{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
447 visninger | Oprettet:

Efter skralde-indsamling: - Vi skal skamme os {{forumTopicSubject}}

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/efter-skralde-indsamling-vi-skal-skamme-os/7569991

SKOD DINE DÅRLIGE AFFALDSVANER: Børn tager førertrøjen på i en ugelang, landsdækkende affalds- og skodjagt, som mandag blev sat i gang i Botanisk Have i Aarhus

Danskerne har i stigende grad fået nok af brug og smid-væk kulturen, og det kunne ses massevis af steder, da snesevis af skoler og daginstitutioner i hele landet mandag tog sagen i egen hånd med at indsamle affald og cigaretskod i naturen.

Tusindvis af især børn og unge smøgede i overført betydning ærmerne op og gik på jagt efter dåser, plastik, konserves og de op mod ni millioner cigaretskod, der ifølge en undersøgelse fra organisationen Hold Danmark Rent er det antal, som danskerne dagligt smider fra sig på gaderne og i naturen.

Ekstra Bladet talte i forbindelse med startskuddet til indsamlingen med en række tilfældige danskere på spadseretur i Botanisk Have i Aarhus. En af dem foreslog ligefrem at gøre det til en borgerpligt for alle danskere, som er i stand til det, at de mindst én gang om året samler skrald i tre timer.

- Jeg tror ikke på, at en fremgangsmåde med tvang vil skabe en renere natur. Så hellere op mod 200.000 personer, som gør det 100 procent frivilligt, siger Anders Vogel.

Indsamlingens særlige fokus på cigaretskod sker, fordi de er den hyppigste type affald, som findes i naturen.

- Det er jo et problem, fordi fugle kan tro, at det er mad, og derfor komme til at spise det. Og så er der giftige stoffer, som frigives, når skoddene bliver nedbrudt i naturen, hvilket tager fem til ti år, siger Maria Reumert Gjerding, formand for Danmarks Naturfredningsforening, til Ritzau.

Hvad mener du om, at børn (og unge) samler skrald?

For mig er det at udnytte børn på det groveste, så dem der også burde skamme sig er de forældre, der tillader deres børn at skulle samle andres skrald.

Kommentarer på:  Efter skralde-indsamling: - Vi skal skamme os
  • #1   26. mar 2019 jeg har også blandede følelser omkring affaldsjagten.
    Pædagogisk kan det være en god opgave, fordi børn lærer at det at smide affald i naturen har konsekvenser, men på den anden side kan man argumentere mod det.
    Det er de forkerte,som bliver sat til at løse opgaven, ikke skov og vejsvinene...

jeg ser helst at de dømte til samfundstjeneste gør det, eller måske dem der afsoner med fodlænke.

• #2   26. mar 2019 Jeg synes det er skandaløst at folk stadig smider skrald ud af sideruden smiley
    Ligger der en Mc.Donald i nærheden kan man være sikker på at de nærliggende veje flyder med skrald smiley
    Vi har faktisk bødestraf for at svine, men med de få patruljevogne der kører rundt er det jo nærmest risikofrit at svine smiley
    Jeg synes heller ikke om børnearbejde, men jeg formoder de gør det frivilligt og så kan man håbe at de taler et alvorsord med sine forældre hvis de er blandt synderne smiley

• #3   26. mar 2019 God ide’ Elena, lad os få de dømte ud og samle skrald smiley

• #4   26. mar 2019 De kan sætte dem med fodlænke på ud et par timer hver formiddag.

Mht. til børnene er de forhåbentlig over 13 år?!

Eller må de jo ikke engang gå med aviser, som vores børn tjente deres første lommepenge på...

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 16 Følgere: 50 Emner: 76 Svar: 1.859
    #5   26. mar 2019 Jeg synes såmænd det er en okay idé.

For børnene kan det være et sjovt afbræk fra skolen, i et fællesskab at komme ud og føle de gør noget nyttigt for naturen. De lærer også af det, hvor skadeligt det er for natur og dyr når affald bare bliver kastet væk. Det er også et budskab som de sikkert formidler til deres forældre og andre, fordi de bliver så optaget af det.

Jeg oplevede det sidste år, sensommeren i Fælledparken hvor en klasse på ca. 9-10 årige virkelig havde det sjovt med at samle affald. De løb rundt, glade og leende, og var meget optaget af hvem der kunne samle mest, og ikke mindst de mærkelige efterladenskaber de fandt.

Men jeg er dog også enig i, at fx. dem med fodlænke kunne gøre sig ganske nyttige på det punkt.

• #6   26. mar 2019 Jeg synes de skulle gøre som her i vores lokalområde bla. Der samles man som frivillig, børn dog kun iflg med voksne, og så tager man en lørdag eller søndag, og samler affald i området. Det bliver delt ruter op, så alle kan være med, også selvom man har dårlig kondi smiley
    Der bliver typisk sponsoreret til et stykke mad og en vand til de deltagende.
    Men at sætte børn til opgaven alene, den idé synes jeg ikke om.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

#7   26. mar 2019 #6
    Men at sætte børn til opgaven alene, den idé synes jeg ikke om.

Hvorfor ikke? De nyder det jo, og har det sjovt samtidig. De kommer ud i den friske luft, får rørt sig i skoletiden. Der er jo opsyn med dem.

Børnene tager det jo som en god oplevelse.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 9 Følgere: 212 Emner: 568 Svar: 7.425
    #8   26. mar 2019 Lige pt. kan man læse at Ærø er blevet end losseplads, hvor folk smider køkkenaffald i affaldskurve opstillet i naturen. Jeg kan så gå ud fra at det er husejere som lige køre en smut ud i naturen og sviner den til. Man har en formodning om at det foregår i visse måneder hvor tømning kun sker hver 14 dag.

Man har også fundet frossen bær i en stak - på en parkeringsplads, dåser, flasker, vaskemaskiner ved strandkanten.

Folk giver åbenbart ikke bruge genbrugs stationer.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

#9   26. mar 2019 Jeg fatter simpelthen ikke de mennesker som gør sådan, Poly!

Der er bare ikke nogen undskyldning for at opføre sig sådan. Hvor er deres samvittighed?

• #10   26. mar 2019 #7
    Hvorfor børn ikke skal varetage opgaven alene? Fordi der bliver smidt alt fra brugte kanyler, brugte kondomer, glasskår, div kemi, og lign, ud over alm skrald, papirsposer, dåser og cigaretskodder. Derfor! Min holdning er absolut, at det ikke er en opgave børn skal påtage sig.

• #11   26. mar 2019 #10

De frivillige samler ikke affald med bare hænder. De har gribe/ samlerstænger og gummihandskere på. Og jeg er sikker på sikkerhedsreglerne gennemgåes før man går i gang, og de respekteres til punkt og prikke, ellers giver det ingen mening.

• #12   26. mar 2019 #11
    Man kan ikke forvente af børn om de er klar over hvilken farer, de udsætter sig selv for, når de griber efter et eller andet skrald, børn er uopmærksomme.

• #13   26. mar 2019 #12
    Jeg regner med at der er nogle lærere til stede sammen med børnene..... smiley

• #14   26. mar 2019 Jeg vil tro at de børn kun samler affald så de voksende mennesker kan se hvor gral det er så de må voksende på gader og stræder smiley

• #15   30. mar 2019
    Min mening er at det er en god indlæring for børnene, de skal selvfølgelig have udstyret i orden, gribestænger og handsker. Og være under opsyn af voksne.

Vi kan være sikre på at de børn der har deltaget i sådan en "Rensning af naturen" ikke selv bliver skovsvin når de vokser op.

Børn er meget mere robuste end man giver dem kredit for, og deres selvværd vokser med opgaven, de bliver stolte. Vi sidder og diskuterer børn der sidder ved deres tekniske vidundere i for mange timer.
    I dette opsamlings arbejde kan man slå to fluer med et smæk, De får frisk luft og er væk fra de lidt usunde stillesiddende computer spil.

• #16   30. mar 2019 Kisser D yeps og ej hvor har du bare ret 2 fluer med et smæk smiley

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

#17   30. mar 2019 I regional nyhederne viste de igår hvordan en skoleklasse på omkring en 8-10 år, med glæde og iver rask tog afsted for at 'hjælpe naturen'.
    De var alle udstyret med gule veste, handsker, gribestænger.

Og som Kisser også så fint nævner, så er børn mere robuste og kloge end 'nogle' giver dem kredit for!

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#18   30. mar 2019 Al den indpakning af børn skader mere end det gavner. Og så laver de det som det offentlige skulle gøre - men så er der jo plads til en kop kaffe ekstra den dag.

Kan huske at de kommunale brokkede sig over at skulle rengøre engen fordi de røde er nogle svinemikler -

Resultat af store ting

faldefærdige borde
    Stole
    ulækre gill

Mindre ting
    paptallerkner,
    krus
    plastik bestik
    flere hundelorte
    papir
    flere tusinde skodder - kunne ikke læse om det var de her fattig cigaretter som smager af papkasse. til 7 kr under prisen.

De her offentlige der skal renholde stranden er sparet væk for at man kan få en masse ledige til at rengøre stranden.

Det er ikke for at negligere indsatsen fra børnene som sikkert får en dejlig dag og helt på linje med at komme ud i naturen og se hvordan de voksne sviner - det giver ballast til at når forældre smider noget så er børnene der straks til at vejlede deres forældres foragt for naturen.

• #19   30. mar 2019 Polysl.

"Kan huske at de kommunale brokkede sig over at skulle rengøre engen fordi de røde er nogle svinemikler - "

Jeg kan ikke huske det, hvad gik det ud på?

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#20   30. mar 2019 Markgreven

1 maj møde

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#21   30. mar 2019 Velkommen til 2 Maj......

profilbillede
  • #22   31. mar 2019 #21

Velkommen til 2 Maj......

Der er sandelig noget for børn at tage fat på smiley

• #23   31. mar 2019 Man må sandelig ikke håbe, at kommunen finder på at spare, så de arme børn sendes ud i det svineri, for at lære at rydde op efter sig. smiley

• #24   31. mar 2019 Jamen børn lærer jo en masse ved at rydde op efter voksne møgsvin, er der "nogle" der mener. Så sæt igang.

• #25   31. mar 2019 Polysl.

I dag er 1. maj møder ikke kun forbeholdt de røde svinemikler, der er skam også blå svinemikler og sikkert også grønne. smiley

• #26   31. mar 2019 #24
    Claus

Jamen børn lærer jo en masse ved at rydde op efter voksne møgsvin, er der "nogle" der mener. Så sæt igang.

Cris

Og som Kisser også så fint nævner, så er børn mere robuste og kloge end 'nogle' giver dem kredit for!

Jeg vil mere påstå, børn er lette at mamipulere, og de er gratis arbejdskraft til at samle affald, er det forøvrigt ikke det mange af os fordømmer, børnearbejde?

Kisser

Hvorfor i alverden skulle børn blive stolte af at opsamle andres affald?

Det er da ikke noget at være stolt over, tværtimod er børnene alt for 'dumme' til at mærke, de bliver udnyttet.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

#27   31. mar 2019 #24
    Ja, der er voksne møgsvin, men nogle af dem kan man ikke gøre så meget ved, for de ønsker ikke at ændre deres adfærd, uanset hvor mange skraldespande der bliver opstillet.

Det er jo et kæmpe tema overalt, med hensyn til hvordan vi behandler vores jord. Børn lærer om det i skolen, men det er også vigtigt at de oplever og ser det på egen hånd.

De finder glæde og tilfredshed ved at være en del af det hele, at de yder noget for naturen ved at samle skrald.

Dét her har ikke noget med børnearbejde og udnyttelse af børn at gøre, men en sund vinkel, en social ting som de kan ha' tilfældes og samles om.

• #28   31. mar 2019 Anella, det er nu engang min erfaring at børn der får lov at indgå i en form for meningsfyldt samarbejde, og får en opgave altid bliver stolte af at der er "brug" for dem. også i voksen verden.
    Og at sammenligne det med børnearbejde er en hån mod de stakkels børn der udnyttes i den tredie verden, De sidder fra tidlig morgen til sen aften og udfører en voksens arbejde, og ofte i et farligt miljø, hvor der er giftige dampe, og huse styrter sammen over hovedet på dem.
    Her går der voksne med rundt og de får samtidig et syn på det at man ikke bare skal smide sit affald i naturen, det er at lære i den reelle verden ikke at få læst problemet op i en skolestue. Man lærer mere ved selv oplevelse end på anden måde.

Forøvrigt så er børn ikke nemme at manipulere, de har deres egen mening, og mere nu end nogensinde, de er så meget med i de ting der rører sig i samfundet, måske mere end vi var, vi var børn meget længere end børn er nu . De bliver inddraget i alt lige fra velfærd, politik, og andre vigtige issues. Jeg har fingeren på pulsen og har selv børnebørn og oldebørn lige fra 2 til 34 år så jeg følger med i hvad der rører sig i dem og det er ikke småting.

• #29   1. apr 2019 Annella, de af os der har børn og finger på pulsen ved præcis hvad du mener. Det er fælt, grimt og dårlig moral at lade børn rydde op i naturen. Det har intet med "de skal lære det" og gøre. Det er kun uansvarlige idioters holdning der kan stå på mål. Men de taber absolut sutten i rødvinen. Det har simpelthen intet med opdragelse at gøre. Det har med omtanke og fornuft at gøre. Det andet er bare tåbeligt ævl.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

#30   1. apr 2019 #29

Det er både sund fornuft og lærerigt at ens børn deltager i noget som mange går op i. Vi har alle et ansvar for ikke at svine naturen til, og det er vigtigt at lære så tidligt som muligt. Ved at se det ved selvsyn, men også være med til at afhjælpe svineriet, er en glæde for de deltagende børn.

Det er hverken 'fælt', 'grimt', 'uansvarligt', 'dårlig moral' eller en gang ævl!

Forældre med 'fingeren på pulsen', opdrager deres børn til at medvirke til at tage socialt ansvar, selvom der findes 'møgsvin' man ikke kan nå!

Og, jeg vil igen nævne at dette på ingen måde kan samlignes med børnearbejde! Eller billig arbejdskraft!

Hvilket Kisser #28, også så fint beskriver.

• #31   2. apr 2019
    Det gør mig rigtigt ondt, når en person, der førhen var et dejligt livligt og betænksomt, og positivt menneske, bliver så hadefuld og indebrændt at han prøver at finde fejl ved alle andre.
    Samt råber ukvemsord ud som ikke er en intelligent mand værdig. For der er ingen tvivl om at der er gode evner til stede til en seriøs debat. det har vi allesammen oplevet i flere år.
    Det er virkeligt ærgerligt at bruge sine talenter på at skælde ud, og bruge nogle titler på sine emner som bestemt ikke er et voksent menneske værdigt.
    jeg skriver ikke dette for at igen blive sværtet til med nye ukvemsord, men ene og alene for at håbe på at dette indlæg betragtes som et forsøg på at nå ind til den gode kerne som jeg ved er til stede inderst inde. smiley smiley

• #32   2. apr 2019 Ja det er utroligt at man kan være så meget skuespiller og rose en person, men når ryggen vendes til, så bliver personen omtalt som en idiot. Man lærer at sortere affald fra og putter det naturligvis i de rette containere. Det er vel de færreste normale mennesker der gemmer affald smiley

• #33   2. apr 2019
    Nu er der så forskel på at mene at en person kan være en idiot i en situation, eller om det er tilfældet sådan i alt almindelighed.
    Man kan sagtens mene at der er noget galt med en specifik mening, det er sådan de fleste har det, men at dømme hele personen udfra det er galt.

• #34   2. apr 2019 Ja, vi skal bare lære børn at affalds sortere kraftigt i en tidlig alder, så de kan lære at gå helt udenom, det der kan/skal undgås, så de kan undlade storskrald senere i livet. smiley smiley

Kommentér på:
Efter skralde-indsamling: - Vi skal skamme os

x