{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
150 visninger | Oprettet:

Negative oplevelser med ophavsret {{forumTopicSubject}}

Da ophavsret er forskellig fra til land, kan jeg kun anbefale at være forsigtig med brugen af andres 'ejendom'.

Nogle kan måske huske profilen Harager fra 24dk, hun havde oprettet et trådtema fra Frederiksborg Amts Avis og indsat et billede fra avisen til det oprettede tema.

Så skete der det, at billedets fotograf sendte en regning på 700,oo kr til 24dk's ledelse med krav om betaling, da han ikke havde givet tilladelse til viderebrug af hans billede, 24dk gav regningen videre til Harager, da jeg ikke længere forfulgte sagen, ved jeg ikke, hvad den endte med.

Jeg selv har været udsat for det samme, på Jubii havde jeg oprettet et tema i kategorien historie handlende om rotteplagen på øen Borneo.

Artiklen jeg brugte til temaet, var fra Frankfurter Allgemein Zeitung (FAZ) foruden at fortælle historien satte jeg flere billeder fra artiklen ind.

Billederne kan forøvrigt ses i dette link:

https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/ein-modernes-maerchen-es-war-einmal-auf-borneo-15175283.html#:~:text=Unter%20dem%20Strich%20l%C3%A4sst%20sich,Notstand%20also%20nicht%20gewesen%20sein.

Der gik kun et par dage og jeg fik en mail fra Jubii's Debathøvdingen, hvor han meddelte mig, at billedernes ophavsmand havde sendt et krav til Jubii, hvor han forlangte 100,oo € pro indsat billede, da han ikke havde givet tilladelse til at videregive hans billeder.

Enden på kravet var, at jeg med brugen af billederne var dækket af FAZ's ophavsret, der havde givet tilladelse til at videregive billederne.

Ophavsretten i Schweiz er lidt mere kompliceret, her skal 'man' have tilladelse selv til delvis videregivelse af en artikel.

Det er jo som sådan ikke et debattema men ment som en advarsel, hvad angår ophavsret og forsøge at sætte andre i et dårligt lys, fordi noget bliver udeladt i citatbrugen af en artikel.










Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Negative oplevelser med ophavsret
Kommentér på:
Negative oplevelser med ophavsret

Annonce