{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
170 visninger | Oprettet:

Jojo
Jojo
Online Tilmeldt:
31. dec 2021
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 101 Svar: 1.158

Selvstændigt tænkning {{forumTopicSubject}}

Det studsede jeg lidt over, og ordlyden kom fra andet tråd emne.

Spørgsmålet, Kan man tænke selvstændigt, eller er man påvirket af alt muligt inklusive vejret, kone, sin bankkonto og medier, oveni købet fri fra indflydelse af fora som vores.

Er der nogen som kan tænke frit uden indflydelse af andre, og så det store spørgsmål

Hvad tænker du smiley

Kommentarer på:  Selvstændigt tænkning
  • #1   28. jul Altså jojo nu begynder du også med finurlige argumenter.

Hvis du ikke tænker selvstændig, hvem skulle så have dine tanker?

At vores tankegang selvfølgelig bliver påvirket af alt det, der sker omkring os, er da vel logisk, men INGEN har indflydelse på det, vi hver især tænker, hold da helt op sikken en verden, vi så ville leve i, der ville være varig krigstilstande overalt på kloden, hvor der lever mennesker.

Glem alt om, at andre tænker dine tanker eller har den mindste indflydelse på din tankegang.

To ting har vi mennesker ene og alene og ingen andre indflydelse på: vores tanker og vores gerninger.

• #2   28. jul Jeg er glad for, at jeg stadig kan tænke uden bagtanker.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#3   28. jul Brok

Vil det sige at du er en fritænker ?
    smiley

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#4   28. jul Annella

Jeg mistænker dig om at du prøver at påvirke min tankevirksonhed smiley

• #5   28. jul Min søster siger, jeg aldrig tænker mig om, om det er fritænker aner jeg ikke, måske en tanketorsk-

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 235 Emner: 879 Svar: 11.175
    #6   28. jul Egne tanker betyder selvstændighed, man kan ytre sine selvstændige tanker, endnu. Spørgsmålet er hvor længe? EB's skribenter er ikke glade for alle tanker, selvom de er skrevet i et sobert sprog som jeg gør, da man hurtig bliver bannet. Og alligevel bliver folks kommentar slettet selvom de forholder sig til indlægget.

Hvis man ikke har selvstændige tanker og ytringer, så er man en Lemming, som følger flokken ud over klippekanten.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#7   28. jul Brok

Alle mennesker laver en tanketorsk på et eller andet tidspunkt. Det betyder bare at man ikke er perfekt men menneskelig.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#8   28. jul Bare roligt Brok
    Du er ikke en fritænker smiley

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#9   28. jul Poly

Man kan godt tænke en ting, og gøre noget modsat

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#10   28. jul Påvirkning af sine omgivelser - hummmm den må jeg lige tænke lidt på - som jeg ser det skal de være logiske, ellers bliver andres tanker og meninger kasseret i min verden.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 48 Emner: 98 Svar: 5.398
    #11   28. jul Efter min mening så tænker mennesker ikke nær så selvstændigt som de selv tror. Så ville vi ikke have al den reklame og propaganda som vi har, og som tydeligtvis virker.
    Hvorfor slås mennesker over hele kloden? Er det fordi de ved selvstændig tankegang har besluttet at det vil de?
    Hvorfor er vi ved at ødelægge kloden med forurening? Er det fordi vi ved selvstændig tænkning har besluttet at det er godt?

Vi påvirkes meget af omgivelserne - så meget at vi bør være lidt omhyggelige med at vælge omgivelser. Nogle mennesker får alt det bedste frem i mig, andre gør mig deprimeret og modløs.

Kierkegaard skrev: Mennesker ønsker altid det, de ikke har, og sætter ikke pris på det, de har. De har tankefrihed, men de fordrer ytringsfrihed.
    Enig, vi bør sætte mere pris på vores frihed til at tænke som vi vil. Men somme tider skal man holde det for sig selv.

For ikke at sejle rundt mellem alle de tankegange, jeg gerne vil forstå, så har jeg skabt mig nogle faste holdepunkter, som jeg altid kan bruge til at lande på fødderne igen.

• CarstenJ
    CarstenJ Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 45
    #12   28. jul Jeg synes i høj grad at ens tanker er præget af det liv man lever, ens omgivelser, ens erfaringer, oplevelser, viden og meget mere, som jo ikke er konstante.

• #13   28. jul Jeg tænker på hvordan mænd i parforhold går på kompromis når konen/kærsten udtrykker sin ivrighed i hvor godt et billede bare hænger super godt lige der og i vil nok ikke give mig ret - men det giver fred og ro også med en selvstændig tænkning smiley

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#14   28. jul Alis

Nu er jeg heldigvis forskånet for reklamer da jeg ikke har en tv pakke, men alligevel ville reklamer ikke bide på mig, det er jeg for klog til. og det er der også mange mennesker der heller ikke gør.

Når man handler ind har man en indkøb seddel som følges. Jeg har så ikke oplevet mennesker som gør mig modløs eller deprimeret? øh hva.....du kan da umuligt blive det når du er i dit hjem hele døgnet. Fra nettet? kan man ikke bare være ligeglad?

Jeg føler mig ikke påvirket af mine omgivelser, det rager mig en papskid hvis det ikke er logisk. Vi har alle en stemme i samfundet og kan den stemme fra andre ændre noget hos mig så er det fint - bare det er logisk begrundet.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#15   28. jul Poly

Alis og Cris er inde på det rigtige og du tror bare at du kan kontrollere dine omgivelser.
    Det er stik modsat Poly.

Din tankegang bliver påvirket af lyset, vejret, temperaturen og omgivelser, og det gælder også din færden i butikker, her er der farver som påvirker mennesker, dufter og priser, og så er der de steder du færdes såsom her.

Poly

Du er nok helt vildt med Johan Wolfgang von Goethe.
    Han skrev.
    Egentlig ved man kun at man ikke ved så meget, og med viden vokser tvivlen.

Sadan er det også med selvstændigt tænkning mener jeg

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#16   29. jul jojo

Jeg elsker det citat,

Egentlig ved man kun at man ikke ved så meget, og med viden vokser tvivlen

jo klogere man bliver jo mere ved man hvad man ikke ved.

• #17   29. jul Og ikke at glemme tankespind.

• #18   29. jul #11
    Alis

Hvorfor slås mennesker over hele kloden? Er det fordi de ved selvstændig tankegang har besluttet at det vil de?
    Hvorfor er vi ved at ødelægge kloden med forurening? Er det fordi vi ved selvstændig tænkning har besluttet at det er godt?

En ny måde at tænke på er nødvendig, hvis menneskeheden vil leve videre, sagde Albert Einstein.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#20   29. jul Jeg slettede forrige opslag igen, fordi linket ikke virkede. Nu prøver jeg med min egen Facebookside, hvor indlægget om Zelenskyj står øverst. Læs også teksten.

https://www.facebook.com/alis.christiansen.1

Når det drejer sig om at manipulere så har han altså professionelle folk bag sig.

• #21   29. jul Hvis ingen billeder virker, så er der ingen kontakt til hjernen.
    Reklamer malerier smukke landskaber bør give en mening.
    Fornuft bør bevirke, at man ikke køber andet end hvad man skal bruge.

• #22   29. jul #20
    Alis

Jeg har logget mig ind på FB, men jeg kan ikke finde indlægget om Selenskij?

Jeg redigerer lige min kommentar, nu har jeg i dit link fundet et billede af Selenskij med sin kone i armen, ude til højre kan jeg læse adskillige kommentarer på andre sprog bl.a. på tysk og engelsk, det er sandelig ikke positive ord, der bliver sagt om Selenskij og om billedet - tværtimod -

• #23   29. jul #21
    Brok

Fornuft bør bevirke, at man ikke køber andet end hvad man skal bruge.

JEPS! meeeen nogle gange sejrer ufornuften smiley

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#24   29. jul Annella

En klog mand sagde engang: Du må aldrig handle ind på tom mave.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#25   29. jul Polysl # 16

"jo klogere man bliver jo mere ved man hvad man ikke ved. "

Det ville jeg fortolke lidt anderledes - jo mere man sætter sig ind i et emne, jo mere forstår man hvor lidt man ved i forhold til alt det, der er at vide.

Det er tydeligst hos dem, der påstår at de er menneskekendere. Jo mere man beskæftiger sig med hvordan det menneskelige sind fungerer, jo mere forstår man, at man kun kan se et menneske til huden. Den kan have forskellige farver, og man ved for lidt om hvad der sker inde bag.

Kommentér på:
Selvstændigt tænkning

x