{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.034 visninger | Oprettet:

Må man sige det her til en Præst {{forumTopicSubject}}

Tag dig sammen til en Præst ....

Som jeg læser det, så har Christina Sederqvist haft nogle kedelige oplevelser, kan være svært lige at tage stilling til, da vi mangler modpartens version.

Det er ikke smart at møde op på en dårlig dag og vise det, det er helt sikkert, præster er "på" ligesom Rockstar og andet lignende, der skal repræsentere sig, men men, dog må vi ikke glemme, at de også er mennesker.

Dårlige oplevelser i diverse begivenheder i Folkekirken, skulle gerne være en god oplevelse uanset, hvad det end måtte være, det er pinligt at stå og sige noget forkert, det vil aldrig blive glemt, og det er så blevet sagt i denne her sag. Når, det så er sagt, så synes jeg heller ikke "ikke" medlemmer har noget at gøre i Folkekirken, jeg vil tillade mig at sige, det er det samme, hvis du går ind på en restaurant, hvor de har en buffet, snupper en tallerken, fylder den og går ud med det hele uden at betale.

Det er en stor kunst at være en god Præst, du skal være en menneskekender i alle aldre og så skal du kunne tale, så alle kan forstå, hvad du siger, så vil kirken aldrig være tom, når du er på.

Empati empati empati - det er betingelsen.

https://www.bt.dk/danmark/christina-sederqvist-maa-man-godt-sige-det-her-til-en-praest


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må man sige det her til en Præst
  • #1   18. sep 2017 Nu er det svært at reflekterer på en subjektiv oplevelse, men er overbevist om at der finde gode og dårlige præster.

    Netop at "veje" et publikum er en god ting som præst og spørge indtil sammensætning af publikum hvorefter man målretter sin prædiken derefter. det bare at lire den af og synge den samme salme i 30 år dur ikke.

    Nu var min far selv præst og havde en ven som var præst som hed Johannes, en fin fyr som var meget tørstig, ikke at hans prædiken bar præg af det men han var anderledes hvor man isæt var i nutiden som prædiken og ikke bare lire en masser lort af fra biblen, han var utrolig populær og folk elskede hans prædiken. Jeg har set en del af dem selvom jeg er ateist, for mit udgangspunkt var et helt andet. Han underholdte på samme måde som min far gjorde bare mere afdæmpet.


  • #2   18. sep 2017 Ja, jeg kender også en præst, der kan fylde kirken, han taler ikke over hovedet på folk men til dem, det er noget helt andet og selv en 5-årig, kan forstå, hvad han siger, det er bare skønt, humor har han også og så kan han også spille på guitar, det gør ikke noget, at have disse evner - helt igennem en populær præst.

    Jeg kunne nu også godt lide Johannes Møllehave, han havde mange gudstjenester for landevejens folk, en helt egen personlig måde at holde gudstjenester på og så behøvede han ikke nogen notater, han kunne holde taler i timevis uden, det er også en kunst.

    Men, skal vi benytte folkekirken, så har jeg en eller anden forventning om, at man er medlem af folkekirken smiley


  • #3   18. sep 2017 Nej jetset

    //citat
    Men, skal vi benytte folkekirken, så har jeg en eller anden forventning om, at man er medlem af folkekirken
    //citat slut

    Selvom du ikke er medlem så betaler du via finansloven alligevel, så på en måde er du ikke helt fri af folkekirken økonomisk.

    Jeg elsker kirker, deres ornamenter, deres historie, udsmykning,akustik, og at alle bare kan dumpe ind. Hvem har ikke været i en kirke i udlandet? selvom man ikke er kristen..

    ”Kom til mig”, lyder det fra Jesus.

    Han tænker ikke på hvem fanden man er ukristen eller kristen, det skal ikke tælles i hvor meget man betaler ej heller i hvor meget man yder til kirken som i ældre tid hvor den som betalte kirkeorglet stod øverst på like listen.

    Selvfølgelig skal man ikke stå med en bankudskrift at man har betalt kirkeskat og dermed har lov til at komme der. Folks tilgang til kirken er forskelligt. At man så er meldt ud af folkekirken giver så en vis begrænsning og ok for mig - jeg skal nok blive kulet ned på den ene eller andet måde.


  • #5   18. sep 2017 Modsat Ron, så elsker jeg kirker, lige fra små landsbykirker til de store domkirker.
    Er jeg i udlandet frekventere jeg kirker af alle slags. Moderne kirker der ligner en blanding af et et-planshus og et vandværk kan jeg ikke klare.
    Så en spøjs kirke i München, der var en underkirke med moderne figurer af Jesus vej til korset, en etage op, lå det det øverste af en flot kirke med kuppel.
    Den omtalte præst er da totalt uduelig, kan man ikke fyre en præst???


    profilbillede
  • #7   18. sep 2017 Selvom du ikke er medlem så betaler du via finansloven alligevel, så på en måde er du ikke helt fri af folkekirken økonomisk.

    Alle, der betaler kirkeskat, betaler til vedligeholdelse af kulturskatte, i form af kirker, der er mange hundrede år gamle.

    Når/hvis man finder en løsning på, hvordan tjenestemandsansatte præster kan aflønnes af kirkeskatten, kommer staten til at betale for vedligeholdelsen af vore kulturskatte! - Det er jeg sikker på, kommer til at koste staten langt mere, end det beløb der bliver betalt til præstelønninger.

    Lige som andre faggrupper: f.eks buschauffører og lignende, er der personer, der er havnet i et helt forkert fag/beskæftigelse.

    Sådan er det også med præster. Forskellen er bare, at menighedsrådet kan indstille en præst til ansættelse, MEN de kan IKKE slippe af med ham/hende, hvis vedkommende viser sig at være en skændsel for præstestanden. Det kræver at biskoppen er enig med menighedsrådet, og vælger at flytte præsten til anden stilling. Der er tjenestemandsansættelsen det store problem!


  • #8   19. sep 2017 elizabetta

    Er billedet ikke fra Moskva hvor kirken ligger på den røde plads?


  • #10   19. sep 2017 #3 - Polysl, jeg ved godt, at vi ikke skal stå med en adgangsbillet, det jeg appellerer til er ens egen samvittighed - og du kan ikke klage over noget, du ikke er medlem af, hvor du alligevel tillader dig at benytte, det er blot min mening og tankegang.

    #4 - Ron, det er så din mening, men jeg vil tro, at du ikke kunne forestille dig en landsby i skønne Danmark uden en landsby kirke, det ville se helt forkert ud, du må have haft nogle dårlige oplevelser, for jeg synes bl.a. Roskilde Domkirke er ualmindelig smuk. Men hvis du lige fra barns ben blev tvunget til at blive konfirmeret, så har det nok haft en dårlig effekt, du skulle slet ikke have været konfirmeret. Men du kan finde smukke fotos - det kan ikke blive mere romantisk smiley smiley

    #5 - Elizabetta, jeg har det som dig, jeg synes der er noget helt specielt over kirker, jeg finder dem ualmindelige smukke, fredfyldt og en akustik der er ubeskrivelig, jeg har været heldig at høre nogle fantastiske kor, gospel og hørt nogle prædikener, der gav eftertanke.

    #6 - Torben, jeg ved godt, at alle er velkommen i den danske folkekirke, det jeg appellerer til, er bare vores samvittighed, den er ikke lige stor hos alle. Jeg har det sådan, at jeg ikke ville mene at have det godt, hvis jeg benyttede den danske folkekirke uden at være medlem. Og jo, jeg har besøgt mange kirker på min vej, de er bare så smukke og jeg har altid lagt en mønt og tændt et lys, de er jo åbne for publikum og vi kan bare gå ind, der er noget over det, som jeg ikke kan beskrive ... katolske som græsk ortodoks.

    #7 - Busmann - Ja, meget kan der skrives om proceduren om ansættelse af præster - jeg vil mene, at Menighedsrådene har ikke den fornødne ekspertise til at kunne se, om en præst er velegnet eller ej - ingen af dem har en teologisk ide om, hvordan det skal foregå, men det har Biskoppen, han/hun har måske for lidt magt.


  • #11   19. sep 2017 Jetset

    Jeg klager ikke over: barnedåb, konfirmation, død som nok er det man mest er i kirke som betalende kunde - og resten af tiden rager det dem en papskid.

    så hvem er hyklere?

    Kirken er mere som en funktion end det som den var - folk er pisse ligeglade med kirken som også ses når der en søndag bare er en luder og en lommetyv.

    Bekend dog det hykleri - for de omtalte funktioner kunne faktisk foregå i ens have med et fuglebad - jeg døber dig i den hellige hykleriske navn jens hvor vandet er fra vandhanen og ikke flaske vand fra en anerkendt som røvrender folk med bakterier som vælter rundt i flasken.


  • #12   19. sep 2017 Ja, Polysl, det er så din mening, men jeg vil tillade mig at sige, du ikke har fattet ret meget af budskabet, det er nok fordi, det ikke har din interesse, men jeg kan oplyse dig om, at der er heldigvis mange, der vælger at døbe deres børn, jeg var så sent som den 27.8. til et barnedåb, det er bare så kært så kært .... smiley smiley smiley

  • #13   19. sep 2017 jetset

    Du har så ikke fattet mit budskab at folk er da fuck ligeglad med folkekirken udenom dåb, konfirmation, død - lad nu være med at sige at størstedelen går i kirke og synger salmer og vælter rundt i paradiset.


  • #14   19. sep 2017 Jamen, det siger jeg da ikke noget om, men jeg synes, du ved for lidt, og hvor skulle du også vide det fra, da du aldrig går i kirke smiley

  • #15   19. sep 2017 ha ha jetset

    Jeg tror nok jeg går mere i kirke end du gør. men af helt andre årsager.


  • #16   19. sep 2017 Nå, jo jeg ved godt, at kirken også har mange andre gode arrangementer udover gudstjenester, så må du også synes om det smiley

  • #17   19. sep 2017 jetset

    Jeg deltager ikke i arrangementer men bruger i flere tilfælde en søndag at kigge forbi flere kirker i Odense.....jeg nyder det germanske, akustikken, bygningen, alle de figurer på samme måde når jeg er i udlandet


  • #19   19. sep 2017 Prøv Odense...så er det en luder og lommetyv..

  • #20   19. sep 2017 Tror ikke hverken ludere eller lommetyve går i kirke, så der er noget du har misforstået Polysl. Sidst jeg spontant gik i min nærmeste kirke, var den fyldt med mennesker, og det er ikke løgn. smiley

  • #21   19. sep 2017 Jeg blev døbt og konfirmeret i Absalon kirke på Vesterbro, i dag er den opkøbt af en iværksætter, og blandt andet lavet om til restaurant. - Og selvom maden er relativt billig, er den stadig for dyr for de hjemløse.
    Det skærer mig lidt i hjertet, men jeg må da indrømme, at dette er bedre end at rive kirken ned, eller laver den til hotel eller koncertsal, eller hvilke ideer, man nu kunne få.

    Torben.
    Ja det et godt nok nogle tunge kirker man har fået opført på Vesterbro engang, størst er vel kirken i Matthæusgade, nogle få procenter mere, så havde det været en katedral. smiley


  • #22   21. sep 2017 Jeg synes også Ribe Domkirke er smuk, desværre kan jeg ikke rigtig finde nogle billeder, der kan give det rigtige indtryk og ja ingen hemmelighed i, at jeg også synes om Ribe, der er mere end hyggeligt, små søde huse, brostensgader, det eneste jeg mangler er, at høre hestene smiley



    profilbillede
  • #27   22. sep 2017 Vi skal have en debat om LÆS og FORSTÅ smiley

    Ron, jeg kan ikke se, der er nogen, som går efter mig og jeg kan heller ikke se, der er nogen, som går efter dig. Det er vores tekster, der bliver responderet på. Jeg tror, du har stress, husk nu at passe godt på dig selv, det er vigtigt.

    Men at være præst er en livsstil ikke et hvilket som helst job, der er lang vej til at blive ordineret til præst, det er noget, som man brænder for i den grad. Jeg ved godt, at der har været nogle sager, hvor præster har været involveret i kedelige hændelser, det er heldigvis få, og så er de færdige med at være præster.

    Jeg mener helt klart, at vi skal passe på den danske folkekirke og præsterne, der bliver flere og flere, der har brug for et kirkerum, natkirkerne er godt besøgt, der er faktisk en del ulykkelige mennesker i blandt - og så er det godt, de har et rum, hvor de kan føle lidt ..... medmenneskelighed, kærlighed smiley smiley



  • #29   22. sep 2017 Her kirken i Matthæusgade, noget af en klods, ikke?



    profilbillede
  • #30   22. sep 2017 Spørgsmålet er om den er køn, det er til gengæld kirken ikke, jeg blev døbt og konfirmeret i, i hvert fald ikke.

    Her er Absalon kirke.


    profilbillede
  • #31   23. sep 2017 Ja, de står lidt klemt, jeg har det sådan, at jeg godt kan li at kunne gå rundt om, men omgivelserne har også en stor betydning smiley

  • #33   23. sep 2017 Hvor er det en sød kirke smiley

  • #37   24. sep 2017 Her i Søllerød Kirke blev min datter konfirmeret og gift.
    Tilhørende er der en smuk kirkegård.


    profilbillede
  • #38   24. sep 2017 Her blev jeg døbt smiley



    profilbillede
  • #40   24. sep 2017 Døbt - konfirmeret er jeg ikke - hvorfor til kende sig en grønsags religion som 99% rager den en papskid. gaver er begrundelsen og det kirkelige er bare en gang lirken ud fra hukommelsen.

    6 mdr. efter spørger manden om de kan trosbekendelsen - nada----ikke en kæft--

    Så hvorfor bruge tid på kirke handlinger som ikke giver mening? Vi er tilbage til kirke events som dåb, konfirmation, død..

    Fuldstændige ligegyldige handlinger som når dagen er væk så er alt væk for mandag er mere vigtig....jammerligt.


  • #43   25. sep 2017 #40 - er du døbt i et toilet smiley - Polysl, det er ikke altid, jeg forstår din tekst, du skriver i #17

    Jeg deltager ikke i arrangementer men bruger i flere tilfælde en søndag at kigge forbi flere kirker i Odense.....jeg nyder det germanske, akustikken, bygningen, alle de figurer på samme måde når jeg er i udlandet

    I #40 synes du, det er noget jammerligt ***

    Selvfølgelig giver kirkelige handlinger mening, lige så meget, som at blive født.

    Det, der ikke giver mening for mig er navngivning tilfældige steder, non konfirmation har aldrig hørt noget så latterligt og efter min mening heller ikke det samme at blive borgerligt viet.


  • #44   25. sep 2017 Her er jeg konfirmeret, min søster konfirmeret og gift og her er jeg gudmoder til mine 2 niecer smiley - dog kunne jeg meget bedre lide den kirker, jeg blev døbt i, selvom jeg ikke husker det, men udsens mæssigt. Jeg kan bedst lide kirker, jeg kan gå rundt om smiley



    profilbillede
  • #45   25. sep 2017 Jetset det er ikke de kirkelige handlinger jeg siger er jammerlig det er dem som bliver konfirmeret som ikke husker en kæft om mandagen som siger lidt om hvad det drejer sig om.

  • #46   25. sep 2017 Ejjj - de går til præst mere end et 1/2 år før de skal konfirmeres, så mon ikke de kan huske noget, det tror jeg på.

  • #47   25. sep 2017 jetset

    Så prøv at spørge dem næste gang mandag..


Kommentér på:
Må man sige det her til en Præst

Annonce