{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
369 visninger | Oprettet:

Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom {{forumTopicSubject}}

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) optager "Afhængighed af Videospil" i sit katalog over psykiske sygdomme.

Dette blev bekræftet af WHOs generaldirektør Tedroreyesus i Genève sidste onsdag. Det nye katalog udkommer i denne måned.

Videospil alene i timevis fører ikke til diagnosen "Gaming Disorder".

Snarere er mennesker ramt, der

ikke kan styre deres spilleadfærd,

giver spillet en højere prioritet end andre aktiviteter og vedligeholde dette, selv hvis det medfører negative konsekvenser for dem.

Kun hvis dette fører til betydelige problemer på et eller flere områder i deres liv - som med familie, uddannelse, fritid - og spillerne har haft denne adfærd i mindst et år, er diagnosen "Gaming Disorder" passende.

"Denne afhængighed påvirker også fysiske funktioner," bl.a. synet og kroppens bevægelighed, sagde Tedros.

Optagelsen i kataloget er det første skridt, og derefter vil WHO udvikle retningslinjer for behandlingsmuligheder.

Hvad mener du om denne nye sygdom?

Det er vel en sygdom der igen komme til at koste sundhedssystemet en masse penge, og jeg er overbevist om, at der sikkert også er dem, der kommer på førtidspension, da de ikke kan andet end spille computerspil og ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Jeg synes faktisk, det er helt uoverskueligt, hvad nu denne nye sygdom bringer med sig for samfundet.

Kommentarer på:  Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom
  • Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 13 Emner: 38 Svar: 1.507
    #1   19. jun Nu vil jeg være lidt flabet, og kyle bolden op, med at hvis der er tale om hjemmeboende børn/unge, så må det være curlingforældrenes pligt at give og opdrage børnene med sunde interesser, og sørge for det ikke bliver en mani. Oftest kunne forældrene have stoppet det, i stedet for bare at se til og lade poderne gøre hvad det passer dem, uden opsyn eller vejledning og retningslinjer. I sådanne tilfælde, burde forældrene have en form for egenbetaling til behandlingen, præcis som feks stressramte har, når de feks henvises til psykologbehandling.

• #2   19. jun Næh Claus det synes jeg ikke er flabet, for jeg mener, du har ret i din mening.

• #3   19. jun Har en fætter, der aldrig har haft fast arbejde over længere tid, som muntrer sig om aftenen og natten med at oparbejde en spillegæld, fordi han keder sig.....måske fastholdelse af et job, havde gjort ham træt, så han sov om natten, som vi andre.

Hans mor er desværre ikke bedre, selvom hun er over 80, så foreslog hun, at vi kørte i Tivoli eller på Bakken, og jeg troede enfoldigt, at vi skulle hygge os og gå rundt evt. få en kop kaffe eller en frokost.

Næ, næ gudskelov talte hun over sig, hun ville ind og spille, for det havde hun gjort med gamle kolleger.

Så det blev der ikke noget af....

Men Annella har ret, det kommer til at belaste sundhedssektoren, og måske udløse førtidspensioner.

• #5   19. jun Her er der uhørt imine øjne at folks måde at lade børn og unge sidde i timevis og dyrke videospil ,og især dem der sidder alene og ,bliver så fremmed gjorte at ,de intet andet fortager andet dette ,så mener der på tide nogen ku mere står sammen og tager afstand fra dette nu

• #7   19. jun HM ja man skal høre meget så nøjes med at sige jeg har prøvet meget men ikke en videospil afhængighed og hvad bliver det næste

• #8   21. jun Der er efterhånden blevet opfundet så mange nye diagnoser, at man sygeliggør alt for mange mennesker.

Såsnart der foreligger en lægelig diagnose, fralægger mange sig deres eget ansvar, og føler ikke at de selv skal gøre en indsats.

• #9   21. jun Da jeg med årene har fulgt dette emne meget og ser at dette er da ikke orden at sætte alt og alle ikasser ,og jeg dette ,laden stå til liv ,som mange fører i dag, kommer nok til at svie til dem selv ,og at vi alle må støtte om at dette ikke over tager alt ,det med kun adminitrative kontorer ,og ingen menneskelig kontakt mere nogen steder henne ,lige meget hvor man begår sig

Kommentér på:
Videospil afhængighed er nu en officiel sygdom