{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.560 visninger | Oprettet:

K
K
Tilmeldt:
1. jun 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Emner: 75 Svar: 1.484

Vold / Selvforsvar ved Indbrud? {{forumTopicSubject}}

Har en ven der er lidt på herrens mark.

Han var alene hjemme i weekenden (bor i villa kvater med sine forældre, men de var på daværende tidspunk på ferie og vedkommende er 17 år) og så ringer banker det på bagdøren. Da han havde en aftale med nogle gutter fra området om noget hygge-aften, troede han selvfølgelig af det var dem eller to af dem.
Da han så åbnede blev han tomuleret af 2 unge fyrer / mænd. Han går i panik og tager nærmeste objekt og slår løs på dem (i dette tilfælde en hammer).

Det hele sker i et kort øjeblik da de efter sigende flygter igen ret hurtigt ( De har nok hørt nogle komme eller mødt yderligere modstand).

Nu er han så i tvivl om det var lovligt selvforsvar eller ej?
Og da han er over den kriminelle lavalder så gælder næsten alle de kriminelle regler for ham hvis det munder ud i det.


Jeg vil ikke oplyse noget info omkring personen, eller område / adresse.

Håber i vil give en hånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vold / Selvforsvar ved Indbrud?
  • #1   15. okt 2009 Skal siges af det hele er som "ofret" selv har fortalt det efter han er kommer nogenlunde til sig selv igen.

  • #2   15. okt 2009 Da han så åbnede blev han tomuleret af 2 unge fyrer / mænd. ? hva indebager det?

    Har han selv meldt det til panserne? De 2 gutter melder det jo næppe..


  • #3   15. okt 2009 jeg mener efter min viden, at det er ulovligt det din ven har gjort. medmindre de har overfaldet din ven med slagvåben, så må han ikke selv bruge et.. LORTEREGLER, JA ! men sådan er det nu en gang..

  • #4   15. okt 2009 jep det er selvtægt og dermed ulovligt, hvis de havde slået ham havde han lov til at slå igen (retten til at forsvare sig selv) men ikke med en hammer

  • #5   15. okt 2009 Det han har gjort er ulovligt.

    Men hvor stor er chancen for at de to melder det til politiet ? Den er lige med 0.


  • #6   15. okt 2009 Thyzon

    At udøve selvtægt er at tage loven i egen hånd. Eksempelvis udøves selvtægt af folk, der finder en lov eller straf utilstrækkelig, og selv påtager sig rollen som både dommer og bøddel.
    Ordet bliver ofte brugt til at beskrive folk, der selv (med vold) straffer formodede gerningsmænd i straffesager, hvis de føler, at der er givet en for mild straf.
    Selvtægt er ulovlig i Danmark, som den i øvrigt er det i alle retssamfund, fordi selvtægt ødelægger retssikkerheden i sit grundlag: at kun de særligt betroede har ret til at forfølge på forhånd definerede brud på retfærdigheden.


    var det for svært for dig eller hvad?


  • #7   15. okt 2009 thyzon

    og hvis der er for meget læsestof der så tager vi lige den korte version

    Ordet bliver ofte brugt til at beskrive folk, der selv (med vold) straffer formodede gerningsmænd i straffesager,


  • #8   15. okt 2009 men hvis han ikke havde brugt en hammer men bare sine hænder havde han været under §13 "retten til at forsvare sig selv"

  • #9   15. okt 2009 Razz læs mit sidste indlæg

    han har brugt en hammer (bliver betegnet som et våben) ergo det er en afstraffelse havde han ikke brugt den hammer havde det været selvforsvar


  • #10   15. okt 2009 har selv oplevet efter at have fået 3 slag i hovedet af en i byen valgte jeg at trække en pebberspray og bruge den, jeg blev slæbt i retten og fik en betinget dom plus en bøde for ulovlig våbenbesiddelse og for at bruge den, havde jeg bare slået igen havde det været noget andet

  • #11   15. okt 2009 Razz B

    jamen så synes jeg da bare du skulle tage og undersøge det så finder du nok ud af det


  • #12   15. okt 2009 ja jeg vil også meget gerne høre dommen

  • #13   15. okt 2009 jeg har kun hørt om en sag hvor en person er frifundet efter brug af våben og det var jørn jønke nielsen og det var fordi han selv blev overfaldet med den kniv han så fik taget fra overfaldsmanden og stak igen

  • #14   15. okt 2009 derfor er der stadig grænser for hvad du må som selvforsvar men lad os høre hvis den ender i retten så ser vi hvem der får ret og det bliver betegnet som selvtægt da han har valgt at bruge våben

  • #16   15. okt 2009 nu skal vi holde "afstraffelse" uden for, ellers går det galt.. selvtægt er at tage loven i egen hånd, hvis man fx ikke syntes retssystemet virker og så udøver en straf som man selv syntes passer..

    i denne sag drejer det sig om selvforsvar. det lovligt at udøve selvforsvar, hvis det står mål med angrebet. det vil sige, hvis du bliver slået, må du slå igen. hvis du bliver angrebet med slagvåben, må du bruge slagvåben mod angrebsmanden. hvis angrebsmanden skyder på dig, må du skyde igen osv osv osv. derfor er det ulovligt at bruge en hammer, selvom der er nogen som slår og sparker dig. dog er der noget om at det er lovligt at bruge alle midler, for at redde personer som er i livsfare eller hvis du selv er i livsfare...


  • #17   15. okt 2009 KONGEN AF INTETSTED ?
    Er du fuld? Hele din beskrivelse af ordet selvtægt bunder ud i en sag, der er gået igennem retsystemet og ofret derefter føler sig krækket!
    Denne sag har intet med selvtægt men det er et spørgsmål og han har handlet agtsomt eller uagtsomt, hvilket ingen kan bedømme med en så upræcis en beskrivelse...
    Der står intet om den fysiske kontakt eller adfærd ud over ordet tomuleret, som virker virkelig spøjst i denne sammenhæng...


  • #18   16. okt 2009 Det jeg mente med "Tomuleret", var at da han åbnede døren overfaldt de ham jo nærmest inden han kunne nå at se hvem det var næsten.

    Han siger at han gik i panik og tog hvad det var tættest og slog om sig med.
    Han følte sig selvfølgelig truet da det var klædt i mørkt tøj og med hue (hvilket jeg synes er nok til at føle sig truet).

    Han tror selv at det er noget der har været planlagt nøje. Da hans forældre ikke var hjemme (lige taget på ferie). Og at han havde en aftale lidt senere på aftenen.



Kommentér på:
Vold / Selvforsvar ved Indbrud?

Annonce