{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
408 visninger | Oprettet:

Når krigen kommer {{forumTopicSubject}}

https://www.weekendavisen.dk/2022-2/avistid/naar-krigen-kommer

Konflikten mellem Rusland, USA og NATO er højspændt. Der forhandles på kryds og tværs, men indtil videre uden resultat af nævneværdig art. Står vi virkelig over for en krig på europæisk territorium? Vil det lykkes for Putin at gøre Rusland til supermagt igen? Har Vesten overhovedet nogle modsvar?

Jeg synes overskriften på,artiklen er misvisende, den burde efter min mening hedde 'Hvis krigen kommer', men bortset fra det, har Putin længe været i krig med Ukraine, og annekteringen af ​​Krim var i strid med international lov.

Måske ligger Vestens svaghed i at tegne meningsløse røde linjer og i faktisk ligegyldighed over for Ukraines skæbne. Men den, der pludrer om Ruslands legitime sikkerhedsinteresser og eventuelle stødpudezoner, gør sig selv medskyldige i Putins imperialistiske krigsmageri og hans manglende respekt for de tidligere sovjetrepublikkers ønske om demokratisk frihed.

EU's manglende støtte til den proeuropæiske revolution i Ukraine og manglen på international solidaritet med opstandene i Hviderusland og Kasakhstan har været og er stadig en skændsel for Vesten. De afslører igen, hvordan helt andre interesser for længst har indtaget de frie demokratiske grundværdiers plads.

Tror du, det kommer til krig?

Jeg ved det ikke, har ingen gang en følelse af om ja eller nej, men måske ville det være klogt, hvis Vesten tilbød Rusland at blive medlem af NATO for at forhindre en evtl. krig?

Kommentarer på:  Når krigen kommer
  • #1   16. jan Alle kloge hoveder skriver stolpe op og ned om hvorfor der kommer en slags krig og hvorfor ikke, og dem har du helt sikker læst.

Men noget tyder på at det sker indenfor to uge, og jeg tror ikke at Nato eller US tanken har om at involvere sig direkte.

USA er igang om at bygge en reserve gas lager til EU skulle dette ske og jeg er ikke i tvivl at en invasion kommer til at koste Rusland dyrt, men jeg håber på at fornuften sejren. smiley

• #2   16. jan Nix jojojo når det drejer sig om krig, så er fornuften for længst forsvundet hos krigsherrerne.

• #3   16. jan ja - der kommer krig - putin er ligeglad med boykot, han har gassen som gidsel. Ok vil i ikke som jeg vil - så lukker jeg for gassen i hele EU. Så kan folk sidde med deres spejderbål i haven og grille pølser.

• #4   16. jan Ukraine havde i sin tid demokratisk valgt en præsident, der var russiskvenlig. Han blev afsat ved et kup, og flygtede til Krim.

Jeg giver ikke så meget for demokrati hvis det kun skal virke for Vestens interesser.

Jeg håber og beder til at der ikke bliver krig, for så taber alle.

• #5   16. jan Polysl

Putin er bestemt ikke lige glad.
    Selvom vi stadigvæk er afhængig af Russisk gas, så er Rusland også afhængig af gas exports til EU lande.

Lig mærke til at gas priser in EU er faldet siden December sidste år fra 185€ til nu 88€ fordi export fra USA,s LNG gas er steget gevaldigt.

Et nyt 500 milliard dyrt gas lager in Brunsbuttel an der Elbe er færdigt om pår måneder og USA har bygget tyve store tank skib til transport af LNG og flere er på vej og de har masser af gas in USA.

Et lille regne stykke skulle du undre dig, en liter LNG gas er lige med 600 liter normal gas, så en liter LNG giver lidt over halv kubik.

Selvom priser er lidt højere så vil Rusland tabe gevaldigt på USA,s nye export eventyr og gøre EU stærkere i forhold til Ruslands gas.

Jeg tror stadigvæk at Rusland invaderer Ukraine, men glem ikke at Rusland muligt kan sprede sig lidt for tyndt ud, dette har Kasakhstan lige bevist.

Glem heller ikke at EU sidste måned har erklæret atomenergi som vedvarende energi, og der bliver bygget mange nye anlæg rund omkring in Europa, alt sammen in reaktion på de Russiske trusler.

Rusland truer, men kan i sidste ende godt skyde sigselv i foden og der er uro i baglandet.

• #6   16. jan jojojo

Jeg tror stadigvæk at Rusland invaderer Ukraine,

I øjeblikket ser det desværre sådan ud, om invasionen kan opholdes eller stoppes er svært at sige, udviklingen er ihvertfald bekymrende.

• #7   16. jan Annella

Mærkeligt nok er Rusland næsten tvunget til at gå i krig meget snart fordi når frostvejret opholder kan de ikke rykke hurtigt frem med deres tunge kampvognen.

Og jeg tror hellere ikke at Jeppe Kofods besøg i landet samt de 164 million in støtte til Ukraine ændrer en pind.

Men håb er der stadigvæk.

• #8   16. jan Ja bare i min levetid er der en masse diktator som har måtte bøje sig og er væk nu og kun tåber ønsker en krig.

• #9   16. jan Jeg må også sige at ingen super magt ved hvad de andre har af isenkram og sku der være en tåbe diktator der ønsker krig og starter sådan en vil mit gæt være at vi almindelige mennesker vil se de mest fantastiske våben - men ja kun tåber ønsker krig.

• #10   17. jan Fogh Rasmussen er en tåbe, og han ved hvad Nato har af våben. Han har været generalsekretær.

• #11   17. jan https://www.dr.dk/nyheder/seneste/danmark-sender-millionstoette-til-ukraine

Danmark afsætter 164 millioner kroner i støtte til Ukraine.

Det oplyser Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

Støtten har til hensigt at styrke landets modstandsdygtighed og evne til at håndtere de mange følgevirkninger af den vedvarende konflikt i det østlige Ukraine, skriver ministeriet.

Af de 164 millioner kroner bidrager Udenrigsministeriet med 80 millioner kroner og Forsvarsministeriet, som tidligere annonceret, med 84 millioner kroner.

Selv denne millionstøtte, afholder da ikke Rusland fra en evtl. invasion, og mon ikke pengene vil blive brugt til indkøb af våben?

Ihvertfald kræver Ukraine våbenlevering fra Tyskland, som vores grønne udenrigsminister Annalena Baerbock siger nej til, og har igen gentaget sit partis modstand mod våbenleverancer til krigszoner.

• #12   17. jan Annella

"""Ihvertfald kræver Ukraine våbenlevering fra Tyskland, som vores grønne udenrigsminister Annalena Baerbock siger nej til, og har igen gentaget sit partis modstand mod våbenleverancer til krigszoner."""

Jeg er meget enig, flere våben til en krig betyder flere døde soldater og fordi der ingen vinder er kan man betragte våben som en dårligt investering.

Nej, for min skyldt hellere investere de 164 million i bæredygtigt landbrug, eller gør som Tjekkiet, plant frugttræer langs alle mindre veje for de penge smiley

• #13   17. jan Den russiske ulv: Med klar overvejelse jage Putin de europæiske lam foran sig

Vladimir Putin kan stole på vestlige politikeres naivitet og mangel på ambition. De sætter ikke grænser for den russiske ulv, der ligger på lur ved den ukrainske grænse - i stedet for; de tiltrækker den.

Joe Biden udelukkede på forhånd brug af militær magt, og Ukraines mulige NATO-medlemskab er ikke et tema i NATOs hovedkvarter.

Vesten har indtil videre nægtet at levere de våben, Ukraine kræver og har brug for til selvforsvar, som den ukrainske ambassadør Andriy Melnyk har anmodet om.

Olaf Scholz' udsagn om, at Nord Stream 2-rørledningen er et privat og ikke et politisk anliggende, skal fungere som en yderligere stimulans for Putin. Forbundsrepublikkens energiafhængighed af Rusland er allerede for høj i dag.

Mens Vesten ryster og tøver, er Putins strategi rettet mod at revidere grænserne i Europa.

Beslaglæggelsen af ​​j Krim-halvøen i marts 2014 krænkede alle internationale traktater, der kun kan overtrædes – men forblev ustraffet.

Støtten til den hviderussiske diktator er ikke primært militær, men i form af et lån på 500 millioner amerikanske dollars. Til gengæld sikrer manden Putins position.

Samtidig kan Putin bruge Lukasjenkos migrationspolitik, der bringer specifikt tiltrukket flygtninge til Polens østlige grænse, til at lægge pres på den indenrigspolitiske diskussion i Polen.

Omkring 100.000 soldater fra den russiske hær er udstationeret lige ved Ukraines østlige grænse. Vesten overvåger troppeindsættelsen.

Den hurtige indsættelse af russiske soldater i Kasakhstan tjente til at slå protesterne ned og sikre underordnelsen til Putins position til det, der engang var den næststørste stat i Sovjetunionen.

profilbillede
  • #14   17. jan At bruge naturgassen som et politisk våben gør jo bare at der findes andre løsninger og Putin skyder sig selv i foden og med alle de soldater han stiller op rundt omkring ser jeg som et svaghedstegn fra Putin side for et stærkt land behøves ikke stille soldater op da respekten vil være nok.

• #16   18. jan Det er bestemt ikke klogt Annella
    Kan godt være at de bliver brugt hvis de når det i god tid, men vi ved hvor de våben ender op.
    smiley

Kommentér på:
Når krigen kommer

x