{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
281 visninger | Oprettet:

Den søde tand koster masser af liv hvert eneste år. Det er på tide politikerne vågner op og gør noget {{forumTopicSubject}}

https://politiken.dk/debat/kroniken/art6422962/Den-s%C3%B8de-tand-koster-masser-af-liv-hvert-eneste-%C3%A5r.-Det-er-p%C3%A5-tide-politikerne-v%C3%A5gner-op-og-g%C3%B8r-noget?trackid=Jp%20lister%20seneste

Den er helt gal med sukkeret. Det smager sødt og skønt, men måden, vi forbruger det på, er ved at undergrave sundheden for en stor del af befolkningen. Men med mod og politisk vilje kan vi med ret få midler vende udviklingen.

Antallet af mennesker, der rammes af diabetes, er i vækst verden over. I Danmark blev antallet af diabetikere fordoblet fra 2002 til 2012, hvor mere end 320.000 danskere ifølge Statens Serum Institut var diagnosticeret (både type 1 og type 2).

Er det et politisk problem?

Overhovedet ikke det må enhver selv tage ansvar for hvor meget sukker hver enkelt spiser, men selvfølgelig der er jo skjult sukker i mange fødevarer, så der er ikke andet at gøre end helt at forbyde sukker, tilsætning af sukker i føde- og drikkevarer - måske skulle politikerne begynde med at forbyde salg af Coca-cola, der er de rene sukkerbomber?

Kommentarer på:  Den søde tand koster masser af liv hvert eneste år. Det er på tide politikerne vågner op og gør noget
  • Rosegirl
    Rosegirl Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 13 Følgere: 7 Svar: 391
    #1   6. apr Ja ,da jeg jo selv er diabetiker, er jeg sikker p å at dette er et meget stor problem , i lalle samfundslag og at vi alle må gøre noget for at sukkeret ikke overtager magten overalt i verden

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 20 Svar: 1.201
    #2   6. apr Tænker at fedme i stor stil er medårsag, dvs folk bevæger sig for lidt, spiser forkert kost, dårlige spisevaner generelt.
    Det er for nemt at køre ned og hente en burger eller pizza, det er for nemt at hente mcd mad, for besværligt at lave mad selv, af gode friske og ordentlige råvarer m.m. Det bunder nok ud i dårlige vaner, og for meget komfort i at vælge lette løsninger.
    Tror ikke det kan ændres politisk.

Iøvrigt, lige en tilføjelse, så kører de et projekt i Nyborg der hedder "Fit og Najs", som er et projekt med at give børn og unge med overvægt, en vejledning og rådgivning i bla ernæring og motion. Det er indtil videre en succes. Det synes jeg klart er et skridt i den rigtige retning. Man kan sagtens spise "normal" mad, det er jo oftest mængden der er det største problem.

• #3   6. apr Godt defineret Claus, sådan tror jeg nemlig også, at det forholder sig, det samme hører jeg i tv-udsendelser om overvægt, at det er for lidt bevægelse og forkert mad -særligt fast food- der bevirker at børn, unge og voksne lider af overvægt for ikke at sige fedme.

• #4   6. apr Gu ve hvordan fanden det har kunnet lade sig gøre, at jeg er blevet 82 år. Med alt det Skidt og lort jeg har hældt ned i skraldespanden..
    Det er jo uhyggeligt at læse avisen hver dag om at ---- så er det og det og det kaldt tilbage.Der bliver i den grad sjusket overalt.
    Eller også har det altid været sådan ---Det er måske bare de nævenyttige Medier. og forkælede borgere der gør en myg til en elefant.
    Der er dog mennesker der spiser helt normalt, dyrker motion.osv og osv. Men dør i en ung alder alligevel. Det er jo lige så utroligt.
    Jeg har spist alt , røget som en skorsten , aldrig dyrket nogen som helst form for motion. det finder jeg spild af tid. og alligevel er jeg fit for fight. I ved jo alle hvad jeg har at lave til dagligt.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 20 Svar: 1.201
    #5   6. apr Men Ron, du er fra en generation hvor 8 timers arbejdsdag var for børn. Voksne arbejdede jo langt mere, også i weekenden. Jeg tænker nok at du har været mere aktiv end hvad gennemsnittet er idag
    Og maden idag, er bare meget mere kunstig og fyldt med usunde ting, end den feks var for 50 år siden

• #6   6. apr Jamen Ron der er altid undtagelser, du er så en af disse heldige undtagelser, selvom jeg må ærligt indrømme, jeg spiser, hvad der smager mig og tager ikke det mindste hensyn til alt det, der skulle være farligt og usundt - met et gør jeg, jeg bevæger mig meget og har altid gjort det, og jeg vejer det samme i dag, som jeg gjorde som 17-18 årig, og jeg har altid været syg med kager og slik, jeg har altid hellere ville have et STORT stykke lagkage med slødeskum end en steak, men det er nok mængder der gør, at jeg holder min vægt.

• #7   6. apr Jeg har selv haft for højt blodtryk og tendens til diabetes, så jeg sadlede om og er nu symptom fri og tager ikke nogen piller. Det indebærer også en løbetur 2 gange om ugen så ja fedme og livsstil sygdomme hænger sammen med at mere og mere arbejde er stillesiddende og mange kommer ikke ud og bevæger sig.

En anden ting er for producerede mad som er fuld af skidt og møg for at det kan holde sig eller give en falsk mæthed som MC shit -

Hvorfor køber folk kylling som er parteret og fyldt med saltvand og andre mærkelige ting - når det ikke tager 3 min at partere en kylling, mange har en meget underligt tilgang til det at spare tid, og så sidder de gu dødme og soder foran tv i flere timer - underlig logik.

Mange børn ved ikke hvordan mange grønsager ser ud, for det er mor der køber det så det er ikke noget de skal bruge tid på at vide så hellere snotten ned i mobilen dagen lang som i bundt og grund er ligegyldigt gylle.

Min generation kender jord til bord og få jord op under neglende, unge gider det ikke for jord er ikke digitalt og så er det ligegyldigt. Jammerligt....

• #8   6. apr OK - men husk lige, at børn og unge skal i dag præsterer meget mere end vi andre skulle, vi kan ikke sammenligne datiden med nutiden, heller ikke på det punkt.

Vores jord i datiden var heller ikke så forurenet og forgiftet, som det er i dag, så det, der blev spist dengang var meget sundere, det var også meget sundere at gå ud og lege og så få lov til at være det barn man nu var på daværende tidspunkt. I dag skal børn være små voksne og de skal vide meget, den viden får de via det elektroniske bl.a. og de ved meget, utroligt meget, men det kræver vores moderne samfund også.

Men der er minus ved det hele og det er ikke det vi spiser alene, der er skyld i overvægt, der er så mange faktorer, der spiller ind, hvis vi er meget stressede, går hele vores forbrændingssystem i stå, vores hormonelle system spiller også en stor rolle og hvis vi har et stofskifte, som ikke fungere optimalt.

Og så er det meget nemmere for mænd at tabe sig end for kvinder. Men at dyrke motion signalerer, du har overskud og alt kører bare perfekt for dig, jeg ser mange løbere i min dagligdag, men jeg kunne ikke selv drømme om at løbe, jeg keder mig bragt, så vil jeg hellere danse eller noget, der ligner, eller gå en tur, men jeg har det ikke på programmet, der er ikke nok timer i døgnet.

Men et eller andet sted, så synes jeg godt politikerne kunne gøre noget, bl.a. forbyde sprøjtning af div. fødevarer, give vores fødevaredyr bedre vilkår og sikkert også mange andre ting.

• #10   6. apr Jeps - men ligegyldigt hvad , så er min mening altså at folk og i sær børn /unge, er møgforkælede i dag.
    rigtigt det der med fra Jord til Bord. - min Far har altid haft en have et eller andet sted, før han fik hus. så jeg ved hvad det drejer sig om.
    Og sjovt nok. har jeg lige i dag fået besked om at der bliver sprøjtet i hele vores område. Men ikke hos mig , og det ved gartnerne. jeg vil ikke have det. også da vi har en del krydderurter, jeg kan god selv holde utøj væk, uden gift. - og deres sprøjtning 2 gange om året, hjælper ikke en skid alligevel.

• #11   6. apr Bare jeg kan slippe for veganer mad og fanatikere.

Og var jeg storbonde så havde jeg ikke penge til, at have folk med skuffel-jern til at holde ukrudt væk.

• #12   6. apr Jeg ville ikke have noget imod at skulle betale lidt mere for usprøjtet frugt og grønt, fødevaredyr, der kunne få et glad liv, hvor de kunne leve, så naturligt som overhovedet muligt.

Jeg synes faktisk det er hamrende irriterende, at der er et valg og så er det slet ikke fordi, det er så meget dyrere at købe økologisk, Aldi eksempelvis har fået utrolige mange økologiske vare til rimelige priser.

• #13   6. apr Ja med tanken om hvad vi spiser af fede sager tænker jeg på hvordan folk efter arbejdstid fiser hen i et fitness center for at få vaskebræt og stramme balder og hvad skal jeg sige de stramme balder har jeg stadigt væk dog ikke vaskebræt men nu skal jeg jo heller ikke spille fandango mere så glæder mig til en af de nærmeste dage hvor jeg vil tage mig sammen og komme med en masse udbrud

• Rosegirl
    Rosegirl Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 13 Følgere: 7 Svar: 391
    #14   7. apr Ja godt vi alle er enige om dette , jeg er på t diabetes kursus på 5 uger igen ,og gik til et til et i 2015 ,har da lært meget men er sikker p å at hvis vi bar ,kunne undgå at alt ,det som vi propper i munden var mere uden tilsætning stoffer og light er out i mine øjne nu , og der bare ikke så sundt ,så er sikker på at hvis vi alle ku undgå ,meget med skjult sukker og fedt og spise regelmæssigt og motionere mere ,ville alle vores muskler automatisk blive store da kroppen ville,reagerer ved at vores vægt ,gik ned uanset ,om man er diabetiker eller ej, dette ,er helt sikkert må i stole på

Kommentér på:
Den søde tand koster masser af liv hvert eneste år. Det er på tide politikerne vågner op og gør noget