{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
120 visninger | Oprettet:

Kedsomhed og ensomhed er lige så farligt som rygning og overvægt {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/premium/kommentar/straighttalk/ECE11116856/kedsomhed-og-ensomhed-er-lige-saa-farligt-som-rygning-og-overvaegt/

Vi taler hele tiden om stress som en stor sundhedsrisiko, men det kan være lige så farligt og skadeligt at kede sig eller føle sig ensom.

Tror du på det?

Og kender du til at kede dig og føle dig ensom?

Jeg er ikke i tvivl om at ensomhed kan være en sundhedsrisiko, derimod tror jeg ikke på, at kedsomhed er en sundhedsrisiko, tværtimod har jeg altid hørt, at det skulle være sundt at kede sig, selvom jeg da gerne vil tro, at kronisk kedsomhed måske også kan skade vores sundhed.

Ensom tror jeg, har jeg vist aldrig følt mig, i det mindste kan jeg ikke huske det, kedet har jeg mig gevaldigt men kun som barn, det husker jeg udmærket, når jeg til mine forældre sagde, 'Jeg keder mig', sagde min mor altid 'Kun dumme børn keder sig', og så var min kedsomhed forbi med det samme, for jeg ville ihvertfald ikke være et dumt barn

Kommentarer på:  Kedsomhed og ensomhed er lige så farligt som rygning og overvægt
  • Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 53
    #1   12. jan Min far sagde i en tv-udsendelse om ældre, at han var alene, men ikke ensom...

Hvis man er ensom, må man få nogle interesser.

• #2   12. jan Keder man sig, kan man altid trolle på nettet, ik'.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #3   12. jan Har aldrig været ensom, med har naturligvis kedet mig. Ensomhed er der jo nogle der foretrækker, frem for at være social. Jeg vil ikke kalde det for en sygdom, det er bare en personlighed.
    Jo den kan være farlig, helt sikkert, nogle foretager sig noget dumt pga ensomhed. Men det gør sociale mennesker også, de bliver jo nogle gange dumme for at stige i hierarkiet iblandt de mennesker de omgås. Så jeg tænker da at begge dele har ulemper.

• #4   12. jan Man skal altid være forsigtig med artikler som den du linker til. De undersøgelser som hun henviser til, blandt andet undersøgelsen fra 2010 som sætter kedsomhed i forbindelse med tidlig død, er tolket lidt skævt fra hendes side af. Når man læser den originale artikel påpeger forskerne selv, at sammenhængen kan være udtryk for, at folk der keder sig, ofte har en mere grænsesøgende adfærd. Det kan være at de drikker mere, ryger, er mere skødesløse med deres egen sikkerhed og helbred. Det er altså ikke kedsomheden i sig selv, der slår ihjel ifølge artiklen, det er den adfærd, som kedsomhed i visse tilfælde resulterer i.

Forfatteren til artiklen er samfundsdebattør, forfatter og har egen konsulentvirksomhed. Med sådan en baggrund, er der god grund til at være kritisk overfor hendes udtalelser om sundhed. Jeg siger ikke at de pr automatik er forkerte, men at risikoen for at de er, er til stede.

• #5   12. jan #4
    Smut

Jeg tror, man i det store og hele skal være forsigtig, kritisk og mistroisk med alle artikler i medierne, og selv vælge, hvad man tror på eller ikke tror på, derfor kan man jo godt tage et tema op til debat for at høre andres meninger, som nu til denne tråds tema.

• #6   12. jan Anella: Selvfølgelig kan man tage et tema op til debat. Jeg synes blot, at hvis man diskuterer ud fra nogle ''facts'', så skal man diskutere ud fra de rigtig. Hvis man diskuterer ud fra de facts som forfatteren af den her artiklen fremlægger, så diskuterer man ikke på baggrund af valid forskning. Jeg synes blot det vil være ærgerligt at være med til at sprede misinformation

• #7   12. jan Smut

Hvad er de rigtige og forkerte facts?

For den person, der skriver eller fortæller om et tema, er det for vedkommende facts.

• #8   12. jan Annella: Det er ikke facts, det hun beskriver. Det kan være, at det er hendes subjektive holdning. Men den undersøgelse som hun henviser til, for at støtte op om hendes holdning, har ikke de resultater som hun henviser til. Hun misfortolker resultaterne.
    Der er forskel på at have en subjektiv holdning (den kan aldrig være hverken rigtig eller forkert) og så at fremsætte forkerte facts. I artiklen hun henviser til, har man undersøgt noget, og fået nogen resultater. De resultater er ikke noget man kan have en subjektiv holdning omkring; eller jo, det kan man da godt, men det ændrer altså ikke ved, at resultaterne er som de er.

• #9   12. jan Smut

I artiklen står jo også allerøverst: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

• #10   12. jan Annella: Ens holdning til resultater/facts ændrer ikke på dem. Det er det samme som hvis jeg siger, at afdøde prins Henrik var konge. Det er jo faktuelt forkert uanset hvor mange gange det gentages.

• Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 53
    #11   12. jan Ja, man kan jo sagtens forestille sig, at følgen af ensomhed er misbrug af en eller art, men det fremgår jo heller ikke, at det er baseret på videnskabelig forskning.

• #12   12. jan Madonna: Hun skriver selv:
    ''Undersøgelser viser, at kedsomhed ikke er godt for os - en undersøgelse fra 2010, som blev refereret i International Journal of Epidemiology, viser en sammenhæng mellem øget kedsomhed og risiko for at dø tidligere'' .
    Den artikel som hun henviser til her, viser ikke det, som hun her påstår.

• #13   12. jan Ja ensom er hvis man ikke har lært at kunne kede sig ,dette har jeg ku imange år , men kedet mig det gør jeg ikke for der er altid noget man kan finde på hvis ikke være mere aktiv og kreativ ,men internet og og tv kiggning og er kun fare for os alle nu mobil sms,er ikke til ,der gik mange år før jeg fik en smart phone ,men dette fremmedgjort hed har jeg før skrevet om her man skal være i nuet dette gør en til et menneske ,selv var jeg en meget splittet person , men ved egen hjælp i dag hel nu hvis du og har folk omkring dig, også ,og gør du at du indlever dig noget så går tiden af sig selv ,og husk er du ensom, er det et bare at finde på noget at gøre ,så hjælper det ,tro mig på det

Kommentér på:
Kedsomhed og ensomhed er lige så farligt som rygning og overvægt