politbetjent, som tager et job i de fredsbevarende styrker efter krigen i Bosnien. Da hun tager af sted, er det med en forventning om at være med til at genopbygge et krigsramt land, men i stedet falder hun via sit arbejde over en barsk og farlig virkelighed af korruption og trafficing, hvor unge kvinder sælges og misbruges.
Vurdering: "The Whistleblower" er baseret på den amerikanske betjent, Kathy Bolkovacs virkelige oplevelser under sit ophold som "peacekeeper" i Bosnien efter krigen, og det er en barsk beretning om vold, misbrug og salg af unge kvinder; en forbrydelse som viser sig at gå helt op på højeste niveau i bl.a. FN.
Filmen er yderst vellavet og byder på solidt skuespil hele vejen rundt. Historien er spændende og velfortalt, og fotograferingen fungerer ligeledes godt. Samlet formår filmen at skabe en stemning, som i hvert fald nåede ind under huden på mig.
Alt i alt kan jeg kun anbefale denne film, hvis man ikke har set den. Dog må jeg advare om, at den som tidligere nævnt er en barsk kop te.
På en skala fra 1-6, vil jeg give denne film 5 store smileys:
:)
:)
http://youtu.be/al3anBiHwmI
Er der mon andre, som har set filmen og har lyst til at dele deres oplevelse af den?
sep 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 362
Det får mig til at spørge ligeud, Louise, når du anmelder film, er det da dit èget værk`- eller finder du een af anmeldelserne, og sætter herind. Spørger, fordi, hvis jeg skulle omtale nogen af mine egne favoritfilm, ville jeg næppe kunne skrive et så udførligt handlingsforløb
Men hvis jeg kunne sætte et indlæg ind - fra en andens omtale, ville det lette mig. Derfor mit spørgsmål.
khb
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 101 Emner: 453 Svar: 2.007
Når jeg anmelder film herinde i gruppen, henter jeg de helt grundlæggende fakta (genre, spilletid, produktionsår osv.) fra IMDB.com. Men selve anmeldelsen er min egen. Som regel anmelder jeg filmene relativt kort efter, jeg har set dem... eller også vælger jeg film, som jeg har set flere gange, og som jeg derfor kan (næsten) udenad.
Det er jo altid sjovt, hvis man kan inspirere andre lidt, når man har set en god film... eller man kan dele oplevelsen med andre, som også har set filmen.
Anmeldelse: The Whistleblower
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside