{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
213 visninger | Oprettet:

Vinterfarver {{forumTopicSubject}}

Nogle tanker sidst i januar...

En undersøgelse fra 2010 viser at personer med angstlidelser eller depression har en præference for grå nuancer, når de bliver bedt om at vælge en farve der beskriver deres sindtilstand og følelser. (kilde https://politiken.dk/viden/art4840218/Ny-forskning-viser-depressionens-farve )

Ud fra denne undersøgelses resultater kan man godt sige at grå nuancer er depressioners farver.

Syv år senere i 2017 bekræfter Poul Videbech, professor i psykiatri i Region Hovedstaden, forbindelsen mellem farver og psykiske tilstande:

»Deprimerede mennesker opfatter verden mere grå (...) « ( kilde : https://videnskab.dk/kultur-samfund/din-instagram-profil-afsloerer-om-du-er-deprimeret )

Lige nu midt i vinteren, når solen er godt gemt under et tykt skydække, har vi mange grå dage. Verdenen ER grå i den mørke januarmåned. Kan det påvirke vores sind og udløse en vinterdepression ?
Føler du dig nedtrykt når dagen er grå fra morgenen til aften?

Og hvis svaret er ja, hvordan kan vi peppe op vores dagligdag , for at undgå at det store hav af grå nuancer gør os triste og deprimerede ?

Kommentarer på:  Vinterfarver
  • #1   29. jan Interessante artikler.

Jeg kan uden vidre forestille mig, at farver har indflydelse på vores gode og mindre gode velbefindende, farven orange kan jeg ikke udstå, og ser jeg noget orange, kan jeg blive følelsesmæsig ret aggressiv dog uden at eksplodere.

Det minder mig forresten om designerneren -Lone Spohr-, hun har beskrevet farver meget fint, hendes beskrivelser findes i kategorien "Farvernes Psykologi".

https://lonespohr.com/

Om den grå farve skriver hun:

Grå er en grænsefarve (blanding af sort og hvid), der hverken stimulerer eller afspænder. Symboliserer en form for ingenmandsland eller neutralitet.

Udstråler passivitet, ligevægt og ro.

Anvendes i beklædning for at signalere diplomati og neutralitet. Man slipper for at "bekende kulør" og vise, hvem man er. Bruges af munke som udtryk for en asketisk livsførelse (den grå aske, der er tilbage, når ilden er brændt ud).

Kan udtrykke depression og tomhed (tilværelsen opleves som grå og trist) og frygt for engagement (en gåen i ét med tapetet) men kan også virke stilfuld og elegant.

​Neutral baggrund for andre kulører.

Brug grå

- når du vil udtrykke diplomati og neutralitet, diskretion, passivitet og ligevægt. Når du vil virke nobel/elegant eller har brug for at "være dig selv" (ikke så konfronterende som sort).

Undgå grå

- hvis du har brug for opmærksomhed (at blive set og hørt), hvis du føler tomhed og tristhed eller får skyld for at være "for pæn" (den grå mus).

(Blog-plagiat-tanten har forøvrigt OGSÅ gjort flittig brug af Lone Spohrs beskrivelse af farver selvfølgelig som altid uden kildeangivelse).

Jeg vil da gerne tro på, at det vi kalder for gråvejr, sikkert kan udløse depressioner hos mennesker, der måske i forvjen har tendens til at være/blive depressive.

Jeg personlig kan godt lide det grå vintervejr og naturen på denne årstid, selvom den er ret farveløs, men for mig er det foruden en daglig vandretur gennem skoven, hyggelig at sidde indendørs i varmen og kigge ud og glæde mig over fuglene, der kommer til vores fodresteder og over vores egern, der flittigt henter de valnødder, vi lægger ud til dem.

• #2   29. jan Meget spændende observationer , Annella!
    Især det detaljerede afsnit om farvernes psykologi, ikke under at mange låner udklip af teksten, med og uden tilladelse.

Det kan godt betale sig at studere den nærmere.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 3 Følgere: 19 Emner: 23 Svar: 831
    #3   29. jan Det kan så sjældent betale sig at kopiere uden kildeangivelse, det plejer at blive dyrt, og nogle gange koster det en plet på straffeattest.

Nå, men farver og striber, det er så skønt

• Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 299
    #4   29. jan Farver og striber i bagdelen pryder da ikke, Claus...

• Claus G

#5   29. jan Hvad med forlæns og baglæns Madonna

• #6   29. jan #3
    Det har du fuldstændig ret i, men hvad skal man så gøre, hvis man er en talentløs desperat båtnakke, som higer efter ros og anerkendelse ?

Musikindustrien kender til utallige famøse retsager, hvor det viste sig at nogen havde stjålet fra højre og venstre, fra berømte eller ukendte, bare de fik deres "15 minuttes of fame".
    Der findes mange eksempler, nogle ret morsomme, andre pinlige , men igen .... nogle er fortvivlede, hvis de sku forblive anonyme resten af deres liv.... uha uha, det er en skæbne som de synes er værre end døden.

• Claus G

#7   29. jan Det er ikke blot musikken der lider under kopiering, det er også filmindustrien og desværre også alt hvad der ligger på internettet. Grøn er håbets farve, indtil det bliver opdaget. Jeg har arbejdet inden for den slags, og ved derfor hvor mange der bliver overrasket over at tyveri ikke betaler sig. Jeg er glad for at det ikke er mig der er grøn

• #8   29. jan # 7
    Rigtigt, på gymnasier og universiteter kæmper man med lys og lygte mod plagiat, og de har professionelle programmer, som opdager og afslører lynhurtigt opgaver som er kopieret fra nettet.

• Claus G

#9   29. jan Jeg kan ikke forstå hvorfor at kopiering er nødvendigt. Det må blot være fordi der er et kæmpe ønske om at snyde sig til noget man ikke selv fandt på

• #10   29. jan # 9 ren og skær fortvivlelse eller måske misundelse ?

Farven her må være en beskidt og ubehagelig mørk nuance af gul.

• Claus G

#11   29. jan ugegammel tis?

• #12   29. jan puha

Langt bedre at vælge lysegrå, en beskeden , men ærlig farve.

• #13   29. jan Ja jeg syntes nu nok at det der skrives - tegnes - tage et billede OSV - OSV må kunne tages og deles da jeg ser det folk deler som noget de i mange tilfælde jo godt kan li og altså syntes godt om så godt om at de gerne vil dele det - så jeg vil se positivt på noget jeg måske havde lavet som jo så vil blive delt - forstår i min tanke og jeg er jo ikke en sortser

• #14   29. jan Selvfølgelig Leon, at alt må deles, men man skal bare huske citationstegn ( gåseøjnene ) eller kildeangivelsen..... Hvor svært kan DET være???

• Claus G

#15   29. jan Leon, det er bare ikke alle der ønsker deres materiale delt, uden kildeangivelse og uden tilladelse. Det kan jeg udmærket forstå, og det skal i den grad respekteres, uanset om man er konge eller dronning. Kopiering af rettigheder, er simpelthen lavt, og det kan jeg ikke udtrykke nok og bedre.
    Har man behov for at kopiere andre, og tage æren for andres, så har man godt nok et stort problem.

• #16   29. jan Ja men jeg er helt enig med jer

• #17   30. jan #3
    Claus

Det kan så sjældent betale sig at kopiere uden kildeangivelse, det plejer at blive dyrt, og nogle gange koster det en plet på straffeattest.

Den sidste sag jeg læste om (dec. 2018), kostede plagiatoren 5000 € i bøde for ulovlig brug af et ophavsretligt beskyttet billede. Det var godt nok hos os i Tyskland, men ingen skal tro, at du er beskyttet i f.eks. i Danmark for ikke at blieve opdaget for plagiat, der findes flere grupper i Tyskland, for det meste er det studenter, der overvåger internettet for plagiat og produktpirateri.

Elena

Og det har kostet mange deres doktortitel, da deres doktorarbejde bestod af plagiat.

• #18   30. jan #13
    Leon

Din positive indstilling til plagiat i al ære, men sådan er det ikke i virkeligheden, 'man' kan ikke bare stjæle andres arbejde og gøre det til 'sit eget', sådan er ophavsret ikke strikket sammen.

• #19   30. jan #17
    Jeg tror vi alle kan huske Penkova sagen. Det startede at rulle efter nogen opdagede at hun " genbrugte" et gammelt billede, som hun skiftede baggrundsfarven på. Senere viste det sig at hun også fuskede med forskningen.

• #20   30. jan Jeg husker omtalte sag, men heldigvis bliver så godt som alt snyd og bedrageri dog afsløret på et tidspunkt.

• #21   30. jan #4
    Madonna

Farver og striber i bagdelen pryder da ikke, Claus...

nøh men de er gode til at fremhæve ben med kalveknæ

• #22   30. jan #9
    Claus

Jeg kan ikke forstå hvorfor at kopiering er nødvendigt. Det må blot være fordi der er et kæmpe ønske om at snyde sig til noget man ikke selv fandt på

Jamen det kan jeg da så forstå, det gør jo indtryk......ihvertfald på nogle modsat til os, der ret hurtigt gennemskuer plagiat.

• Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 299
    #23   30. jan @ Annella

Sagt lige ud af posen, betyder det vel blot at man er 'einen dummkopf,' der ikke kan foretage et selvstændig stykke arbejde, som børn i skolen der skriver af efter en skolekammerat?

Penkova endte jo også som en parodi på sig selv...

• #24   30. jan Penkova gik meget i skrigefarver og kørte rundt i en knaldrød bil ...
    det var hendes måde at sige : se mig, se mig

men alt brasede sammen, og hendes mareridt begyndte med et uheldigt farveskift på et billede det sku gi nogen lidt stof til eftertanke

Kommentér på:
Vinterfarver