{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
241 visninger | Oprettet:

cris7
cris7
Online Tilmeldt:
16. dec 2014
Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 361 Svar: 3.316

Igen, omkring vold og overgreb på skoler! {{forumTopicSubject}}

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-22-folkeskolelaereren-ann-ser-dagligt-vold-mellem-elever-og-hun-er-langtfra-alene-viser-ny-undersoegelse

Vold, overgreb, grimt sprog på skoler er et problem. Det foregår både elever imellem og går også ud over lærere. Igennem det sidste stykke tid har der været flere sager og artikler om problemet.

Selv i børnehaveklasser er det et stort problem.

Nogle mener at der mangler forskning på området, for at finde begrundelser for eskaleringen, samt hvordan man kan ændre denne opførsel.

Skolelærer Ann Fogh Aunstrup mener, at det hverken er skolernes, forældrenes eller børnenes skyld, hvis problemerne med voldelig adfærd og voldsomt sprogbrug vokser på de danske folkeskoler. jvf. TV2

Sikke dog et ansvars -forflygtende svar for alle involverede parter!

Flere peger på at der skal flere resoursser til. Så skal alt nok gå godt!

Jeg er dybt uenig.

For det første har forældrene et stort ansvar. De skal oplære, og opdrage deres børn helt fra start af. Så børnene lærer respekt for andre mennesker, ikke mindst deres skolelærer. At de ikke altid kan få deres vilje, at de lærer social omgang med andre børn, at de ikke bare bliver plantet med en IPod eller lignende for at underholde sig selv. At forældre sørger for at stoppe grimt sprogbrug tidligt, og naturligvis ikke selv bruger det.

I børnehaven skal personalet hurtigt tage hånd om en konflikt, og ikke være konfliktsky. Hvilket også gælder i skolerne. Være bestemt omkring dårlig opførsel og sprog. Det nytter ikke noget bare at overhøre/overse fordi det er det nemmeste.

Det gør heller intet godt for børn, hvis de er blevet irettesat i børnehave/skole og forældrene ikke støtter personalet, men i stedet farer ud og siger at deres barn var ked af det da de kom hjem, og ikke vil finde sig i det. Forældrene bør i stedet på en god og kærlig måde tale med barnet om det skete.

Det er hverken børnehave eller skolens ansvar at opdrage børn, det skal være sket forinden af forældrene. Naturligvis skal personalet begge steder have lov til at lære om god opførsel, for børn kan opføre sig anerledes hjemme end de gør i børnehave og skole.

De stakkels børn bliver forvirrede hvis de får lov til alt hjemme, mens de må tilpasse sig andre når de er i børnehave/skole.

I det hele taget, så er den måde vores samfund er indrettet på efterhånden, ikke noget der giver trygge børn. De vokser jo op som institutionsbørn, vuggestue/børnehave/skole, hvor de konstant er omgivet af mange, og aldrig får ro og fred.

Hvis man ser tilbage i tiden, og jeg véd at det er helt tabu at skrive, så var børn mere robuste, med bedre indlæringsevne, fordi der oftes var een forældre hjemme, ihvertfald til børnehavetiden. Hvor to eller tre børn legede sammen, så social kontakt blev en tidlig indlæring på en anden måde . Derefter een på halvtid, så barnet fik mere ro, ikke mindst så forældrene bedre kunne se hvad der interesserede barnet/børnene.

Sandt, der var ikke alle de afhængigheds sociale medier, men det er jo op til forældre at sørge for at de selv og deres børn har en grænse. Spark børnene ud og lege, få motion, være aktive, for det gavner hjernen og kroppen.

Alt for mange børn får en diagnose for ADHD, bliver fyldt med medicin, bliver brugt som en undskyldning for deres adfærd. Hvor det i stedet er hele grundfundamentet der er skyld i den adfærd. Dermed ikke sagt at nogle ikke kan lide af det, men helt sikkert ikke så mange.

Det er et stort emne, men også vigtigt emne.

Hvordan ser I på det?

Er hele det trygge fundament som børn burde vokse op med smuldret?

Har pædagogikken spillet fallit, fordi den er blevet konfliktsky, og ikke tør bruge 'konsekvenser af handling', af frygt for børns og forældres reaktion?










Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Igen, omkring vold og overgreb på skoler!
  • #1   28. mar Magtanvendelse, det er blevet institutioner og skolers valgsprog, jeg er ved at brække mig. Hvor er alle reglerne, er de blevet brændt ?? Og jo, lærere, pædagoger har ingen muligheder for at redde den nuværende kedelige tendens til vold og overgreb.

    Du har ret i dit oplæg, at børn skal have det vigtigste fundament hjemmefra, for det vi har fået hjemmefra, det bliver aldrig glemt, de mest basale ting, som ganske alm hensyntagen til andre, sige ja tak og nej tak, det hedder hej/goddag og hej/farvel, tak for gaverne, ikke råbe, række hånden i vejret, ikke afbryde og ja, de helt basale ting, hvor det kan udvikles i skolen eksempelvis.

    Men Folkeskolen er for slap efter min mening, var det ikke i slut 70'erne det begyndte at blive sådan, al den diciplin med at stå på række i skolegården og blive kaldt ind efter klasse, synge morgensang osv., det blev strøget, nu vælter alle bare oveni hinanden, river, sparker og slår, hvis nogen går ind i en osv., det er ikke OK.

    Folkeskolen skulle begynde at få regler for, hvordan det er at gå i Folkeskolen, de kunne starte med at lave regler om, hvad der er deres store problem, så ville noget måske hjælpe, og kan disse regler ikke overholdes, så må det være en bortvisning, ligesom det også er på enhver arbejdsplads, der er der også regler, ellers kan vi risikere at blive fyret.

    Mine børn, som jeg har skrevet før, de har gået i Privatskole fra BH kl til 10. klasse, der var ikke disse problemer, de havde regler, og kunne du ikke finde ud af dem, blev du bortvist, meget enkelt, mine børn har ikke taget skade af disse regler, tværtimod de er velfungerende voksne i dag.


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 361 Svar: 3.316
    #2   28. mar Selv startede jeg i skole i 70, der var ingen morgensang, eller blive kaldt ind efter klasse.

    Men man rakte fingeren i vejret hvis man ville svare på spørgsmål fra læren. Vi havde en fantastisk god lærer, som alle respekterede. Tror faktisk at han var en af de første som omdannede vores klasselokale til en hestesko, så han kunne se alle, og vi kunne se alle.

    Men det skete også at nogen blev sadt udenfor døren i 15 minutter i andre fag, eller fik en eftersidning.
    Men det er sandt at senere blev det skidt med opførsel.

    Problemet er vel også at der er alt for mange lærere/ vikarer idag, meget unge, der ikke formår at sætte sig i respekt, men hellere ses som 'ven'.

    Det kan godt være at der er regler for hvordan lærere skal agere idag, men de er ligegyldige, når disse ting foregår.

    Ja, der skal være konsekvenser, også bortvisninger.

    Husk på, at dem som opfører sig skidt, egotripper, hvis forældre støtter dem, og ikke kan se noget galt, kan også blive de samme egotripper i deres fremtidige liv, uden hensyn til nogen andre.








  • #3   28. mar Ja, men at indføre regler og bortvisning, hvis disse regler ikke overholdes, det er godt, at der er konsekvenser, for det er der også ude i samfundet, hvis ikke man kan finde ud af opføre sig ordentligt, så ville lærerne kunne indstille disse uromagere og de kunne begynde at arbejde som lærere, så kunne det der magtanvendelse blive et datidsord, jeg kan ellers ikke se nogle andre løsninger på problemerne, jeg synes også de er voldsomme.

    Og hvad er der så i vejen med Jeg-formen, jeg tror ikke, der er nogen pædagoger eller lærer, der siger: Jeg vil ikke have ....., eller jeg vil have, du venter, til det bliver din tur osv.., der er nok for meget magtanvendelse over Jeg-formen smiley


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 361 Svar: 3.316
    #4   28. mar Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det IKKE det offentlige som skal opdrage børn, det er forældres ansvar.

    Kender mange forældre overhovedet der børn idag? Ved hvad der rører sig i dem? Eller er mange for egoistiske og tror at gaver og frihed til alt er godt?

    Hvad med alle de mærkværdige former for 'samliv' der er, hvor børn bliver forvirret over hvem som er 'mor og far'? fx. mor/mor far/far. Alene mor med donorsæd.

    Der er noget galt, og det gør intet godt for børn.















  • #5   28. mar Igen er jeg enig. Jeg siger også, det er noget mærkeligt noget, selvom mor/mor far/far, godt kan give børn tryghed, så er det bare ikke en naturlig måde, de har fået disse børn på.

    Jeg synes det er direkte perverst at kunne få donorsæd, bare fordi forvirrede feminister, vil have det, det er topegoistisk og bizzart, tænk ikke at vide, hvem ens far er, bare se de dokumentar om de forsvundne fædre, hvad det gør for de børn og unge, det går ud over.


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 361 Svar: 3.316
  • #7   29. mar Jeg er helt enig med de damer og i har skrevet alt det som jeg selv ville skrive så jeg har ikke noget at tilføje smiley

Kommentér på:
Igen, omkring vold og overgreb på skoler!

Annonce