{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
247 visninger | Oprettet:

Jojo
Jojo
Online Tilmeldt:
31. dec 2021
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 65 Svar: 698

Hvordan fortæller men sin ven at han har Demens {{forumTopicSubject}}

Det er den situation som jeg står ind, og jeg synes det er vanskeligt at tackle.

Hans børn kan ikke komme igennem, han bliver aggressivt over for dem, hans læge, som jeg mener er den ansvarlige virker konfliktsky.

Jeg tror nu nok at jeg vil tage det op med ham hvis der ingen andre udvej, men jeg synes at det er vanskeligt fordi at selvom han viser allt tegn på demens, så fungerer han stadigvæk nogenlunde., ""og jeg har snakket med lægen"".

Er der en med erfaring i den slags. ??

Kommentarer på:  Hvordan fortæller men sin ven at han har Demens
  • #1   4. maj Hvorfor vil du fortælle ham det?

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#2   4. maj Alis

Jeg ville aldrig kunne finde på at fortælle ham at han har demens, det er jo ikke bevist.

Men jeg kan efter aftale med hans to døtre godt finde på at adressere problemet med ham, og jeg har deres støtte.

Det føler jeg som hans nærmeste ven mig forpligtet til, og jeg håber sandeligt også på at der er andre som fortælle mig om det er på tiden at søge lidt hjælp fra lægen og systemet når jeg står i den situation.

Jeg kan jo se at han laver dyre fejl, støde min nærmeste væk og ikke passer på hans helbred.

Nå, men jeg kan i det mindste forstå at du ikke har erfaring i den slags.
    Eller har du Alis, fordi så må du godt rådgive mig, jeg synes den er en vanskeligt en.

• #3   4. maj jo jo, min lillebror står lige nu helt som dig, og han blev nærmest smidt ud,
    men som han sagde, næste dag havde vennen helt glemt det,

Men der er mange problemer, kørekort, elscoter, hvor det er farligt i trafikken, han siger det er umulig, at gøre det rigtige for det gør for ondt på ham selv, at vennen bliver enten rasende eller græder. Så der er nok ingen god løsning.

• #4   4. maj Jeg vil også sige sandheden - men den har han jo glemt næste dag og så er der jo lige den der med at han bliver aggressiv og det syntes jeg at huske demente kan blive og lægen må da også ku se det - men hvis personen kan sige nej tak kan ingen gøre noget.

• CarstenJ
    CarstenJ Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 17
    #5   5. maj Den er svær...

Jeg har selv oplevet det i nær familie. Min morfar havde det, og når jeg besøgte ham spurgte han om det samme 20 gange. Alle 20 gange svarede jeg som om det var første gang han stillede spørgsmålet. Indimellem sagde han at han vist allerede havde spurgt om det, og jeg sagde bare at jo, det havde han da vist, og svarede på spørgsmålet igen.

Et andet familiemedlem begyndte også at vise tegn på det, og begyndte at være til fare for sig selv og andre i trafikken. Der kontaktede vi hendes læge og spurgte om han ikke kunne indkalde hende til en kørekorts test - uden at hun vidste at det var noget familien havde bedt om. Hun dumpede testen, og kørekortet blev lagt på hylden.

I begge tilfælde undlod vi at tage en konfrontation med vedkommende, for der ville ikke være nogen "vinder" alligevel. Personligt synes jeg at man skal være der som en god ven eller familiemedlem, og møde dem hvor de er i udviklingen. Meget af det praktiske synes jeg faktisk godt at man kan gøre bag deres ryg, langt hen ad vejen. Kan man sætte abonnementer op så de ikke skal betales manuelt, men automatisk, så kommer de ikke ud i problemer med ubetalte regninger.

Min morfar sagde "ja tak" til alle telefonsælgere, men da han af en eller anden grund smiley ikke kunne finde sit dankort længere, stoppede det med nye dyre abonnementer og betalinger over telefonen. Han havde altid kontanter til dagligvare indkøb.

Jeg synes at det er meget individuelt hvad der er det rigtige at gøre, men ovenstående er et par eksempler på hvad jeg har oplevet og været med til at gøre. Alt hvad der har med økonomi at gøre bør familien dog inddrages i efter min mening.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#6   5. maj Tak for alle svarene.

Jeg smilede lidt Carsten da jeg læste din kommentar om dankort. Men så langt er vi nu heldigtvis ikke, vores første bekymring er om at få ham til en læge og det klarer vi vel nok inden længe.

Det med kørekort blev næsten løst for en uge siden da han kørte med hans datter 80 km i by zonen og 50 på landeveje, uheldigtvis blev han ikke stoppet, men han blev pissesur da han blev konfronterede med hans kørsel adfærd af hans datter, manden sur, turen afbrud og datteren ked af det.

Du har ret Carsten, man skal være der som ven, og jeg tager ham med idag for at spille golf. Anden ting er at han aldrig bliver sur på mig, så jeg vil forsigtigt spørge ind til en par ting, og jeg tror jeg har en åbning til et emne dersom han er meget og altid bekymret over hans helbred.

Brok, du har ret, der er ingen nemme løsninger, og det er træls at se en voksen mand græde synes jeg, Jeg ved fra andre at der er flere forskellige grader af demens, så jeg har håb at han er en af de milde tilfælde smiley

• #7   7. maj Demens er en fællesbetegnelse for en række sygdomme i hjernen og jeg vil anbefale, at du snakker med din ven om det, det er vigtigt, han hurtig bliver udredt, for viser det sig eksempelvis der er tale om Alzheimer, så findes der medicin, som kan bremse udviklingen for en tid, men det fordre, at det gives så hurtigt som muligt, altså i opstarten af denne sygdom, men husk Demens er flere forskellige hjernesygdomme.

• #8   7. maj Hvis han har det med at være bekymret for sit helbred, så kunne det være en god begrundelse for at få ham til læge. Det ville være en god begyndelse at finde ud af, hvad der er galt, for der er også andre problemer, der kan ligne demens.

Jeg har arbejdet i flere år på plejehjem både som sygehjælper og som beskæftigelsesvejleder, og lægefaglige vurderinger var ikke min opgave, dem fik jeg forærende. Min opgave var at hjælpe med at få en hverdag til at fungere for de ældre.

Demente mennesker er lige så forskellige som alle andre, så man må lære hver enkelt at kende. Hvis man allerede kender dem, skal man være forberedt på, at demens kan ændre et menneskes personlighed.

Det er en god ide at få ham til læge, og finde ud af, hvad det er, der er under optræk.

• #9   7. maj Jeg kan kun være enig i at en udredning hos en læge, er det første man skal gøre hvis der er mistanke om demens.

Hvad kan man gøre for at forebygge demens?

Hold hjernen i gang, motion, samvær, ingen sprut, og tobak, Men det kan godt være op af bakke hos en ældre som hele sit liv har røget og fået sin morgen snaps. Nogen kan leve på kanten hele livet uden at få demens, andre kan få det i en tidlig alder -

Min bedstefar drak 4 dramme om morgenen og det var det - røg som en skorsten og blev 89 år. Andre som gøre det samme er død som 69 årig. Så tanken er hvorfor den forskel? er det GEN bevist? Min oldemor blev 98 år på trods af hun også fik lidt over tørsten og røg.

Hvordan kan man forklare det?

Tanken kan måske være at luften ikke var så forurenet dengang - en undersøgelse har påvist at holder man som gående eller cyklist sig i et fyldt lyskryds så indtager man det som svarer til en pakke cigaretter. NICE ik?

Er det noget at sige til at japanere altid i flere tilfælde har mundbind på, samt kinesere. ikke pga. Corona men for ikke at få alle de partikler ned i lungerne som i flere tilfælde danner kræft. Undersøgelsen er ren hypotetisk og en antagelse - men alligevel tankevækkende.

Folk i biler er mere beskyttet, specielt hvis de har Aircondition hvor filtre fjerner partikler.

Kommentér på:
Hvordan fortæller men sin ven at han har Demens

x