{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
86 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 129 Emner: 620 Svar: 3.241

"Den sidste generation" {{forumTopicSubject}}

Kalder en gruppe af klimaaktivister sig.

Gruppen blokerede i går mandag for første gang Berlins motorveje på en halv snes forskellige steder på samme tid.

"Det var kun begyndelsen," meddeler aktivisttalskvinden Carla Hinrichs.

I januar begyndte klimaaktivisterne de første motorvejsblokader i Berlin. Yderligere individuelle blokader fulgte i München, Bayreuth, Frankfurt am Main, Göttingen, Stuttgart og Hamborg.

Den 24. marts satte Putins angreb på Ukraine en brat stopper for interessen for klimaprotesterne. I begyndelsen af ​​maj vendte aktivisterne dog tilbage. De blokerede igen forskellige motorveje og saboterede også flere gas- og olie-pipelines.

”Fra nu af vil vi koncentrere os om Berlin. Her, hvor de politiske beslutningstagere holder til, vil vi fra nu af forstyrre trafikken flere steder på samme tid med snesevis af forstyrrende aktioner,” siger Carla Hinrichs og tilføjer: ”Det, som berlinerne oplever nu, er kun begyndelsen. Det stopper vi ikke med, før kansleren lytter til os og garanterer, at der ikke kommer nye olieboringer i Nordsøen.”

Aktivister ønsker at bringe den føderale regering til mere klimabeskyttelse med civil ulydighed.

Bevægelsen af ​​denne gruppe af klimaaktivister er stadig ung, den blev først oprette i sommeren sidste år. Deres erklærede mål er at bruge forskellige handlinger af "civil ulydighed" for at få politikere til at tage strengere foranstaltninger mod global opvarmning, end de overvejende unge aktivister tror, ​​politikerne har gjort indtil nu.

Aktivisten Friedrich Graeber bliver spurgt af politifolk, om han frivilligt vil frigive motorvejsafkørslen - hvilket den 23-årige studerende afviser.

"Vi har allerede henvendt os til den grønne klima- og økonomiminister Robert Habeck flere gange tidligere og krævet en 'livserklæring' fra ham," forklarede Friedrich Graeber, der hsammen med to andre aktivister har limet sig fast ​​A100 i Berlin.

Aktivisterne krævede en forsikring fra Habeck om, at der ikke kommer mere ny fossil infrastruktur. »Men i stedet for at reagere, får han nu tjekket olieproduktionen i Nordsøen. Det er derfor, vi nu henvender os direkte til forbundskansleren." Graeber og hans medforkæmpere kræver "spar olien i stedet for at bore".

Derudover kræver aktivisterne landsdækkende gratis offentlig transport og en hastighedsgrænse.

Autobahn-blokader i Berlin gør flere og flere bilister rasende.
Mens politikere i Berlin stadig ikke kommenterer aktivisternes krav, bliver bilisterne nu mere og mere utilfredse med protesterne. Allerede mandag var der aggressive reaktioner flere af de ti spærrede steder på A100.

Ifølge aktivisterne var flere strækninger af A100, som er Tysklands mest trafikerede motorvej, igen spærret i dag tirsdag.

Hvad mener du om disse aktivisters opførsel?

Det er helt i orden at gruppe kæmper for et bedre klima, men det er absolut ikke i orden som i disse omtalte tilfælde, at bilister skal lide under deres aktioner, bilister der tidligt på morgenen er på vej til arbejde og stresset nok i forvejen efter 2 år med corona-nedlukninger

Kommentarer på:  "Den sidste generation"
  • Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 47 Emner: 97 Svar: 5.200
    #1   21. jun Nej, det er ikke i orden, men hvorfor kan de ikke opnå noget med demokratiske metoder?

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Følgere: 129 Emner: 620 Svar: 3.241
    #2   21. jun Godt spørgsmål Alis -

men hvem lytter selv i et demokrati til et mindretal? - vist ingen.

Jeg kan huske, jeg for flere år siden var til et politisk møde med heftige diskussioner om politiske temaer.

Bl.a. sagde en af politikerne på podiet, at i et demokrati bestemmer flertallet, og jeg glemmer aldrig, da een i publikum rejste sig op og spurgte 'Men hvad nu hvis mindretallet har ret?".

Jeg venter den dag i dag på svaret.

Sådan ser en af blokaderne ud:

profilbillede
  • Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 78 Svar: 904
    #3   21. jun Nej, det er ikke i orden at blokere veje og broer.

Men hvis jeg var ung, så ville jeg gøre de samme, bare for at gøre opmærksomt på den fremtid de unge har.

Jeg har tit undret mig at denne slags protest aktioner ikke falder i godt smag hos mange, men hvis de nu var landmænd med deres store traktorer så var det forståeligt.

Det er hellere ikke så godt når bagage handler og portører ligger et lufthavn ned, men folk accepterer det.

Nu gør du unge mennesker opmærksomt på deres fremtid, jeg synes det er i orden, bare det ikke bliver til en vane smiley

• #4   21. jun Ja jeg vil også blive sur hvis jeg måtte stoppe på vej til arbejdet - folk har for travlt nu til dags og hvad nu hvis en ambulance med en akut hjertepatient ikke ku komme frem og patienten døde - sku de klimaaktivister så stå til ansvar i en retssal.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 47 Emner: 97 Svar: 5.200
    #5   21. jun Og mens vi så har travlt med at retsforfølge klimaaktivisterne, så forfalder vores klode mere og mere. Hvem skal vi retsforfølge for det?

• #6   21. jun Alis C klimaaktivisterne ku jo starte med at samle plast og andet.

Kommentér på:
"Den sidste generation"

x