{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
131 visninger | Oprettet:

Overturisme {{forumTopicSubject}}

https://www.information.dk/kultur/leder/2019/06/maa-tale-overturismen-undgaa-oedelaegge-verden-rejser-opleve

Sidst i maj nedlagde medarbejderne på kunstmuseet Louvre arbejdet og gik hjem. De havde fået nok af den konstante strøm af skubbende, møvende, svedende turister, der hver dag vælter igennem det parisiske kunstmuseum med kameraer og selfiestænger.

»Louvre bliver kvalt,« skrev de i en fælles pressemeddelelse.

Over hele Europa lider populære storbyer i disse år åndenød på grund af presset fra turisme. Det gælder Venedigs 270.000 indbyggere, der sidste år fik besøg af 20 millioner turister. Det gælder Barcelonas 1,6 millioner indbyggere, som samme år modtog 30 millioner turister. Og det gælder en lang række andre attraktive feriesteder som Amsterdam, Dubrovnik, Santorini, Mallorca, Ibiza, Korfu, De Kanariske Øer og Algarvekysten i Portugal, der alle mærker presset fra den hastigt voksende turismeindustri. Så udbredt er problemet, at det for længst har fået sit eget navn: overturisme.

Ifølge FN’s organisation for turisme, UNWTO, er antallet af internationale udlandsrejser eksploderet. Fra 70 millioner i 1960 til 1,4 milliarder i dag.

Artiklen fra 2019 fandt jeg på nettet, da den passer fint til det, der i øjeblikket sker ved Machu Picchu i Peru.

Turister er vrede over udsolgte billetter
Den amerikanske ambassade advarer om vold i regionen omkring UNESCOs verdensarvs Machu Picchu. Årsagen lyder banal – og alligevel repræsenterer den et nyt kapitel i overturismens historie.

Den amerikanske ambassade i Peru har udsendt en advarsel: "Vejelukninger, trafikpropper og forstyrrelse af tog kan forekomme på hovedruterne til og fra Machu Picchu" og: Protester og demonstrationer kan være uforudsigelige og hurtigt blive voldelige.

Turister er vrede over, at de ikke har billet til inkabyen, som troner i 2430 meters højde i Andesbjergene over Urubamba-dalen. Der er udenlandske, men også lokale besøgende, som ønsker at besøge deres "Santuario Histórico", deres historiske fristed, især på Perus nationale helligdage torsdag og fredag. I konkurrence med rejsende fra hele verden har mange ikke længere været i stand til at få fat i en billet på forhånd, som bør købes uger til måneder i forvejen.

I Aguas Calientes dannede de lange køer og krævede højlydt salg af billetter, viste peruviansk tv.

Machu Picchus magi havde dog lidt før corona-lockdownen på grund af ​​besøgende: for meget affald, skader, respektløse nøgenbilleder, graffiti. En overturisme, som om ordet er opfundet for Machu Picchu.

Dette er et eksempel på, hvordan masseturismen ødelægger gamle kulturminder! Unesco's verdens kulturarv er den langsomme, men sikre død for mange kulturmonumenter, da de ikke er ikke designet til masseturisme og turisters til tider dårlige og respektløse opførsel.

Det sidste jeg hørte i går i TV er, at demonstrationer ved Machu Picchu er eskaleret pga tilladte antal af besøgende.

Hvad mener du om overturisme/masseturisme?

Jeg personlig holder mig fra steder, hvor jeg ved, at der er menneskeopløb/masseturisme, da det for mig er grueligt.

Corona virussen havde også sine gode sider, bl.a. kunne verdens kulturarv være i fred og regenerere sig ihvertfald så længe indtil næste menneskeopløb.

Zulässige Besucherzahl bereits um 1000 pro Tag erhöht
Das Ministerium wies in

Kommentarer på:  Overturisme
  • Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 235 Emner: 879 Svar: 11.175
    #1   30. jul Annella

Jeg har det som dig, jeg gider ikke turiststeder, jeg er mere til at bevæge mig ind i landet, hvor der ikke er den store turisme. Når man går ind i landet, så oplever man det sande land.

Det er derfor jeg aldrig gider Algarve, Lisboa er ikke overrendt af turister, heller ikke Porto.

Var for mange år siden i Jerusalem, føj for pokker hvor var der mange turister, men jeg havde ikke lige noget valg da jeg ikke var bekendt med landet og fulgte bare Shlomi og hans mor rundt så vi kunne se Davids borg og deres udstilling. Jeg var i Israel til et bryllup med Shlomi og min brors datter. Det var heller ikke en oplevelse med over 300 gæster.

• #2   30. jul Hvem var det der startede med, (at rejse er at leve)
    Det største problem er, at vi alle er for

skellige og hvilken rejse er bedst?
    Det værste er at utrolig meget historie forsvinder med nedslidning af mange rejsemål.

Men er vi generelt ikke ved at ødelægge meget med vores levevis. og det meste skyldes i mine øjne egoismen og det dårlige menneskesyn vi har fået.

Først laver vi en verden som kaldes globalt og derefter kæmper vi for vores egen gamle tilværelse.

Kan i ikke huske hvor godt vi havde det i gamle dage, hvor der ikke fandtes ghettoer og hvor mobilen ikke var et værktøj.

Nu er rejser noget som det her

https://www.sunnyferie.dk/thailand/medicinsk-turisme-thailand/

og se stranden i 1975, kroppe uden Tattoo, så vi har fået lavet meget vi ikke ønsker, men kan ikke skrue tiden tilbage.

profilbillede
  • Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 235 Emner: 879 Svar: 11.175
    #4   30. jul Brok

Det er jo noget folk selv kan bestemme, om de gider være "sild i en tønde". Det link du henviser til giver mening, da tandbehandling i udlandet er meget billigere. I flere tilfælde er det faktisk danske tandlæger, både i Flensborg og Polen som har klinikker.

Citat er fra H.C. Andersen "at rejse er at leve" Men han var også den største nasserøv i Danmarks historien.

• #5   30. jul Poly, du har slet ikke fattet indlægget for du påpeger jo gang på gang,
    hvad du mener om turisterne.

• CarstenJ
    CarstenJ Online Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 45
    #6   1. aug Problemet er vel, at selvom turisme slider på eks. natur, seværdigheder, museer og lign., så er turisme også med til at finansiere deres drift.

Hvad ville det ikke betyde for Louvre hvis de mistede alle indtægter fra turister?

Kommentér på:
Overturisme

x