{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
228 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 127 Emner: 579 Svar: 3.120

Selenskij fra kleptokrat til 'helt'? {{forumTopicSubject}}

På tysksprogede debatfora stiger mistroen og kritikken mod Selenskij.

Fra kleptokrat til helt: det er ikke længe siden, at Pandora Papers afslørede Volodymyr Zelenskyys korruption.

Underhuset, den amerikanske kongres, Forbundsdagen: Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyj turnerer virtuelt rundt i verdens parlamenter.

Og han er god. Eks-skuespilleren ved, hvordan man iscenesætter sig selv, og han ved, hvilke knapper han skal trykke på for at vække følelser.

"Heltepræsidenten", der modigt og ædelt forsvarer vestlige værdier.

Desværre er hukommelsen kort. Fordi Ukraine og dets præsident er langt fra disse værdier.

Da Pandora Papers afslørede kleptokrater rundt om i verden for fem måneder siden, rangerede Ukraine på første pladse i antallet af korrupte offentlige embedsmænd.

Den ene var Zelensky, med konti i Belize, Cypern og De Britiske Jomfruøer. Han siges at have modtaget 41 millioner dollars, overført fra den tvivlsomme oligark Ihor Kolomojskyj.

Småpenge for Kolomojskyj, han havde trods alt beriget sig selv med 5,5 milliarder dollars og derefter flygtet ud af landet. Først efter Selenskijs valg, som han finansierede, turde han vende tilbage til Ukraine.

Skulle Selenskij miste sin position, behøver han ikke bekymre sig. Ukrainske kleptokratkonti er ikke blevet blokeret, og i London kan han vælge mellem flere luksusejendomme, som han ejer.

I slutningen af ​​2018 blev "Sluga naroda" navnet på det parti, Zelenskyy stillede op til til præsidentposten. Under en valgdebat anklagede Zelenskyy sin konkurrent Poroshenko for at gemme penge på offshore-konti og derved massivt øge sin formue, som om han ikke selv havde noget at skjule.

Der er en heftig debat i Kiev-medierne om, hvorvidt Pandora Papers vil gøre en anden periode umulig for Zelenskyy, hvis han beslutter sig for at genopstille. Fra midten af ​​september 2021 var 33% af ukrainerne klar til at genvælge Zelenskyy. Kun 16,8 procent ønskede at bringe Poroshenko tilbage til magten. Konklusion: Der er stadig ingen kandidater, der udgør en realistisk trussel mod Zelenskyj. Måske kun ham selv.

Hvad skal 'man' mene om disse beskyldninger?

Jeg formoder, der er en gnist sandhed i dem, de opstår sikkert ikke ud af den blå luft.

Kommentarer på:  Selenskij fra kleptokrat til 'helt'?
  • Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 47 Emner: 90 Svar: 5.086
    #1   2. maj https://politiken.dk/debat/klummer/art8744305/Skuespilleren-Zelenskyj-har-udviklet-en-ny-form-for-taktisk-krigsf%C3%B8relse-og-den-rammer-ogs%C3%A5-Danmark?fbclid=IwAR0_Ao7oZti8AUE0Qm_c3B71ryqM8LSNIfqHbAdAMfGqEWc6KyaSAwKRFxU

Citat: "Zelenskyj har holdt indtil flere allerede historiske taler fra Kyiv og direkte til nationale vestlige parlamenter, FN’s Generalforsamling og EU-Parlamentet. Iscenesættelsen er den samme, og hver gang leverer skuespilleren Zelenskyj varen. Stilistisk er talerne sitrende intense, relativt korte, sprogligt ildfulde og altid med klart formulerede krav til de ansvarlige vestlige politikere:" citat slut

Det ser endelig ud til at flere vågner op og stiller spørgsmål.

Der er noget uldent ved at så mange lande, og med USA og Nato i spidsen sender så meget materiale til et krigsførende land, uden at vi får en forklaring på, hvad de egentlig slås om.
    På mig virker det som om Zelenskij har professionel vejledning om hvordan man smører befolkningen. Der er David/Goliath-komplekset om den lille mand mod den store overmagt, og vi bombarderes hele tiden med rædselsfulde billeder af hvordan Ukraines befolkningen massakreres. Man spiller på følelserne og sørger omhyggeligt for at vi ikke begynder at bruge hjernen.

Jeg tror der står meget magtfulde mennesker bag Zelenskij. Måske nogen, der er utilfredse med at man ikke fik knust Rusland fuldstændigt ved den kolde krig, men at de havde styrke til at rejse sig igen.

• #2   2. maj Ja krig er en god forretning

https://jyllands-posten.dk/international/ECE11809587/usas-stoerste-vaabenfabrikker-sidder-tungt-paa-boom-i-gylden-branche/

Og tænk vi øger og øger vores budget til køb af våben, og så forærer vi dem ud af bagdøren, til brug for det vi klager over Rusland gør.

• #3   2. maj Puha Alis

en leder der er så fuld af stavefejl at en dansklærer ville begå selvmord. Man burde da forvente en vis kvalitet hos Politikken, men desværre det er en virus som er alle steder, EB, BT osv.

Stave skolen må være lukket på Journalisthøjskolen.

Nå - men udover det, så fik man jo indsat en USA venlig præsident - den før kunne ikke lide USA eller FN. Så når USA siger bøj jer bagover og lad jer rø...... så gør alle medlemslande det. Jeg er stadig i tvivl hvad motivet er for Putin - andet at han vil udvide sit territorium, som kunne blive en trussel mod FN lande. Fik han sejren i Ukraine hurtig så var vejen banet for at angribe Finland, Norge og Sverige.

Man vil gerne forhandle, men det gider Putin ikke mere - han har travlt med at prøve at få hans tropper moral op og lyve for sin befolkning med helt absurde nyheder.

Ukraine køre en Guerillataktik, hurtig ind hurtig ud. Det skræmmer russerne, og derfor at moralen er så lav. Russere tør ikke overflyve Ukraine da de har fået anti luft raketter. Dødstallet hos russere er massivt. Det er dog ikke bekræftet, men der siges at 22000 russere er dræbt. Sikke et spild af menneskeliv for noget ikke engang den menige fatter.

• #4   2. maj Brok

Våbenaktier boomer....så lidt positivt er der. Våben er ikke farlige, det er først når mennesker bruger dem at de er farlige.

• #5   2. maj Jeg holder nu stadigt med det Ukrainske folk og ligeså Selenskij.

• #6   2. maj Og jeg er stadig imod krig.

• #7   2. maj Men mit bedste skud idag

profilbillede
  • #8   2. maj Ser ikke ud til du ramte.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#9   2. maj Polysl #3

"Puha Alis

en leder der er så fuld af stavefejl at en dansklærer ville begå selvmord. Man burde da forvente en vis kvalitet hos Politikken, men desværre det er en virus som er alle steder, EB, BT osv. "

Når jeg læser en tekt, så gør jeg mig umage for at forstå meningen, jeg sidder ikke og tælle stavefejl.

"Jeg er stadig i tvivl hvad motivet er for Putin - andet at han vil udvide sit territorium,"

Jeg tror ikke det er det, det drejer sig om. Jeg tror det drejer sig om nogle principper - hans udtalelse om at der er for mange nazister i toppen af Ukraines regering kunne tyde på det.
    Neoliberalisme og kommunisme er to vidt forskellige politiske systemer.

"Man vil gerne forhandle, men det gider Putin ikke mere - han har travlt med at prøve at få hans tropper moral op og lyve for sin befolkning med helt absurde nyheder. "

Det kan også være, at han har forstået at der ikke kan forhandles med liberal økonomi, så han har givet op. Det liberale økonomiske system er som en Anders-And-robot, der har fået sit eget liv, det styres ikke længere af mennesker, det er økonomien, der styrer mennesker.
    Angående troppernes moral, så er i enhver krig en del af dem påvirkede af narkotika for at holde det ud, og det kan i nogle tilfælde forvandle folk til vilddyr, både i Ukraine og i Rusland.

Vi har krav på reelle oplysninger fra begge sider, i stedet for at lade os manipulere med af Zelenskijs propaganda. Hvorfor skal vi sende våben ind i noget, vi ikke engang ved hvad er?

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#10   2. maj Polysl #4

"Våbenaktier boomer....så lidt positivt er der. Våben er ikke farlige, det er først når mennesker bruger dem at de er farlige. "

Det er altså en søgt undskyldning for våbenindustrien. Den bør ikke være på aktier så folk kan tjene penge på den. Den bør være skattebetalt for de enkelte lande, det ville begrænse den industri ganske eftertrykkeligt.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 65 Svar: 698
    #11   2. maj Annella

Der er flere ting i de anklager imod Zelensky.

Første at han er anklaget i et Tysk debatfora, og det er ikke særligt sagligt.
    Andet er at man faktisk ikke ved om han har gjort noget ulovligt, og de nævnte Pandora papirer er ikke i sig selv ulovligt.

De 14 store finansielle huse også kendt som Power brokers adviserer deres klientelle hvor de skal anbringe deres værdier eller kontanter.

I de Pandora papirer er der udover flere hundred Danskere og herunder sportsfolk, også 100 milliardærer, 35 verdens ledere, 336 politikere, 300 em beds mand og mange titusinder af andre mennesker.

Skat har med baggrund i de papirer inddrevet gæld på ca. 29 millioner men det er kun fra få personer som har glemt at nævne deres værdier. Mange har handlet i godt tro.

I stil med Zelenski gik Tjekkiet premier minester til valg ved at bekæmpe korruption og han er en de de store navne i de Panama papirer.

Zelenski er nævnt, men ikke dømt, kan godt være han snyder i skat, men det skal man ikke tage så tungt hvis man stoler på personer som Glibstrup og Trump, at snyde er et artform for dem.

Om han iscene sætter sigselve håber jeg på han gør, så er han en godt politiker i stil med Ronald Reagan, Arnold Swartzenegger og mange andre lignede skuespillere som ender ved at blive præsident, de fleste vil bedrages af en sympatisk mand eller kvinde, vi kan bare ikke lide dårlige skuespillere.
    En Kleptocrat snyder bevist mennesker, og jeg venter på beviser at Zelensky gør.
    Indtil videre virker han ikke mere korrupt end de fleste Danskere er når de glemmer at opgive noget i skat.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#12   6. maj Hvis der er noget Zelenskyj forstår, så er det at fordre og fordre fra Vesten:

Zelenskyj gentager fordringen til en Marshall-plan for Ukraine.

På trods af Vestens massive økonomiske støtte til Ukraine, holder præsident Volodymyr Zelenskyj fast i sine ideer om en slags Marshall-plan for sit land efter krigen. Den internationale donorkonference i Warszawa, som få timer tidligere havde indsamlet lidt mere end seks milliarder € i støtte til Kiev, er "et element til vores beskyttelse, et element til beskyttelse for hele Europa," sagde Zelenskyj fredag aften i sin daglige video tale. Ukraines og Europas skæbne bliver nu "ikke kun afgjort på slagmarken", men også på det økonomiske område, i efterkrigstidens genopbygning af Ukraine.

De milliarder, der er lovet i Warszawa, er dog "kun en del af det, der virkelig er nødvendigt for at genoprette det normale liv i hele det område, som Rusland har bragt krigen til". Dette kræver endnu større deltagelse fra den frie verden og internationale institutioner. "Derfor har vi brug for en moderne analog til Marshall-planen for Ukraine."

Zelenskyj havde store forhåbninger til den nyetablerede hjemmeside United24, hvorigennem donationer til Ukraine kan betales. "Fordi Ukraine har brug for op til 7 milliarder dollars om måneden for at dække statens budgetunderskud," sagde han. I alt er over 600 milliarder $ allerede blevet brugt på at genopbygge den infrastruktur, der er blevet ødelagt af den russiske hær. "Forestil dig denne størrelse!"

Hvad mener du om Zelenskyjs nye fordring?

Efterhånden er jeg ikke længere sikker på, om Zelenskyj og hans kamphund Melnyk (den ukrainske ambassadør i Berlin) fortjener mere opmærksomhed med deres endeløse sløjfe af anklager, konstante krav og utaknemmelighed.

Det ville være rart, hvis hr. Zelenskyj ikke blot kræver og kræver, men også kunne forklare sin ambassadør Melnyk, hvordan man opfører sig som ambassadør i et fremmed land. Melnyk mister i stigende grad offentligt image, hvilket i sidste ende skader Ukraine. Hvis dette skulle være optakten til EU-medlemskab, kan man kun sige, vær rar at blive hvor du er, vi har problemer nok uden din aggressive adfærd.

Det ville klæde de to herrer at 'bede om' og ikke kræve.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#13   6. maj Jeg gir Zelensky ret ind at deres krig er en krig som berører hele Europe og ser man på aktie markeder berører det hele vores verden.

Mht. til mad, olien og gas, stål og grundstoffer så bliver vi alle negativt påvirket, men det mest vigtige mener jeg er at holde Putin ned.

Vinden Rasputin så taber alle.

• #14   6. maj Våben aktier som jeg har nogle af stiger, Det er måske uetisk i de her tider at eje dem, men det har jeg gjort i 20 år. Jeg er ikke stolt at eje dem, da de aktier er de mest blodiske i verden.

Tyske våben aktier brager derud af, efter der er blevet mere aktiv i krigen i Ukraine.

Masser af mennesker har våbenaktier, uden at tænke på de faktisk støtter død og ødelæggelse, men for mig ser jeg det som en investering i min fremtid.

Med hensyn til Putin - hvis han vinder i Ukraine, så bliver det meget slemt for EU, or han vil ikke stoppe ved Ukraine.

Det får man tanken hen på den gamle tegneserie: Iznogood hvor hans kamp er at blive kalif i stedet for kaliffen. Altså "verdens hersker." men der er altid nogen som spænder ben for Iznogood.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#15   6. maj Tjaa polysl #14

Det er vist et svært tema med våbenaktier, jeg mener ikke, man hverken skal skamme sig eller have dårlig samvittighed over at investere i våbenaktier, da der findes en række virksomheder, der producerer såkaldte dual-use varer. Det er produkter, der kan bruges i både den civile og militære sektor. Det gør det f.eks. vanskeligt at evaluere efter ESG-kriterier (forkortelse for "Ethics, Social and Governance").

I betragtning af industriens unikke karakter har kurser på forsvarsaktier typisk en tendens til at stige langsomt og støt på lang sigt sammenlignet med de mere dynamiske teknologiaktier.

En fordel er, at forsvarsaktier er relativt stabile i krisetider og ofte har et højt udbytte.

Adskillige virksomheder som flyproducenterne Airbus og Boeing, turbineproducenten MTU Aero Engines eller lastbilproducenten MAN er aktive i både forsvarssektoren og den civile sektor.

Mange virksomheder som Siemens eller Jenoptik fungerer som vigtige leverandører, uden hvis teknologi mange forsvars- eller våbensystemer ikke ville fungere.

Da krige også udkæmpes på internettet, kan investorer alternativt også investere i cybersikkerhedsaktier eller cybersikkerheds-ETF'er.

Vi selv har altid købt og solgt bl.a. Siemens aktier, og det gør vi stadigvæk.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#16   6. maj #13
    jojo

Vinden Rasputin så taber alle.

Der findes ingen vindere i en krig kun tabere.

• #17   6. maj Annella

Det er et lidt splittet tema, for og imod. USA smed 2 atombomber i Japan hvor krigen stoppede. Så på sin måde var de vindere selvom de havde store tab, men tabene ville være større hvis de ikke smed de bomber.

Med hensyn til Afghanistan så tabte EU og Nato og USA - men på en måde vandt Afghanistan. Iraq var der kun en vinder og det var klanerne som nu fik frit spil efter at man hængte Saddam. Syrien smed danske fly for ½ milliard kr bomber hvor civile fik dem lige ned i knolden. Rusland er til stede for at støtte præsidenten - her er der tvivl om hvad der sker fremover.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#18   6. maj Der er kun tabere i en krig, og jeg håber ikke at nogen af parterne "vinder". Målet bør være at få parterne til forhandlingsbordet og på den måde finde nogle løsninger.
    Det man gør nu er i alle tilfælde galt - man prøver at hidse hele verden op imod Rusland. Når man helt enøjet gør den ene til syndebuk på den måde, så overser man måske netop de faktorer, der kunne have ført til forhandling. Det hele bliver til slagsmål indtil den ene har slået den anden ihjel.

Jeg tror at nogle af Ruslands krav er berettigede.

Og så generer det mig enormt at vi ikke kan få kendsgerningerne. Vi får bare besked på hvad vi skal tro og mene.
    Jeg håber ikke at statsministeren opførte sig på samme måde over for Indiens præsident. Indien har ret til selv at tage stilling.

Jeg hørte netop idag at der er sager om krigsforbrydelser på vej mod Rusland. Den største gevinst ved det ville være hvis det stopper krigen.

• #19   6. maj Alis

fortæl mig lige hvordan man vil anholde Putin for krigsforbrydelser i hans eget land, med et væld af sikkerhedsvagter som pløkker alle ned som forsøger et kup eller at pågribe ham.

• #20   6. maj Som USA stoppede 2 verdenskrig.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#21   6. maj Brok

Nej!
    Så kan de lige så godt slås videre.

Men en sag om krigsforbrydelser kan muligvis få en effekt. Det hele kører meget på propaganda på Nettet.

• #22   6. maj Hvor mange er dømt for krigsforbrydelser i de sidste 30 år?

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#23   6. maj Brok #22

"Hvor mange er dømt for krigsforbrydelser i de sidste 30 år?"

Det ved jeg ikke, men det er heller ikke kun det, det drejer dig om, det drejer sig også om at få stoppet den krig. Jeg tror at sådan en sag vil have en effekt uanset om det fører til domfældelse. Den vil blive fulgt op med at Ukraines rolle også vil blive undersøgt.

• Jojo
    Jojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

#24   6. maj Brok

Jugoslavien, Serbien, Irak, Syrien, Rwanda, Tchad, er alle dømt af en af de forskellige internationale domstole. Rusland for folke drabet in Afghanistan er stadigvæk ikke afgjort.
    Rusland for folkedrabet in Syrien er også ikke afgjort. Kina er blevet anmeldt for folkedrabet på Uyghurs og så har jeg vel nok glemt en par.

Og Rusland fortsætter traditionen in Ukraine., efter de fik ram på circa en million Tjetjenere, de øver sig hele tiden og de ligger på et gennemsnit på en million, om de nå det må tiden vise smiley smiley

• #25   7. maj jo jo, hvor er alle dog fængslet, eller er det bare snak snak og snak,
    eller er der personer på anklagebænken, og hvilken straf fik de.?

Kommentér på:
Selenskij fra kleptokrat til 'helt'?

x